Anna_H Anna_H skrev:
fullmakt går också, men den ska ha bevittnad namnteckning, så jag behöver få någon som inte är släkt med honom att skriva under
Sänk din moraliska ribba, lös problemet.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
GAAAHH!!!

Tycker inte om trådrubriken
"Granar höga som höghus vid tomtgränsen"
Läser hela tiden
Grannar istället för Granar
och det har ju en helt annan innebörd (som är aningen roligare)
Och eftersom tråden är aktiv ser man den hela tiden ... och därmed läser fel hela tiden! suck!
Bästa rubriken på BH någonsin.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Gaaah. Vårt hus är 90 år gammalt och har 30 års "renoveringsskuld". Och lite onödigt mycket biologisk mångfald både utanför och inuti huset. Behöver man säga mer?

Det går trögt just nu.

• Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nåja, jag har nästan ett år på mig att lösa problemet, innan eftersändningen upphör.
Du kan förlänga eftersändning ett halvår i taget i princip hur länge som helst.

Anna_H Anna_H skrev:
vilket alltså utlöser reavinstskatten, vilket min pappa inte vill.
Nu har jag givetvis inte hela bilden men när mina föräldrar gick bort övertog jag deras fonder utan någon reavinstskatt men behöll då givetvis deras anskaffningsvärde. Detta handlade om fonder i Swedbank och Handelsbanken och bägge ordnade det helt problemfritt.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Han sitter i rullstol och kan inte flytta sig till/från den utan lyftanordning, utan måste åka i rullstolen. Vanlig taxi har inte sådan tjänst, alla de bilarna är upptagna med färdtjänst och sjukresor. Jag har alltså ingen som helst möjlighet att få honom från rullstolen till min bil, dessutom skulle jag isåfall ändå behöva hyra släp för att få med rullstolen.

Nåja, jag har nästan ett år på mig att lösa problemet, innan eftersändningen upphör.
Har varit i liknande situation. Skulle kunna skriva en bok om det.
1) Hyra en skåpbil, spänn fast rullstolen i och åk till banken.
2) Ta med två som du känner som också åker med.

Vad kan det kosta? Bylhyran för 4 timmar + en middag för de två?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sänk din moraliska ribba, lös problemet.
Min moraliska ribba? Det är bankens praktiska ribba det handlar om. Eller tänker du att jag ska hota personalen på hand boende med våld, eller be två dementa personer skriva under? Har inga moraliska betänkligheter mot att använda pappas bank-ID med hans tillåtelse, men att skapa ett bank-ID för en avliden person är inte tekniskt möjligt. Jag, pappa och mina barn har samma efternamn, så det syns direkt om jag ber dem bevittna.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu har jag givetvis inte hela bilden men när mina föräldrar gick bort övertog jag deras fonder utan någon reavinstskatt men behöll då givetvis deras anskaffningsvärde. Detta handlade om fonder i Swedbank och Handelsbanken och bägge ordnade det helt problemfritt.
Så hade det varit om han hade fixat det på en gång. Men nu har det gått 5 år och då påstår banken att det inte går utan att de avslutar hennes konto.

• Arg
Alfredo
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Min moraliska ribba? Det är bankens praktiska ribba det handlar om. Eller tänker du att jag ska hota personalen på hand boende med våld, eller be två dementa personer skriva under? Har inga moraliska betänkligheter mot att använda pappas bank-ID med hans tillåtelse, men att skapa ett bank-ID för en avliden person är inte tekniskt möjligt. Jag, pappa och mina barn har samma efternamn, så det syns direkt om jag ber dem bevittna.
Jag tänker att du säkert har vänner som kan bistå dig.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, de avslutar kontot om de adressändrar ett så gammalt dödsbo eftersom de då överför kontot till min pappa, vilket är samma sak som att avsluta det, vilket alltså utlöser reavinstskatten, vilket min pappa inte vill. Så länge vi inte gör något är det lugnt. Men då är det den som köper pappas hus som får hennes kvartalsbesked sedan 😆
Fast om man delar ut tillgångarna i ett dödsbo så ska man kunna överta värdepapper utan att utlösa reavinstskatt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänker att du säkert har vänner som kan bistå dig.
De flesta av mina vänner har (tyvärr?) en extremt hög moralisk ribba :-)
Men den kanske kan dämpas med en flaska från fars källare? 🙃

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Fast om man delar ut tillgångarna i ett dödsbo så ska man kunna överta värdepapper utan att utlösa reavinstskatt.
Det påstod den jag pratade med att det inte går efter så lång tid. Vi får hoppas att hen inte vet vad hen pratade om.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bankärenden när det handlar om en avliden är sjukt osmidigt, det märkte vi när mamma gick bort.
Man tjatar hål i huvudet på banken att få allt dödsborelaterat ”inläst” och kopplat till dödsbodelägarna. Syrran och jag har härjat med farsan eftermäle och lantbruk och det hade aldrig funkat utan ordentliga fullmakter, Hos LF funkade detta fint. Hos Swedbank gick allt att läsa in, men personalen hävdade vid varje besök att ”vi gör inga inläsningar åt privatpersoner” tills man övertygade dem att titta efter och halleluja! så var allt på sin plats som det var tänkt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det påstod den jag pratade med att det inte går efter så lång tid. Vi får hoppas att hen inte vet vad hen pratade om.
Jag tycker detta verkar väldigt märkligt. Jag skulle inte acceptera det svaret utan vidare.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
De flesta av mina vänner har (tyvärr?) en extremt hög moralisk ribba :)
Men den kanske kan dämpas med en flaska från fars källare? 🙃
Hade det varit jag hade jag nog kunnat tänka mig att göra det gratis, men inte mot betalning.

• Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.