1 499 364 läst ·
15 315 svar
1499k läst
15,3k svar
GAAAAHHHH!!!
Om du inte redan har den så skaffa boken "Nyckelharpan - ett unikt svenskt kulturarv" av Esbjörn Hogmark. Bifogar två sidor om att reparera stränghållarklacken.HasseTeknik skrev:
Det är klacken på stränghållaren, som har spruckit av. Möjligen p.g.a. expansion av lådan och många strängars kraft. Kanske även dålig passning till klack och låda. Blir till att fixa fram någon ny och lämplig bit av lönn eller ask och ta fram kniven . Inte vad jag hade tänkt mig att göra de närmsta veckorna. 😪.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är väl mer regel än undantag att det där "extra " man väljer och egentligen inte behöver kommer men inte det man verkligen skulle ha.mexitegel skrev:
Tack så mycket för info! Visste inte att Esse hade givit ut den boken. Den ger ju lite bättre info än bara byggbeskrivningen av harpan ( som ligger på vinden någonstans 🤭).B bakterie skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
Gaaahhh! Här har man sparat takplåt i X år och när man tar fram den för att använda den inser man: den här skiten vill jag ju inte sätta upp igen! Den mesta är redan återanvänd med hål i både toppar och dalar, och rätt mycket är mer trasig än så.
Varför sparar man på så jävla mycket skit!?
Och även nu tänker jag: Äh, lite av den ska kanske få vara kvar. Man vet ju aldrig…
Gaaahhh!!! Pucko!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och även nu tänker jag: Äh, lite av den ska kanske få vara kvar. Man vet ju aldrig…
Gaaahhh!!! Pucko!
perfekt för veden efter några pluggarNötegårdsgubben skrev:
Gaaahhh! Här har man sparat takplåt i X år och när man tar fram den för att använda den inser man: den här skiten vill jag ju inte sätta upp igen! Den mesta är redan återanvänd med hål i både toppar och dalar, och rätt mycket är mer trasig än så.
[bild]
[bild]
Gaaahhh!!! Pucko!
Skogsägare
· 21 912 inlägg
Ironin i att det främst är vedförvaring jag bygger nu undgår mig inte. 😎
Ääh, dubbla plåtar förskjutna sidledes så får du nog de flesta hålen täckta 🙄Nötegårdsgubben skrev:
[bild]
[bild]
Gaaahhh!!! Pucko!
Skogsägare
· 21 912 inlägg
Absolut! Eller så finner jag mig i att det här blir 4.000 kr dyrare än jag trott. Lutar åt det senare.
Skogsägare
· 21 912 inlägg
Gaaahhh!!! Då kan man ju ge sig fan på att profilen på den köpta plåten är högre, så den tar i fotbrädan. Eller så var jag snål med marginal hela tiden. Fan, oavsett. Och så regnar det.
Imorgon har jag dock handräckning, så får göra klart då. Med eller utan kapning av fotbräda.
Det tar emot…
…och sticker ut. (En klassiskt vriden Byggmaxregel i bild med.)
Nu ska jag sluta använda Gah-tråden som byggtråd. Har ju en sån med.
Imorgon har jag dock handräckning, så får göra klart då. Med eller utan kapning av fotbräda.
Logga in
Skapa konto
Det tar emot…
Logga in
Skapa konto
…och sticker ut. (En klassiskt vriden Byggmaxregel i bild med.)
Nu ska jag sluta använda Gah-tråden som byggtråd. Har ju en sån med.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg