Satsuki
Alfredo Alfredo skrev:
Brukar inte gnälla på harmlösa stavfel men i just detta fallet känns det lämpligt att försöka förebygga missförstånd, även om de nog är osannolika.

Edit: Båda stavningarna Desloratadin och Desloratadine verkar användas.
E på slutet är eg engelska, men i denna tidsålder av parallellimporterade läkemedel och generika försöker tillverkarna ofta göra det lätt för sig…

Oavsett stavning fungerar antihistaminer fantastiskt bra på alla former av kliande bett; mygg, geting, bi, loppor etc. Däremot tror jag inte det har så stor effekt på huggormsbett eller sjuryggar, men jag kan kolla (träffar sällan på denna typ av skador)

Edit; ingen evidens för antihistaminer vid huggormsbett, ej heller vid skador fr giftiga fiskar (fjärsing mfl). Fiskars toxin inaktiveras av värme (>40 grader) så värmebehandling är det som gäller. Huggormsbett behöver oftast ingen behandling men om svullnad/rodnad sträcker sig mer än 10 cm mot bålen, vid tecken på systemisk påverkan (illamående, yrsel mm) skall man få antiserum. Sjukhus rekommenderas alltid, även vid lindriga bett utan mycket symtom.

Redigerat:
Satsuki Satsuki skrev:
E på slutet är eg engelska, men i denna tidsålder av parallellimporterade läkemedel och generika försöker tillverkarna ofta göra det lätt för sig…

Oavsett stavning fungerar antihistaminer fantastiskt bra på alla former av kliande bett; mygg, geting, bi, loppor etc. Däremot tror jag inte det har så stor effekt på huggormsbett eller sjuryggar, men jag kan kolla (träffar sällan på denna typ av skador)
Jag kan tipsa om att Loratadin är nästan gratis på nätapoteken (Claritynpriset är ett rent hån). Så även Paracetamol. Priset i fysiska apotek är rent löjligt i jämförelse. Och varför någon skulle köpa Alvedon eller Panodil istället för generisk Paracetamol, det förstår jag inte alls då dessa är ännu dyrare.

På ett nätapotek:
- Clarityn loratadin, 159kr/30st
- Panodil paracetamol, 46kr/20st
- Alvedon paracetamol, 46kr/20st

På samma nätapotek:
- Loratadin generisk: 15kr/30 tabletter
- Paracetamol generisk, 15kr/20st

Och om man bara kan få sakerna utskrivna så får man ungefär samma pris som det billigaste på nätapoteket, men med fördelen att man får det levererat i burk och att man kan få fler än 60st/expediering (jag köper paracetamol varje gång jag köper annat på apoteket på nätet, frakten blir ju gratis iom att jag har recept på annat):
- Paracetamol generisk på burk, 79kr/105 tabletter
Men den kan jag som privatperson inte köpa (jag skulle göra det eftersom det är så jävla jobbigt med blister).

Men för loratadin så är generikan på ask om 30st faktiskt tydligt billigare än det man kan få utskrivet.

GAAAAHHHH! för läkemedelsindustrin och positionering av priser på samma sak. Folk köper Alvedon och Panodil till överpriser i huvudsak, annars skulle det inte gå att hålla uppe priserna. Ännu värre med Clarityn...

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag som inte klarar mig på Loratadin mot min pollenallergi får glatt punga upp 3kr tabletten för ebastin =(

• Ledsen
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan tipsa om att Loratadin är nästan gratis på nätapoteken (Claritynpriset är ett rent hån). Så även Paracetamol. Priset i fysiska apotek är rent löjligt i jämförelse. Och varför någon skulle köpa Alvedon eller Panodil istället för generisk Paracetamol, det förstår jag inte alls då dessa är ännu dyrare.

På ett nätapotek:
- Clarityn loratadin, 159kr/30st
- Panodil paracetamol, 46kr/20st
- Alvedon paracetamol, 46kr/20st

På samma nätapotek:
- Loratadin generisk: 15kr/30 tabletter
- Paracetamol generisk, 15kr/20st

Och om man bara kan få sakerna utskrivna så får man ungefär samma pris som det billigaste på nätapoteket, men med fördelen att man får det levererat i burk och att man kan få fler än 60st/expediering (jag köper paracetamol varje gång jag köper annat på apoteket på nätet, frakten blir ju gratis iom att jag har recept på annat):
- Paracetamol generisk på burk, 79kr/105 tabletter
Men den kan jag som privatperson inte köpa (jag skulle göra det eftersom det är så jävla jobbigt med blister).

Men för loratadin så är generikan på ask om 30st faktiskt tydligt billigare än det man kan få utskrivet.

