1 656 486 läst ·
17 741 svar
1656k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Mycket ovanligt i vilket fall som helst. I detta fall vet vi noll å nada om VARFÖR dödsboet inte e skiftat.A AndersS skrev:
Men det intressanta, å som vi inte vet, e om det finns en deadline… En tidpunkt där arvingen inte längre kan ta över positionen plus ingångsvärdet till den avlidne UTAN att utlösa realisationsvinst beskattning. Jag tror inte nån sån tidpunkt existerar men jag e självklart inte 💯 pct säker
Vid en fullmakt eller testamente, så är det bara din namnteckning som ska bevittnas. Allt annat kan med fördel maskeras med ett papper. Innehållet är något som endast berör dom som skriver testamente eller fullmakt. Det ska även vara 2 stycken och stå vem som bevittnat,, med namn och adress, samt datum och ett förtydligande av namnet.
Det där låter väl lite konstigt? Om de överför fondkontot till din pappa så antar jag att fonderna kvarstår på kontot. Det kan ju inte leda till någon reavinstskatt? Men det är även märkligt att de alls skulle kunna överföra kontot utan att arvskifte genomförs och frågan är då om banken verkligen kan tvinga fram ett arvskifte?Anna_H skrev:
Nej, de avslutar kontot om de adressändrar ett så gammalt dödsbo eftersom de då överför kontot till min pappa, vilket är samma sak som att avsluta det, vilket alltså utlöser reavinstskatten, vilket min pappa inte vill. Så länge vi inte gör något är det lugnt. Men då är det den som köper pappas hus som får hennes kvartalsbesked sedan 😆
Du kanske ska ta ny kontakt med banken och företrädesvis försöka få prata med någon som vet hur det fungerar med dödsbon.
Gaahhh, dubbel och trippelgahh för folk som tror världen snurrar runt dem. Senaste exemplet: En jäkla rövhatt som tagit sig friheten att låna min båtplats.
Så fick bogsera ut skrotet och förtöja på annan plats - för att kunna använda MIN båtplats som JAG betalar för. Tur man besinnar sig annars hade jag sänkt skiten.
Så fick bogsera ut skrotet och förtöja på annan plats - för att kunna använda MIN båtplats som JAG betalar för. Tur man besinnar sig annars hade jag sänkt skiten.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg