1 505 358 läst ·
15 426 svar
1505k läst
15,4k svar
GAAAAHHHH!!!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Skogsägare
· 21 950 inlägg
Bästa rubriken på BH någonsin.M MrDizzy skrev:
Nu har jag givetvis inte hela bilden men när mina föräldrar gick bort övertog jag deras fonder utan någon reavinstskatt men behöll då givetvis deras anskaffningsvärde. Detta handlade om fonder i Swedbank och Handelsbanken och bägge ordnade det helt problemfritt.Anna_H skrev:
Har varit i liknande situation. Skulle kunna skriva en bok om det.Anna_H skrev:
Han sitter i rullstol och kan inte flytta sig till/från den utan lyftanordning, utan måste åka i rullstolen. Vanlig taxi har inte sådan tjänst, alla de bilarna är upptagna med färdtjänst och sjukresor. Jag har alltså ingen som helst möjlighet att få honom från rullstolen till min bil, dessutom skulle jag isåfall ändå behöva hyra släp för att få med rullstolen.
Nåja, jag har nästan ett år på mig att lösa problemet, innan eftersändningen upphör.
1) Hyra en skåpbil, spänn fast rullstolen i och åk till banken.
2) Ta med två som du känner som också åker med.
Vad kan det kosta? Bylhyran för 4 timmar + en middag för de två?
Min moraliska ribba? Det är bankens praktiska ribba det handlar om. Eller tänker du att jag ska hota personalen på hand boende med våld, eller be två dementa personer skriva under? Har inga moraliska betänkligheter mot att använda pappas bank-ID med hans tillåtelse, men att skapa ett bank-ID för en avliden person är inte tekniskt möjligt. Jag, pappa och mina barn har samma efternamn, så det syns direkt om jag ber dem bevittna.Nötegårdsgubben skrev:
Så hade det varit om han hade fixat det på en gång. Men nu har det gått 5 år och då påstår banken att det inte går utan att de avslutar hennes konto.Alfredo skrev:
Skogsägare
· 21 950 inlägg
Jag tänker att du säkert har vänner som kan bistå dig.Anna_H skrev:
Min moraliska ribba? Det är bankens praktiska ribba det handlar om. Eller tänker du att jag ska hota personalen på hand boende med våld, eller be två dementa personer skriva under? Har inga moraliska betänkligheter mot att använda pappas bank-ID med hans tillåtelse, men att skapa ett bank-ID för en avliden person är inte tekniskt möjligt. Jag, pappa och mina barn har samma efternamn, så det syns direkt om jag ber dem bevittna.
Fast om man delar ut tillgångarna i ett dödsbo så ska man kunna överta värdepapper utan att utlösa reavinstskatt.Anna_H skrev:
Nej, de avslutar kontot om de adressändrar ett så gammalt dödsbo eftersom de då överför kontot till min pappa, vilket är samma sak som att avsluta det, vilket alltså utlöser reavinstskatten, vilket min pappa inte vill. Så länge vi inte gör något är det lugnt. Men då är det den som köper pappas hus som får hennes kvartalsbesked sedan 😆
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 717 inlägg
Man tjatar hål i huvudet på banken att få allt dödsborelaterat ”inläst” och kopplat till dödsbodelägarna. Syrran och jag har härjat med farsan eftermäle och lantbruk och det hade aldrig funkat utan ordentliga fullmakter, Hos LF funkade detta fint. Hos Swedbank gick allt att läsa in, men personalen hävdade vid varje besök att ”vi gör inga inläsningar åt privatpersoner” tills man övertygade dem att titta efter och halleluja! så var allt på sin plats som det var tänkt.13th Marine skrev:
Skogsägare
· 21 950 inlägg