T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl så. De flesta automatbilar hag hade hade rattväxel.
På min Audi får jag trycka fram spaken för att lägga i backen och dra den bakåt för Drive.
På båten är det däremot rätt åt båda hållen....😎

Finns ju en automatlådetradition av P-R-N-D-L eller P-R-N-D-2-1 vilket jag misstänker från början beror på hur man konstruerade ventilpaketen som styrde de hela. Finns även någon jänkelåda från 50-talet med R-N-D-L-P, P-läge längst bak.
Man håller nog bara på traditionen, när det inte ens är en spak med någon mekanik/hydraulik inblandad så kan man ju sätta lägena hur man vill.

Jänkarna hade väl knapptrycksautomat redan på 50-talet, så redan där kunde man gömt undan de man sällan använder. Men ser ut som de höll fast vid alla funktioner och höll samma storlek på knappar tom.

Klassisk bilväxelväljare med knappar, märkt RNDPL, i vintage design med metallisk och grön färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knappar för växling i en äldre amerikansk bil med etiketter "Reverse", "Neutral", "Drive", "Second", "First", och "Park" ovanpå metallpanel.
Skapa konto

Växelpanel från en äldre amerikansk bil med knappar märkta R, N, D, 2 och 1 i en vertikal rad, inramat i metall.
Skapa konto

Vissa ser ju roligare ut än andra

En vintage bilpanel med knappar för prestanda och kryssning, broms och backning, och en fingerpekare som trycker på en knapp.
Skapa konto

• Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
GAAAAAH!
Det är väl fan att silkorgen i espressomaskinen skall spricka redan efter 25 år. Nu är det kris!

Sprucken silikorg i espressomaskin inringad med röd markering.
Skapa konto

• Wow
  • Ledsen
  • Haha
Myckling och 6 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
GAAAAAH!
Det är väl fan att silkorgen i espressomaskinen skall spricka redan efter 25 år. Nu är det kris!

[bild]
Ta ingen skit, reklamera! 😉

• Haha
  • Älska
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
tommib
Stackars!

Vill du ha ett recept på Peyona?

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Stackars!

Vill du ha ett recept på Peyona?
Nähädu! Här gäller äkta vara. 🤓

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
GAAAAAH!

[bild]
Fram med TIG svetsen.

E Eld skrev:
Fram med TIG svetsen.
Tanken slog mig, men jag är övertygad om att brottanvisningen bara flyttas längre bort. Coffeema har ny sil på lager för det facilia priset av 99:-. Ligger nästgårds så det är bara att kaffesvulten ta sig dit imorgon.

• Gilla
Eld
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gaaahhh! Här har man sparat takplåt i X år och när man tar fram den för att använda den inser man: den här skiten vill jag ju inte sätta upp igen! Den mesta är redan återanvänd med hål i både toppar och dalar, och rätt mycket är mer trasig än så.
[bild]
[bild]

Varför sparar man på så jävla mycket skit!?

Och även nu tänker jag: Äh, lite av den ska kanske få vara kvar. Man vet ju aldrig…

Gaaahhh!!! Pucko!
Åhhhhhhh, galvad sinusplåt! Jag söker sådant.
/W

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Med borrhål i både toppar och dalar samt böjd och delvis trasig tvärs sinuskurvorna? Tillåt mig tvivla.

Men menar du allvar och har vägarna förbi rätt del av Småland de närmaste dagarna får du den gärna. Annars åker den på tippen idag (utom de fyra halv-ok plåtarna jag naturligtvis sparade utifall att).

Bara att skicka ett pm om detaljer.

Gaaaahhhh!!!1!!

Nu har BBC stängt av access till sin radio från Utlandet. Hur ska vi kunna få vår fix av I'm sorry I haven't a clue?

• Wow
  • Ledsen
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
RoTe
kashieda kashieda skrev:
Gaaaahhhh!!!1!!

Nu har BBC stängt av access till sin radio från Utlandet. Hur ska vi kunna få vår fix av I'm sorry I haven't a clue?
VPN

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
VPN
Något tips på en som funkar? Jag provade med Privado men kommer till samma sak - "det här är inte tillgängligt".

RoTe
kashieda kashieda skrev:
Något tips på en som funkar? Jag provade med Privado men kommer till samma sak - "det här är inte tillgängligt".
ProtonVPN eller ExpressVPN är väl två stora populära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.