Anna_H Anna_H skrev:
Då kommer de att avsluta kontot,
Avslutar de kontot för att det har fel adress?

Alfredo Alfredo skrev:
Kan ingen vänlig själ skjutsa honom eller i ”värsta” fall en taxi! Verkar märkligt om man skaffar färdtjänst för en enda resa. 🤔
Han sitter i rullstol och kan inte flytta sig till/från den utan lyftanordning, utan måste åka i rullstolen. Vanlig taxi har inte sådan tjänst, alla de bilarna är upptagna med färdtjänst och sjukresor. Jag har alltså ingen som helst möjlighet att få honom från rullstolen till min bil, dessutom skulle jag isåfall ändå behöva hyra släp för att få med rullstolen.

Nåja, jag har nästan ett år på mig att lösa problemet, innan eftersändningen upphör.

• Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
GAAAHH!!!

Tycker inte om trådrubriken
"Granar höga som höghus vid tomtgränsen"
Läser hela tiden
Grannar istället för Granar
och det har ju en helt annan innebörd (som är aningen roligare)
Och eftersom tråden är aktiv ser man den hela tiden ... och därmed läser fel hela tiden! suck!

• Haha
  • Gilla
  • Älska
landan81 och 26 till
  • Laddar…
Samma här, vet inte hur många gånger jag reagerat på det 😂

• Gilla
Solvskaftet och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan ingen vänlig själ skjutsa honom eller i ”värsta” fall en taxi! Verkar märkligt om man skaffar färdtjänst för en enda resa. 🤔
Misstänker att färdtjänst är något Annas pappa borde ha gjort för länge 'sen ... det blir lätt så när en förälder blir ensam.

Alfredo Alfredo skrev:
Avslutar de kontot för att det har fel adress?
Nej, de avslutar kontot om de adressändrar ett så gammalt dödsbo eftersom de då överför kontot till min pappa, vilket är samma sak som att avsluta det, vilket alltså utlöser reavinstskatten, vilket min pappa inte vill. Så länge vi inte gör något är det lugnt. Men då är det den som köper pappas hus som får hennes kvartalsbesked sedan 😆

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Misstänker att färdtjänst är något Annas pappa borde ha gjort för länge 'sen ... det blir lätt så när en förälder blir ensam.
Han klarade sig själv och körde bil fram till 6:e jjanuari 2024, då han föll olyckligt, bröt armen och fick resistenta bakterier via en spruta i armen. Sedan dess har han inte kunna röra mer än vänsterarmen, så det har inte varit aktuellt med något annat än sjukresor vilket man får utan att ha färdtjänst. Därför har det inte varit aktuellt att ansöka, förrän nu då han flyttat och bor 2 kilometer ifrån mig istället för 93.

• Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Kan man få dessa digitalt ?

Bono_R Bono_R skrev:
Kan man få dessa digitalt ?
Vilka? Kontoutdragen? Ja, om man loggar in på mammas internetbank med hennes bankid och ändrar inställningen. Hur tror du man gör för att få ut bankid för en död person utan giltig ID-handling? Särskilt med tanke på att du första gången du fixar bank-ID måste göra fysiskt besök på banken. Hon kremerades för 5 år sedan.

Kan du inte få fullmakt av din far och själv gå till banken och ev få hjälp. Och jag försöker bara vara hjälpsam men av dit svar ovan låter det inte som du vill ha någon hjälp.

Lycka till.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Kan du inte få fullmakt av din far och själv gå till banken och ev få hjälp. Och jag försöker bara vara hjälpsam men av dit svar ovan låter det inte som du vill ha någon hjälp.

Lycka till.
Jodå, fullmakt går också, men den ska ha bevittnad namnteckning, så jag behöver få någon som inte är släkt med honom att skriva under, personalen på boendet får inte göra det, och de andra boende är dementa. Så ja, det är lite krångligt. Men det löser sig. Är bara så frustrerande. Enligt min logik borde de kunna se att mina föräldrar stod på samma adress när hon dog och att hans adressändring är gjord nu, vilket gör att de helt enkelt kan ändra hennes dödsbos adress till hans nya adress. Utan en massa intyg och grejer.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Bankärenden när det handlar om en avliden är sjukt osmidigt, det märkte vi när mamma gick bort.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jodå, fullmakt går också, men den ska ha bevittnad namnteckning, så jag behöver få någon som inte är släkt med honom att skriva under, personalen på boendet får inte göra det, och de andra boende är dementa. Så ja, det är lite krångligt. Men det löser sig. Är bara så frustrerande. Enligt min logik borde de kunna se att mina föräldrar stod på samma adress när hon dog och att hans adressändring är gjord nu, vilket gör att de helt enkelt kan ändra hennes dödsbos adress till hans nya adress. Utan en massa intyg och grejer.
Och även bevittnande är luddigt, jag har en fullmakt för person som inte kunde ta sig till bank och i det regelverk jag hittade kunde släkting/bekant bevittna vilket så gjordes. På banken blev virrigt då de hade andra rutiner än det som angavs på hemsida. Allt slutade med att de ville ringa personen och efter ytterligare strul med samtal blev det godkänt.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Han sitter i rullstol och kan inte flytta sig till/från den utan lyftanordning, utan måste åka i rullstolen. Vanlig taxi har inte sådan tjänst, alla de bilarna är upptagna med färdtjänst och sjukresor. Jag har alltså ingen som helst möjlighet att få honom från rullstolen till min bil, dessutom skulle jag isåfall ändå behöva hyra släp för att få med rullstolen.

Nåja, jag har nästan ett år på mig att lösa problemet, innan eftersändningen upphör.
https://www.sverigesradio.se/artikel/ocertifierade-forare-kor-fardtjanst-lottas-rullstol-valte

Det hjälper inte, han riskerar åka ospänd ändå. 😱

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Det hjälper inte, han riskerar åka ospänd ändå. 😱
Jo, jag vet, och det är mycket sådant i Värmland nu efter senaste upphandlingen. Plus att det är osäkert att ens få transport eller svar i telefon när man ska boka.

• Ledsen
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.