j.f.s
Jag kör själv UniFi AP men de är i min mening något instabila. Får starta om dem då och då. Jag kör controllern lokalt som en plugin i HomeAssistant på Raspberry Pi.

Har varit nöjd med Asus routrar så länge man köper i övre prissegmentet. Kör med Merlin firmware.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu är frågan om man ska ge upp pfSense och köpa nån vanlig router... Och i såfall om man ska försöka använda AP AC PRO och U6+ ... Eller nått mesh-skit.. jag vill bara ha nått som funkar.. 😖
Vad är anledningen till att du kör pfSense? Har du många brandväggsregler och flera nät som gör att en "standardkonsumentrouter" inte funkar?

useless useless skrev:
Vad är anledningen till att du kör pfSense? Har du många brandväggsregler och flera nät som gör att en "standardkonsumentrouter" inte funkar?
Min gamla edgerouter dog, och jag hade en passivt kyld AMD AM1 dator stående... Enbart därför...
Hade tänkt köpa en dreamrouter, men de verkade sådär, sen dök det ju upp 100 nya varianter på samma sak, och eftersom pfSense bara funkade så fick det vara kvar....

Nu verkar ju Ubiquiti-AP-arna inte vilja vara med heller längre, så frågan är vad man ska göra...

Edit: eftersom kåken är 17 meter lång behövs två AP för att nå vettigt i båda ändarna...

B
Min gamla edgerouter dog, och jag hade en passivt kyld AMD AM1 dator stående... Enbart därför...
Hade tänkt köpa en dreamrouter, men de verkade sådär, sen dök det ju upp 100 nya varianter på samma sak, och eftersom pfSense bara funkade så fick det vara kvar....

Nu verkar ju Ubiquiti-AP-arna inte vilja vara med heller längre, så frågan är vad man ska göra...

Edit: eftersom kåken är 17 meter lång behövs två AP för att nå vettigt i båda ändarna...
Har du ändrat något i pfSenes som gjorde att det slutade att fungera? Du har ingen backup av config så du kan installera om och återställa?

Kör själv OPNsense med en UP6 pro, en UP6 LR och en UAP (gammal). Det bara rullar för mig.

B breakman skrev:
Har du ändrat något i pfSenes som gjorde att det slutade att fungera? Du har ingen backup av config så du kan installera om och återställa?

Kör själv OPNsense med en UP6 pro, en UP6 LR och en UAP (gammal). Det bara rullar för mig.
Jo, jag gjorde ju det... När det trådlösa låg nere så pillade jag lite på nått... 😂

• Haha
breakman
  • Laddar…
Jo, jag gjorde ju det... När det trådlösa låg nere så pillade jag lite på nått... 😂
Gå in på ”Diagnostics/Backup & Restore/Config History” och kolla VAD du har pillat på. Där kan du backa tillbaka till en tidigare fungerande konfiguration.

PFsense är det bästa du kan ha. Finns ingen anledning att byta bort det.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Gå in på ”Diagnostics/Backup & Restore/Config History” och kolla VAD du har pillat på. Där kan du backa tillbaka till en tidigare fungerande konfiguration.

PFsense är det bästa du kan ha. Finns ingen anledning att byta bort det.
Problemet är att jag kommer inte in i webinterfacet... Får ingen ipadress av pfSense-burken.. 🤔

tommib
Kan du inte ställa in en manuellt då? Du vet väl vilket IP-range du har?

tommib tommib skrev:
Kan du inte ställa in en manuellt då? Du vet väl vilket IP-range du har?
Jodå, jag har testat det ... flera gånger .. bytt mellan de olika NIC-en som sitter i datorn ..
Återställt pfSense till factory settings.. ställt in allt som jag gjorde första gången ...
Men det vill bara inte funka ..

Jag tror att nått blitt knasigt i den, grabben sade att internet försvann mitt i natten, både trådat och trådlöst ..
Och som sagt, imorse funkade inte det trådlösa, och bara vissa sidor med det trådade .. hur skumt som helst ...

Jag orkade inte mickla med det mer, så jag köpte en TP-link router ... nu är allt uppe och det gick att adoptera AP tillbaka till Unifi ... så vi får se om jag orkar installera om pfSense ...

• Ledsen
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
tommib
Störigt sånt där.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Problemet är att jag kommer inte in i webinterfacet... Får ingen ipadress av pfSense-burken.. 🤔
IP-adress är ju samma som ”router” i dina datorers IP-inställn)ngsr, Koppla in en skärm till PC:n så kan du backa konfigurationen från radkommando.
Kan det vara så att du har fifflat med SSL/TLS-tjänster? Då kan du ha tacka ja till att WebUI flyttas till port 10443, d.v.s. använd https://<ip-adress>:10443

Edit: ser nu att du fegade ur. 😄😉

• Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
IP-adress är ju samma som ”router” i dina datorers IP-inställn)ngsr, Koppla in en skärm till PC:n så kan du backa konfigurationen från radkommando.
Kan det vara så att du har fifflat med SSL/TLS-tjänster? Då kan du ha tacka ja till att WebUI flyttas till port 10443, d.v.s. använd https://<ip-adress>:10443

Edit: ser nu att du fegade ur. 😄😉
Japp, jag gav upp..

Det enda jag petade på var vilken nätverksanslutning som var wan/lan, och om de skulle ha dhcp eller static ip... Jag ska nog installera om den helt och hållet nån dag... Men det är alltid bra att ha en nödrouter... Innan jag skaffade Edgeroutern hade jag nån gammal Thomson som Telia kastade på mig för 100 år sen.... Den funkade ok för hushållet... 😄

Lill72 Lill72 skrev:
Tyckte latten jag köpte på vägen till jobbet var lite klumpig 😖😠
Inte sjutton kan den surna medan man dricker den på tio minuter...eller vad har hänt 🤔
[video]
Keso i kaffet är en klassiker! Det blir så om mjölken/grädden är på väg att surna, det är faktiskt ett bra test för om den är okej även om den luktar och smakar bra. Går fortfarande att anvnäda i matlagning, men rekommenderas inte att dricka.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
GAAAAAH!
Försöker adressändra mammas dödsbo, hon dog för 5 år sedan och nu har pappa flyttat så dödsboets adress måste ändras. Skatteverket är okej, det är en hyfsat smidig blankett som samtliga dödssbodelägare (dvs pappa) ska skriva under. Men, för ett dödsbo skickas inte informatinoen vidare, så man måste ändra eventuella andra adresser också.

Och banken kräver att pappa kommer in på bankkontoret med bouppteckningen. För att lösa det måste vi ansöka om färdtjänst, vilket förmodligen tar minst 3 månader. Då kommer de att avsluta kontot, vilket är orsaken till att pappa redan har gjort det. Det är nämligen ett fondkonto, så adressändringen utlöser en rejäl reavinstskatt.

Spännande att se vad mer som dyker upp i mammas namn. De har inte ens fått in "dödsbo" i namnet 😠

• Ledsen
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För att lösa det måste vi ansöka om färdtjänst
Kan ingen vänlig själ skjutsa honom eller i ”värsta” fall en taxi! Verkar märkligt om man skaffar färdtjänst för en enda resa. 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.