RoTe
Köper man med kreditkort har man betydligt mer skydd än betalkort. Har vänner som "för över" en liten summa varje gång dom köper med betalkort för att va säkra, men jag har fått tillbaka allt den enda gången jag blev utsatt för bedrägeri, utan problem.

yonna yonna skrev:
Nej, inte enligt banken då slantarna redan dragits. Men det kan bero på kortet förstås ...
Då antar jag att vi pratar om ett kontokopplat bankkort och inte ett kreditkort. Min rekommendation är att aldrig använda sådana kort utom möjligen för kontantuttag.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Har aldrig ägt et kreditkort och en gång på alla år handeln har funnits på internet har jag blivit lurad och Swedbank stod för hela "kalaset" som var runt 300kr inkl. frakten.

Jag kände på mig att det var nått lurt eftersom delarna inte var sålda, men å andra sidan var sidan så välgjord med massa andra artiklar. Men tog skärmdumpar på allt och det var väl det som gjorde att Swedbank inte kunde neka kanske

Webbsida med bild av Chevrolet truckstrimdelar för strålkastarinfattning, år 1964-1966, till salu för $11.99 på TULXStore.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Har aldrig ägt et kreditkort och en gång på alla år handeln har funnits på internet har jag blivit lurad och Swedbank stod för hela "kalaset" som var runt 300kr inkl. frakten.

Jag kände på mig att det var nått lurt eftersom delarna inte var sålda, men å andra sidan var sidan så välgjord med massa andra artiklar. Men tog skärmdumpar på allt och det var väl det som gjorde att Swedbank inte kunde neka kanske

[bild]
Kan du inte hantera kredit eller varför? Med kreditkort får du omfattande reseförsäkringar, köpskydd och cashback, oftast 0,5% på alla köp. Jag får ofta 50kr avdrag på tankningar eller biltvätt på mitt carpay och pengaavdrag från min faktura på morrow bank. Det är gratis pengar.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kan du inte hantera kredit eller varför? Med kreditkort får du omfattande reseförsäkringar, köpskydd och cashback, oftast 0,5% på alla köp. Jag får ofta 50kr avdrag på tankningar eller biltvätt på mitt carpay och pengaavdrag från min faktura på morrow bank. Det är gratis pengar.
Blivit mer en grej, är väl uppvuxen med "lev inte över dina tillgångar" typ. Tog lång tid innan jag "vågade" ta lån för att handla hus. Säkert bokstäverna inom mig som hjälper till med käpparna också ;)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
RoTe RoTe skrev:
Köper man med kreditkort har man betydligt mer skydd än betalkort. Har vänner som "för över" en liten summa varje gång dom köper med betalkort för att va säkra, men jag har fått tillbaka allt den enda gången jag blev utsatt för bedrägeri, utan problem.
Menar du inte att de för över pengar från betalkortet till kreditkortet? Eller att dom borde göra det?

RoTe
K Kakelugnen566 skrev:
Menar du inte att de för över pengar från betalkortet till kreditkortet? Eller att dom borde göra det?
Dom för över pengar från lönekontot till betalkort kontot.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Gaahhh! 2 veckors leveranstid på nya glasögon, beställdes i måndags. Fruktansvärt påfrestande att använda gamla, icke progressiva, glasögon 🫤
Gaaahhh! Idag kom mina nya glasögon 👍 Lite synd bara att det blivit plus istället för minus på slipning av vänster glas.....

• Ledsen
  • Wow
Lill72 och 8 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!
För första gången på flera år fick jag använda hotellets WiFi, mottagningen både på Telia och Tele 2 är nära noll i Gamleby ??

Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
För första gången på flera år fick jag använda hotellets WiFi, mottagningen både på Telia och Tele 2 är nära noll i Gamleby ??
Var i Gamleby nu i helgen, upplevde samma sak.
Stadshotellet?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Var i Gamleby nu i helgen, upplevde samma sak.
Stadshotellet?
Japp.

RoTe
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Många operatörer sparkas ut från vattentorn nu pga hårdare säkerhetskrav och ibland får dom inte bygglov för master samt hinner bygga dessa i tid.

GAAAAH!!!
Trots alla varningar man läst och trots att jag alltid ansett att jag inte är en lättlurad jävel så har jag blivit utsatt för nätbedrägeri.

1.137 euro kostade det att inse att jag är en lättlurad jävel. GAAAAH!!!

Har en resa bokad till hösten, däribland ett hotellrum bokat, via Booking.com. Där fick jag ett meddelande från hotellet där jag uppmanades att verifiera bokningen och en länk... Ja, ni fattar själva, jag min dumma jävel klickade naturligtvis på länken och så godkände jag verifieringen och den summa som hotellvistelsen skulle kosta...

Några timmar senare får jag meddelande från både hotell och booking.com att "det förekommer phishingförsök". Bookings meddelandeservice har då hackats.

Jag spärrade naturligtvis kreditkortet ögonaböj men inte hade jag nån nytta av det. Efter begäran om att reklamera transaktionen fick jag idag, en månad senare ett mail om att jag vackert får betala.

Booking.com skyller på hotellets bristande säkerhet och hotellet skyller på Bookings bristande säkerhet. Reklamationsförsöket gick inte där heller. (Booking.com har för övrigt en genomusel kundtjänst. Går inte ens att skicka mail).

Banken och kreditkortsföretaget skyller på mig och ja, det gör jag också. GAAAAH!!!

En halv månadslön åt helvete... GAAAAH!!!

• Ledsen
  • Arg
Lill72 och 17 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
GAAAAH!!!
Trots alla varningar man läst och trots att jag alltid ansett att jag inte är en lättlurad jävel så har jag blivit utsatt för nätbedrägeri.

1.137 euro kostade det att inse att jag är en lättlurad jävel. GAAAAH!!!

Har en resa bokad till hösten, däribland ett hotellrum bokat, via Booking.com. Där fick jag ett meddelande från hotellet där jag uppmanades att verifiera bokningen och en länk... Ja, ni fattar själva, jag min dumma jävel klickade naturligtvis på länken och så godkände jag verifieringen och den summa som hotellvistelsen skulle kosta...

Några timmar senare får jag meddelande från både hotell och booking.com att "det förekommer phishingförsök". Bookings meddelandeservice har då hackats.

Jag spärrade naturligtvis kreditkortet ögonaböj men inte hade jag nån nytta av det. Efter begäran om att reklamera transaktionen fick jag idag, en månad senare ett mail om att jag vackert får betala.

Booking.com skyller på hotellets bristande säkerhet och hotellet skyller på Bookings bristande säkerhet. Reklamationsförsöket gick inte där heller. (Booking.com har för övrigt en genomusel kundtjänst. Går inte ens att skicka mail).

Banken och kreditkortsföretaget skyller på mig och ja, det gör jag också. GAAAAH!!!

En halv månadslön åt helvete... GAAAAH!!!
Bara att bestrida fakturan på kreditkortet.

K karlmb skrev:
Bara att bestrida fakturan på kreditkortet.
"Bara"? Jag var ju tvungen att betala.
Efter reklamation av transaktionen fick jag detta svar från kortutgivaren:

"Då du godkänt med BankID på din mobila enhet anses du ha gett ditt medgivande, och transaktionen kan inte anses vara obehörig.

Med anledning av ovanstående beviljar *******card således ingen ersättning."

Har du nåt tips på hur jag går tillväga för att bestrida fakturan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.