GAAAAHHHH! för läkemedelsindustrin och positionering av priser på samma sak. Folk köper Alvedon och Panodil till överpriser i huvudsak, annars skulle det inte gå att hålla uppe priserna. Ännu värre med Clarityn...
Wow, känner att jag är totalt okunnig i läkemedel, jag är kvar i tron att allt löser sig med albyl och magnecyl 🙄

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag som inte klarar mig på Loratadin mot min pollenallergi får glatt punga upp 3kr tabletten för ebastin =(
Prova Dymista (azelastin/flutikason) eller något generiskt alternativ. De finns receptfritt (dyrt) men om det funkar bra för dig så kan du kanske få husläkaren att skriva ut dem åt dig. För min egen del fungerar det utmärkt och jag har betydligt lindrigare symptom än tidigare. Jag kombinerar för all del med desloratadin och inhalationssteroider men ändå.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Prova Dymista (azelastin/flutikason) eller något generiskt alternativ. De finns receptfritt (dyrt) men om det funkar bra för dig så kan du kanske få husläkaren att skriva ut dem åt dig. För min egen del fungerar det utmärkt och jag har betydligt lindrigare symptom än tidigare. Jag kombinerar för all del med desloratadin och inhalationssteroider men ändå.
Ebastin tycker jag funkar för min del, kör generikan.
Min VC vill dock inte skriva ut till mig då jag kan köpa dem receptfritt.

tommib
Suck...
Jag tycker att om du har regelbundna och uttalade allergiproblem så borde de skriva ut. Anledningen är förmodligen rent ekonomisk, det kostar för dem att skriva ut till dig.

Dymista är nässpray och lindrar både näs- och ögonsymptom. Å andra sidan, om du kör med ebastin och är nöjd så fortsätt med det. Man ska inte mickla med saker som funkar i onödan.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Ebastin tycker jag funkar för min del, kör generikan.
Min VC vill dock inte skriva ut till mig då jag kan köpa dem receptfritt.
Fast det är ju lite märkligt resonemang 🤔
Om man har så svåra allergisymtom och har provat billigare (och första hands) alternativ bör VC skriva ut det om man ber om det.
Mycket går att köpa receptfritt men skrivs ändå ut då man behöver det regelbundet. Tex
Alvedon/paracetamol som går att köpa receptfritt, men vi skriver ju ändå ut det till folk med kroniska smärtor som tar det dagligen…

Mitt tips till folk som är missnöjda med sin VC -BYT.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
K KariHa skrev:
Wow, känner att jag är totalt okunnig i läkemedel, jag är kvar i tron att allt löser sig med albyl och magnecyl 🙄
Tänkt att vara roligt och det var småroligt, men jag känner att jag ändå måste svara på det.

Eftersom dessa innehåller acetylsalicylsyra (förresten så finns inte Albyl i Sverige längre) det är inte tillåtet att säljas) så är ditt billigaste alternativ i praktiken Aspirin.

Jag äter blodförtunnande (läkaren vill efter hjärtoperation av förmaksflimmer inte ta bort dem eftersom jag genetiskt har en dålig balans i blodfetterna) så jag har varit tvungen att sätta mig in i vilka smärtstillande och febernedsättande mediciner jag får ta och inte.

I praktiken är Paracetamol den enda receptfria substans jag får äta som har dessa egenskaper, men jag har några morfintabletter sparade sedan en operation som jag tar när de inte hjälper. De var bra att ha i vintras när jag hade sprickor i två revben, paracetamol räckte inte för att jag skulle kunna sova (kollade aldrig upp revbenen hos sjukvården då jag haft det förut några gånger från innebandyn och eftersom inget revben var av denna gången så visste jag att de inte skulle göra något - sannolikheten att sjukvården skulle skriva ut morfin för detta var ju nära noll ändå).

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Suck...
Jag tycker att om du har regelbundna och uttalade allergiproblem så borde de skriva ut. Anledningen är förmodligen rent ekonomisk, det kostar för dem att skriva ut till dig.
Garanterat, gjorde allergitest på förra VC och fick det utskrivet där.
Sedan flyttade jag och nya VCn ville inte förnya.
tommib tommib skrev:
Dymista är nässpray och lindrar både näs- och ögonsymptom. Å andra sidan, om du kör med ebastin och är nöjd så fortsätt med det. Man ska inte mickla med saker som funkar i onödan.
Ska komma ihåg, de billigare fungerade bra på mig fram tills för ca 10år sedan, men sen slutade de bita mot pollenallergin (duger utmärkt mot pälsdjursallergin dock),

Krisar det riktigt så kör jag Mometasonfuroat för näsan.

