M MrDizzy skrev:
fast det förutsätter ju att man har ett hus förståss
Inte alls! @tensiden är välkommen hem till mig för att utöka mitt vedförråd. 😂

• Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
GAAAH?
Hade bedömt en del på dotterns bil (hon bor hemma, är 18) är på slutversen. Den nya kom på måndag kväll, besiktning tisdag morgon, gick fint på besiktinigen men hon blev sen bogserad hem av en som vet allt om hennes bilmodell och kunde ge direkt svaret av en felsökning och hur man fixar det. Hade ju reservdelen hemma sen 24h , tänkte byta den i helgen. Slavcylinder koppling Volvo

• Haha
pacman42
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Lyfta skrot på gymmet?
Två frågor dyker upp i mitt huvud ... varför inte lyfta sten/plank/ved/nått annat tungt som hör till huset? (fast det förutsätter ju att man har ett hus förståss)
och den andra ... när har man tid till det, man måste ju flytta den där veden som levererades för vintern, fixa klart projekt 1, 2 3 ... osv ... de har ju fan aldrig slut då man har hus! (igen förutsätter att man har hus)

EDIT: fast då ryker ju rygg ,axlar och annat för man är för otränad :S
Bor på en gård, så lyfter, bankar, släpar, drar och hugger också. Men det är en annan sak. Gymmet är bra komplement.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Bor på en gård, så lyfter, bankar, släpar, drar och hugger också. Men det är en annan sak. Gymmet är bra komplement.
Men var hittar du tiden?
Fan har du snott min tid och använder den till dig själv för att gå på gymmet???!
GaaaahHH!!

EDIT: jobbigt med kroppsdelar man inte kan lita på

K
GAAAAHHHH!!! Hos ögondoktorn igår med mina rinnande ögon efter strålningen. Och hade infektion i framförallt strålögat..
Ska behandla båda ögonen i 3 veckor med salva som sved som eld..hua! 🔥

• Ledsen
  • Wow
abbe_ och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Gaaaah! Jag har fått Kristallsjuka!
Beklagar. Trösta dig med att ditt användarnamn är spot on.

• Haha
  • Gilla
VidarH och 11 till
  • Laddar…
Gaaah. Växelventien på bvp:n kärvar. Det har inte hjälpt att motionera eller smörja den. Vi ska få ny bvp installerad i september, så det skulle kännas fånigt att byta ut växelventilen på den gamla nu.

Hoppas att motorn till växelventilen överlever tills dess, speciellt om vi måste slå på värmen. Vi fick ju byta motorn för fyra år sedan, då jag tror att den gav upp just pga kärvande växelventil. Jag trodde att även växelventilen byttes då. Kärvar de ihop bara på fyra år?

mrsnhp mrsnhp skrev:
Gaaah. Växelventien på bvp:n kärvar. Det har inte hjälpt att motionera eller smörja den. Vi ska få ny bvp installerad i september, så det skulle kännas fånigt att byta ut växelventilen på den gamla nu.

Hoppas att motorn till växelventilen överlever tills dess, speciellt om vi måste slå på värmen. Vi fick ju byta motorn för fyra år sedan, då jag tror att den gav upp just pga kärvande växelventil. Jag trodde att även växelventilen byttes då. Kärvar de ihop bara på fyra år?
Slå på värmen i September? Vart bor du? Här i Bohuslän slår jag inte på värmen förrän i slutet av oktober (de flesta år). Det sker automatiskt (baserat på temperaturen på min inglasning som jag använder som indikator på hur mycket solen värmer och hur mycket natten kyler), men jag har loggning av när det skett i hemautomationen.

pacman42 pacman42 skrev:
Slå på värmen i September? Vart bor du? Här i Bohuslän slår jag inte på värmen förrän i slutet av oktober (de flesta år). Det sker automatiskt (baserat på temperaturen på min inglasning som jag använder som indikator på hur mycket solen värmer och hur mycket natten kyler), men jag har loggning av när det skett i hemautomationen.
Huddinge, söder om Stockholm. Huset är ett plankhus från 1934 utan nämnvärd tilläggsisolering. De närmsta dagarna ska det toppa på 15-16 grader och vara småmulet enligt SMHI. Då får vi snart 16-17 grader inne och jag blir surmulen.

15-16 grader och soligt skulle inte vara något problem, vi har mörkbrun fasad och stort svart tak som agerar ”solfångare” samt en rad fönster i syd-sydost som ger ”växthuseffekt”, men i mulet väder tappar vi värmen på ett par-tre dagar 😞

Jag ser fram emot ny inverterpump med inbyggd wifi-koppling och till och med rumsgivare. Jag utgår från att den blir lättare att kalibrera. Vi litar inte tillräckligt på varken Husdata-pucken eller våra termometrar för att våga styra den nuvarande automatiskt via Home Assistant. Vi använder Husdata + Home Assistant för att få ut fina grafer, sen har jag rattat manuellt vid behov. Just så här års är svårast eftersom solinstrålningen gör så mycket skillnad.

pacman42 pacman42 skrev:
Slå på värmen i September?
Vi har värme på nu. 15 på dagen och låga ensiffrigt nattetid så finns inget alternativ om man inte vill frysa.

• Gilla
  • Ledsen
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har värme på nu. 15 på dagen och låga ensiffrigt nattetid så finns inget alternativ om man inte vill frysa.
Ja som alla som såg kyrkflytten i Kiruna igår kunde konstatera - det blåste kallt och folk hade näst intill vinterkläderna på. Medan vi i nedre Norrland gick i kofta och långbyxor

Gaaaahhhhh för Aftonbladets "journalistik". Hur många av dess läsare kan relatera till storleken av två London??

Aftonbladet-artikel rubrik: "Skogsbränderna större än två London", publicerad av Christina Nordh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
G
GAAAAAAAAH för att behöva betala för att använda muggen i köp centrum..

Ännu en anledning till att inte åka till Farsta Centrum..

kommer sluta som Kista där slöddret ställer sig och pissar i garaget istället...

M Myckling skrev:
Gaaaahhhhh för Aftonbladets "journalistik". Hur många av dess läsare kan relatera till storleken av två London??

[bild]
Det är fördummandets tid. Hur många fotbollsplaners storlek brinner det på och vilken frukt som motsvarar tumörens storlek.
London är ju jättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättestort så varför inte skriva det då? 😄

RoTe
G Greger_08 skrev:
GAAAAAAAAH för att behöva betala för att använda muggen i köp centrum..

Ännu en anledning till att inte åka till Farsta Centrum..

kommer sluta som Kista där slöddret ställer sig och pissar i garaget istället...
Det är ju för att toaletterna förstörs direkt om det är kostnadsfritt. Jag betalar hellre lite för en fräsch toa än en vandaliserad och nerblodad pga knarkare osv som det annars blir direkt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.