Anna_H Anna_H skrev:
Det påstod den jag pratade med att det inte går efter så lång tid. Vi får hoppas att hen inte vet vad hen pratade om.
Då borde samma person kunna tala om var tidsgränsen går…
5år låter iofs som en extremt lång tid på att skifta ett dödsbo, särskilt om det bara finns en arvinge?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
5år låter iofs som en extremt lång tid på att skifta ett dödsbo, särskilt om det bara finns en arvinge?
Nja, det beror på vilket syfte man har med att inte skifta. En bekant hade det längre och med en större skogsfastighet, de såg vissa ekonomiska fördelar.

Anna_H Anna_H skrev:
De flesta av mina vänner har (tyvärr?) en extremt hög moralisk ribba :)
Men den kanske kan dämpas med en flaska från fars källare? 🙃
Har inte din far några vänner eller gamla grannar som kan tänkas hjälpa till att bevittna?

A AndersS skrev:
Nja, det beror på vilket syfte man har med att inte skifta. En bekant hade det längre och med en större skogsfastighet, de såg vissa ekonomiska fördelar.
Mycket ovanligt i vilket fall som helst. I detta fall vet vi noll å nada om VARFÖR dödsboet inte e skiftat.

Men det intressanta, å som vi inte vet, e om det finns en deadline… En tidpunkt där arvingen inte längre kan ta över positionen plus ingångsvärdet till den avlidne UTAN att utlösa realisationsvinst beskattning. Jag tror inte nån sån tidpunkt existerar men jag e självklart inte 💯 pct säker

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vid en fullmakt eller testamente, så är det bara din namnteckning som ska bevittnas. Allt annat kan med fördel maskeras med ett papper. Innehållet är något som endast berör dom som skriver testamente eller fullmakt. Det ska även vara 2 stycken och stå vem som bevittnat,, med namn och adress, samt datum och ett förtydligande av namnet.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allt annat kan med fördel maskeras med ett papper.
Fast de som bevittnar ett testamente ska veta att det är ett testamente de bevittnar.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast de som bevittnar ett testamente ska veta att det är ett testamente de bevittnar.
Självklart, men inte innehållet i testamentet, å det var väl vad som åsyftades…?

Z Zodde skrev:
Självklart, men inte innehållet i testamentet, å det var väl vad som åsyftades…?
Självklart om man vet reglerna. Jag ville bara förtydliga. Men nej, den som bevittnar behöver inte veta något om innehållet.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, de avslutar kontot om de adressändrar ett så gammalt dödsbo eftersom de då överför kontot till min pappa, vilket är samma sak som att avsluta det, vilket alltså utlöser reavinstskatten, vilket min pappa inte vill. Så länge vi inte gör något är det lugnt. Men då är det den som köper pappas hus som får hennes kvartalsbesked sedan 😆
Det där låter väl lite konstigt? Om de överför fondkontot till din pappa så antar jag att fonderna kvarstår på kontot. Det kan ju inte leda till någon reavinstskatt? Men det är även märkligt att de alls skulle kunna överföra kontot utan att arvskifte genomförs och frågan är då om banken verkligen kan tvinga fram ett arvskifte?

Du kanske ska ta ny kontakt med banken och företrädesvis försöka få prata med någon som vet hur det fungerar med dödsbon.

Gaahhh, dubbel och trippelgahh för folk som tror världen snurrar runt dem. Senaste exemplet: En jäkla rövhatt som tagit sig friheten att låna min båtplats.

Så fick bogsera ut skrotet och förtöja på annan plats - för att kunna använda MIN båtplats som JAG betalar för. Tur man besinnar sig annars hade jag sänkt skiten.

• Arg
Blazermannen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Så fick bogsera ut skrotet och förtöja på annan plats
Läg skorven på svaj typ 50 meter ut och sätt dig bekvämt och invänta underhållningen. 😎

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hade jag inte haft brådska hem så hade jag absolut tittat på underhållningen.
En man står i en liten båt och tittar på ett skepp som sjunker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Uppgrävd stubbe och rötter i en trädgård, omgivna av stenar och buskar.
Skapa konto

Ta bort rötter, hatar det

• Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Insåg att det här nog får bli ett gaaaaahhhh också..
Vaaaaaarför inte bara gå ut på lagret och knäppa en bild på en plåt?
Bild av syrafast, kallvalsad rostfri stålplåt 2B från en produktkatalog med prislista och information om materialets egenskaper.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Insåg att det här nog får bli ett gaaaaahhhh också..
Vaaaaaarför inte bara gå ut på lagret och knäppa en bild på en plåt?
[bild]
Passar bättre i humortråden med priserna. Köper man ingen kostar det från 1707,50 kr.......

• Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.