En vecka in i bockjakten ändå (fast kanske inte på andra sidan vattnet, vad vet jag)… själv hade jag ett skällande fanskap som hoppade runt utom synhåll på väg in.

Skitjakt!

Igår kom hagelkornen ner som köttbullar. Tänkte att det gamla kanalplasttaket på uterummet kanske låg pyrt till men fick ändå en smärre chock när jag idag inventerade förödelsen. Hål efter hål efter hål. Samma plasttak sitter också över entrétrappan, totalt rör det sig om drygt 8 meter långt tak. Som tur är tror vi att det bara är det översta skiktet som gått sönder, men det känns väldigt osäkert och olustigt och kommer bytas ut så snart vi får tillfälle... Får säga som Pippi Långstrump: Det har jag aldrig gjort förut så det kan jag säkert! Hagel ligger spritt över ett trädäck och en rottingstol med dynor, vilket visar på omfattande skador från ett nyligen passerat hagelväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanalplasttak med många små hål efter hagelskada, sett från undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Magnus E K och 18 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En vecka in i bockjakten ändå (fast kanske inte på andra sidan vattnet, vad vet jag)… själv hade jag ett skällande fanskap som hoppade runt utom synhåll på väg in.

Skitjakt!
Vi har and/gåsjakt för fullt😀 16 gäss blev det ikväll🍺

Edit: kanske det ska vart i yeees tråden🤔

• Haha
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
GAAAAHHHH!!!

Känns inte alls som en blåsning... Ni kan aldrig gissa vad detta lager kosta med UPS frakt från Frankrike. Specialstorlek som gjorde att det bara fanns en leverantör/Googleträff i EU (sen var det bara asiatsidor) Vill ju klippa gräset i år! Ska sitta i en PTO/kraftuttag. Hela PTOn kostar 8.200kr så provar detta först ;)

[bild]
Vad är det för maskin jag ska undvika?

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Igår kom hagelkornen ner som köttbullar. Tänkte att det gamla kanalplasttaket på uterummet kanske låg pyrt till men fick ändå en smärre chock när jag idag inventerade förödelsen. Hål efter hål efter hål. Samma plasttak sitter också över entrétrappan, totalt rör det sig om drygt 8 meter långt tak. Som tur är tror vi att det bara är det översta skiktet som gått sönder, men det känns väldigt osäkert och olustigt och kommer bytas ut så snart vi får tillfälle... Får säga som Pippi Långstrump: Det har jag aldrig gjort förut så det kan jag säkert! [bild][bild]
En av få ggr man har nytta av villaförsäkring kanske?

K karlmb skrev:
En av få ggr man har nytta av villaförsäkring kanske?
Uterum och altan brukar väl inte vara försäkrade? Kan dock vara värt att kolla

S sjoelund skrev:
Tror det täcks, men sen har vi ju åldersavdrag...

K
S sjoelund skrev:
Jag råkade ut för hagelstorm på mina båda altaner för drygt 5 år sen, med hål lika stora som den gamla enkronan.
Hade kunnat få ersättning med visst årsavdrag, men då jag hade hantverkare som återställde med rotavdrag så blev det inget från fb.
Så kan man göra det själv borde det bli lite ersättning.

Tack alla för engagemanget! Jag gjorde en anmälan till försäkringsbolaget, men räknar inte med att få ett öre. Hur beräknar de åldersavdrag om man inte har en aning om hur gammalt det är? Gissar de?

BengtH BengtH skrev:
Gaaaahh, säsongens första älgfluga!! (och som bonus ett par fästingar också)
😡
Älgfluga? Är det sådana som bits och bränns som brännässlor

Gaaahhh!

Tömde vattnet igår för att pumpa bälgen i hydroforen. Glömde koppla bort filtret innan jag gjorde det så jag fick en ofrivillig backspolning ut i inkommande rör och hydrofor. Det tog flera timmar av spolande innan all skit var borta ur vattnet. Inte för att det är något större fel på vattnet, men man är inte sugen på att använda det när det ser ut som man blandat ut jord i det. Hade jag tänkt efter så hade jag dessutom gjort en backspolning av filtret innan, nu var det ett par dagars järnavlagringar som låg där och väntade på att få komma ut...

Efter två backspolningar och flera timmars spolande (jag passade på att vattna ute, jag fyllde även de tomma regntunnorna så att jag kan vattna i några dagar till) så blev det till slut bra vatten igen.

Att man skall göra samma misstag nästan varje gång. Jag skulle behöva skriva en instruktion till mig själv...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Gaaahhh!

Tömde vattnet igår för att pumpa bälgen i hydroforen. Glömde koppla bort filtret innan jag gjorde det så jag fick en ofrivillig backspolning ut i inkommande rör och hydrofor. Det tog flera timmar av spolande innan all skit var borta ur vattnet. Inte för att det är något större fel på vattnet, men man är inte sugen på att använda det när det ser ut som man blandat ut jord i det. Hade jag tänkt efter så hade jag dessutom gjort en backspolning av filtret innan, nu var det ett par dagars järnavlagringar som låg där och väntade på att få komma ut...

Efter två backspolningar och flera timmars spolande (jag passade på att vattna ute, jag fyllde även de tomma regntunnorna så att jag kan vattna i några dagar till) så blev det till slut bra vatten igen.

Att man skall göra samma misstag nästan varje gång. Jag skulle behöva skriva en instruktion till mig själv...
Göinge?

Maria T
K KariHa skrev:
Älgfluga? Är det sådana som bits och bränns som brännässlor
Älgfluga, eller hjortfluga, sätter sig gärna i håret, eller nacken, på människor i tron att de hittat ett värddjur, alltså en älg. De sticker och försöker suga blod, men människoblod funkar inte så flugan upptäcker det rätt fort. Dock släpper den sina vingar när den hittat ett troligt värddjur, och sitter den då fast inne i håret så är den inte helt lätt att få bort. De är ofarliga för människor men obehagliga.

Edit: Jag skrev sticks, men de bits.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Göinge?
Nope. Bohuslän, jag har ett Callidusfilter med sand och kaliumpermanganat (för backspolningen).

Jag tänker byta sand och beställa en ordentlig genomgång av filtret senare i höst. Skall bara gjuta in en ny avtappningsslang i golvet genom gillestugan först och direkt ut till dränbrunnen. För tillfället spolar det till dagvattenrören via en trädgårdsslang ovan mark, det är ingen hållbar lösning på sikt (även om jag haft den i tio år, men slangen börjar ge upp).

Btw, slangen genom gillestugan är också en förberedelse för den dag jag får kommunalt vatten, det är då den enda vägen in i huset. Så istället för backspolningsavlopp så blir då slangen inkommande dricksvatten. Frågan är om jag istället borde lägga dit två slangar....

pacman42 pacman42 skrev:
Nope. Bohuslän, jag har ett Callidusfilter med sand och kaliumpermanganat (för backspolningen).

Jag tänker byta sand och beställa en ordentlig genomgång av filtret senare i höst. Skall bara gjuta in en ny avtappningsslang i golvet genom gillestugan först och direkt ut till dränbrunnen. För tillfället spolar det till dagvattenrören via en trädgårdsslang ovan mark, det är ingen hållbar lösning på sikt (även om jag haft den i tio år, men slangen börjar ge upp).

Btw, slangen genom gillestugan är också en förberedelse för den dag jag får kommunalt vatten, det är då den enda vägen in i huset. Så istället för backspolningsavlopp så blir då slangen inkommande dricksvatten. Frågan är om jag istället borde lägga dit två slangar....
Lägg 2 när du ändå håller på..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.