Satsuki Satsuki skrev:
Fast det är ju lite märkligt resonemang 🤔
Om man har så svåra allergisymtom och har provat billigare (och första hands) alternativ bör VC skriva ut det om man ber om det.
Mycket går att köpa receptfritt men skrivs ändå ut då man behöver det regelbundet. Tex
Alvedon/paracetamol som går att köpa receptfritt, men vi skriver ju ändå ut det till folk med kroniska smärtor som tar det dagligen…

Mitt tips till folk som är missnöjda med sin VC -BYT.
Jag orkade inte bråka, krävs mindre energi och lägga en laddning i en av apoteksbeställningarna man ändå gör.

Är väl hyfsat nöjd med min VC i övrigt.

pacman42 pacman42 skrev:
Tänkt att vara roligt och det var småroligt, men jag känner att jag ändå måste svara på det.

Eftersom dessa innehåller acetylsalicylsyra (förresten så finns inte Albyl i Sverige längre) det är inte tillåtet att säljas) så är ditt billigaste alternativ i praktiken Aspirin.

Jag äter blodförtunnande (läkaren vill efter hjärtoperation av förmaksflimmer inte ta bort dem eftersom jag genetiskt har en dålig balans i blodfetterna) så jag har varit tvungen att sätta mig in i vilka smärtstillande och febernedsättande mediciner jag får ta och inte.

I praktiken är Paracetamol den enda receptfria substans jag får äta som har dessa egenskaper, men jag har några morfintabletter sparade sedan en operation som jag tar när de inte hjälper. De var bra att ha i vintras när jag hade sprickor i två revben, paracetamol räckte inte för att jag skulle kunna sova (kollade aldrig upp revbenen hos sjukvården då jag haft det förut några gånger från innebandyn och eftersom inget revben var av denna gången så visste jag att de inte skulle göra något - sannolikheten att sjukvården skulle skriva ut morfin för detta var ju nära noll ändå).
Var absolut inte meningen att vara elak.
Jag vet att jag ska vara glad att jag inte behöver mediciner i min vardag. Det betyder också att jag har noll koll på läkemedel och därmed oerhört försiktig med att ens testa något jag inte vet vad det är. Och med det otroliga utbud som finns tappar jag nästan andan inför att försöka välja …
Kan jag fortfarande använda dem om 10 år

K KariHa skrev:
Jag vet att jag ska vara glad att jag inte behöver mediciner i min vardag. Det betyder också att jag har noll koll på läkemedel och därmed oerhört försiktig med att ens testa något jag inte vet vad det är. Och med det otroliga utbud som finns tappar jag nästan andan inför att försöka välja …
Om man vill vara snäll med kroppen (främst levern och magen) så är det paracetamol man skall ta ta om man har värk av något slag. Och tag aldrig mer än rekommenderad dagsdos av någon medicin, det kan vara riktigt allvarligt för exempelvis levern. Men Paracetamol kan man kombinera med andra mediciner, tillsammans med Ibumetin (även pronaxen) så får man faktiskt bättre smärtstillande effekt än vad morfin ger. Men jag får ju inte äta Ibumetin

Jag känner en som i över 20 år hade en (godartad, men ganska stor) hjärntumör, men vården tog inte personens smärtor på allvar. Personen maxade smärtstillande under många år och fick leverkskador som resultat. Inte förrän denna person fick dåliga levervärden så fick hen en skanning av hjärnan och tumören hittades. Nu har hen bättre levervärden (om än inte lika bra) och har dessutom inte konstant huvudvärk. Hade tumören hittats tidigare så hade kanske ett äktenskap räddats och mycket annat sett helt annorlunda ut...

• Ledsen
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
K KariHa skrev:
Prova ibuprofen istället för magnecyl/Acetylsalicylsyra ((ASA) vid smärtan och inflammation, snällare mot kroppen på de flesta sätt.
Paracetamol är snällt mot mage och det mesta annat men man får INTE överdosera pga risk för leverskador, gäller också om man tar fulldos under långt tid.

Vid allergiska besvär (eller bett/stick fr insekter) finns receptfria antihistaminer som har god effekt och minimalt med biverkningar (trötthet är vanligast).

Och förresten, jag vet exakt hur ont revbensskador gör (och vad det kan få för konsekvenser om man försöker låta bli att andas pga smärta), så det är faktiskt något jag vid behov skriver SMÅ förpackningar oxy för… speciellt till patienter som av olika skäl inte kan ta NSAID….

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Jag orkade inte bråka, krävs mindre energi och lägga en laddning i en av apoteksbeställningarna man ändå gör.

Är väl hyfsat nöjd med min VC i övrigt.
Översvallande betyg 🥴

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.