HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är klacken på stränghållaren, som har spruckit av. Möjligen p.g.a. expansion av lådan och många strängars kraft. Kanske även dålig passning till klack och låda. Blir till att fixa fram någon ny och lämplig bit av lönn eller ask och ta fram kniven . Inte vad jag hade tänkt mig att göra de närmsta veckorna. 😪.
Om du inte redan har den så skaffa boken "Nyckelharpan - ett unikt svenskt kulturarv" av Esbjörn Hogmark. Bifogar två sidor om att reparera stränghållarklacken.
Närbild av en stränghållarklack på en nyckelharpa med beskrivning av reparationsdetaljer, inklusive sprickor och fixering med metallbyglar och lädersnören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidor från boken "Nyckelharpan - ett unikt svenskt kulturarv" som visar steg för reparation av stränghållarklack, med bilder av verktyg och arbetssteg.
Skapa konto

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Gahhh, beställde en dränkpump och för att slippa frakten så köpte jag en litet skruvstift för att komma över gränsen till fri frakt.

Idag kom leveransen. En låda med ett litet skruvstift i. Pumpen skickas direkt från leverantör och kommer om en vecka… 🤬🙈.
Det är väl mer regel än undantag att det där "extra " man väljer och egentligen inte behöver kommer men inte det man verkligen skulle ha.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Om du inte redan har den så skaffa boken "Nyckelharpan - ett unikt svenskt kulturarv" av Esbjörn Hogmark. Bifogar två sidor om att reparera stränghållarklacken.
[bild][bild]
Tack så mycket för info! Visste inte att Esse hade givit ut den boken. Den ger ju lite bättre info än bara byggbeskrivningen av harpan ( som ligger på vinden någonstans 🤭).

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
Gaaahhh! Här har man sparat takplåt i X år och när man tar fram den för att använda den inser man: den här skiten vill jag ju inte sätta upp igen! Den mesta är redan återanvänd med hål i både toppar och dalar, och rätt mycket är mer trasig än så.
Gamla vågformade takplåtar av metall ligger utspridda på en gräsmatta, med rostfläckar och hål, bredvid ett hus.
Skapa konto

Rostiga korrugerade takplåtar med hål ligger på en gräsmatta, redo för återanvändning eller kassering efter ett misslyckat projekt.
Skapa konto

Varför sparar man på så jävla mycket skit!?

Och även nu tänker jag: Äh, lite av den ska kanske få vara kvar. Man vet ju aldrig…

Gaaahhh!!! Pucko!

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Nilstyko och 21 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gaaahhh! Här har man sparat takplåt i X år och när man tar fram den för att använda den inser man: den här skiten vill jag ju inte sätta upp igen! Den mesta är redan återanvänd med hål i både toppar och dalar, och rätt mycket är mer trasig än så.
[bild]
[bild]

Och även nu tänker jag: Äh, lite av den ska kanske få vara kvar. Man vet ju aldrig…

Gaaahhh!!! Pucko!
perfekt för veden efter några pluggar ;)

• Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Ironin i att det främst är vedförvaring jag bygger nu undgår mig inte. 😎

• Älska
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
hsd
Du får väl lägga reglarna så de passar med hålen 😉

• Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[bild]
[bild]

Gaaahhh!!! Pucko!
Ääh, dubbla plåtar förskjutna sidledes så får du nog de flesta hålen täckta 🙄

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Absolut! Eller så finner jag mig i att det här blir 4.000 kr dyrare än jag trott. Lutar åt det senare.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Gaaahhh!!! Då kan man ju ge sig fan på att profilen på den köpta plåten är högre, så den tar i fotbrädan. Eller så var jag snål med marginal hela tiden. Fan, oavsett. Och så regnar det.

Imorgon har jag dock handräckning, så får göra klart då. Med eller utan kapning av fotbräda.
En vriden träregel och överlappande plåtprofiler på ett bygge, där plåten verkar vara för hög och tar i fotbrädan.
Skapa konto

Det tar emot…
En delvis byggd carport med vågformad plåtprofil och träbjälkar, samt en stege lutad mot en röd byggnad.
Skapa konto

…och sticker ut. (En klassiskt vriden Byggmaxregel i bild med.)

Nu ska jag sluta använda Gah-tråden som byggtråd. Har ju en sån med.

• Haha
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
T
Gaaaaahĥ...RIP OZZY

• Ledsen
  • Gilla
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
, och bakåt när man vill framåt!!
Det har väl alltid varit så för bilar med automatlåda va?

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
T Tamak skrev:
Gaaaaahĥ...RIP OZZY
😢

K Kane skrev:
Det har väl alltid varit så för bilar med automatlåda va?
Det är väl så. De flesta automatbilar hag hade hade rattväxel.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.