tommib
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vet ju inte exakt var den är samt den är ovanför själva garderoben i ett blindutrymme
Kan du inte såga upp ett hål i garderobens tak då? Om det är ett blindutrymme där ovan kanske du ser dosan om du tar upp ett lagom hål. Om rummet (och garderoben) ändå ska renoveras framöver kanske det inte gör så mycket om det sitter en skiva i taket på garderoben tills dess. Eller att det är ett hål.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kan du inte såga upp ett hål i garderobens tak då? Om det är ett blindutrymme där ovan kanske du ser dosan om du tar upp ett lagom hål. Om rummet (och garderoben) ändå ska renoveras framöver kanske det inte gör så mycket om det sitter en skiva i taket på garderoben tills dess. Eller att det är ett hål.
Ska inte renovera detta rum på ett tag var tanken,, Irreterande och generalfel bygga in en kopplingsdosa tycker jag allt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
tommib
Ja, absolut. Jag håller helt med. 30 rapp med FQ, minst.

Jag inser att det här är GAAAAHHHH!!!-tråden men ville ändå försöka vara konstruktiv och lösa problemet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
GAAAAAHHHHHH! Lateral epikondylit (aka tennisarmbåge). Jag skulle bara lyfta lite hinkar med sten och borra lite hål och nu gör det ont att lyfta en tekopp. Förbannat! Kommer bli paus i gruvan ett tag framöver uppenbarligen.

Förutom det så känner jag mig massivt gubbig pga detta.
Hellre tennisarmbåge än kamaxel.

F fribygg skrev:
Snart är nog Roundup och Totex billigare än diesel, och inte fodrar de kemikalierna användande av nån markduk heller..
Napalm.

Den gamla Husqvarnan är avundsjuk 🤣

Robotgräsklippare intill en husvägg, med en grusuppfart i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Iof Pedro som grävt upp den så kanske får skylla sig själv

Redigerat:
Gaaahhh!!!!
Behövde ficklampan igår men batterierna hade naturligtvis läckt.
Verkar som kvaliteten sjunkit de senaste åren. Nåja de här var de sista från Netto och majoriteten har läckt.
Nu kör jag med Lidls och de verkar avsevärt bättre.

• Två alkaliska C-batterier med läckage och frätande substans på ytan, en från Netto, ligger på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Arg
cpalm och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Gaaahhh!!!!
Behövde ficklampan igår men batterierna hade naturligtvis läckt.
Verkar som kvaliteten sjunkit de senaste åren. Nåja de här var de sista från Netto och majoriteten har läckt.
Nu kör jag med Lidls och de verkar avsevärt bättre.
Finns li ion LR14 som håller spänningen hela vägen till de är slut. Fungerar bra för de flesta applikationer. Sedan laddar man dem med USB

De har ofta lite lägre energi än Alkaline eftersom buck convertern tar plats men brukar ändå bli bättre då de håller spänningen

Finns li ion LR14 som håller spänningen hela vägen till de är slut. Fungerar bra för de flesta applikationer. Sedan laddar man dem med USB

De har ofta lite lägre energi än Alkaline eftersom buck convertern tar plats men brukar ändå bli bättre då de håller spänningen
Jo jag har sett dem och till apparater som används ofta är de utmärkta. Till dessa kör jag själv vanliga laddningsbara.

Jo jag har sett dem och till apparater som används ofta är de utmärkta. Till dessa kör jag själv vanliga laddningsbara.
Nimh kan dock inte hålla 1.5V ens nyladdade. Många apparater fungerar väldigt kort tid med dem.

Jag har bytt utan alla mina nimh till li ion

Nimh kan dock inte hålla 1.5V ens nyladdade. Många apparater fungerar väldigt kort tid med dem.

Jag har bytt utan alla mina nimh till li ion
De är väl fortfarande avsevärt dyrare än vanliga ni-mh men till utrustning som kräver 1,5 volt är det säkert värt det. Har själv en bättre ficklampa med lithiumbatteri som laddas med usb-kabel och det är smidigt.

tommib
NiMH är inte tänkta att hålla 1,5 V men det vet du ju rimligen. Den nominella spänningen är 1,2 V och det är för mig märkligt att man inte bygger fler apparater för att acceptera detta.

Nu finns ju för all del Litiumjon med 3,7 V så då kanske det vore rimligare att bygga för det.

De är väl fortfarande avsevärt dyrare än vanliga ni-mh men till utrustning som kräver 1,5 volt är det säkert värt det. Har själv en bättre ficklampa med lithiumbatteri som laddas med usb-kabel och det är smidigt.
Nimh av kvalitet är ju inte direkt billigt så skillnaden är liten.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
tommib
NiMH av tillräckligt god kvalitet för alla tänkbara applikationer finns på t.ex. IKEA för ett väldigt överkomligt pris.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
NiMH är inte tänkta att hålla 1,5 V men det vet du ju rimligen. Den nominella spänningen är 1,2 V och det är för mig märkligt att man inte bygger fler apparater för att acceptera detta.

Nu finns ju för all del Litiumjon med 3,7 V så då kanske det vore rimligare att bygga för det.
Ja, men väldigt stor del av AA/AAA drivna apparater byggs för alkaliska batterier. Då funkar nihm väldigt kort tid då cutout för alkaliska är runt 1V

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.