Keiller Keiller skrev:
"Bara"? Jag var ju tvungen att betala.
Efter reklamation av transaktionen fick jag detta svar från kortutgivaren:

"Då du godkänt med BankID på din mobila enhet anses du ha gett ditt medgivande, och transaktionen kan inte anses vara obehörig.

Med anledning av ovanstående beviljar *******card således ingen ersättning."

Har du nåt tips på hur jag går tillväga för att bestrida fakturan?
Ja, du har godkänt och köpt. Men inget blev levererat. Då ska de stoppa utbetalningen och radera den från ditt kort.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
transaktionen kan inte anses vara obehörig.
Nej den är naturligtvis inte obehörig men då du inte får leverans enligt avtal ska du heller ej behöva betala.

Från konsumentkreditlagen.

29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren.”

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej den är naturligtvis inte obehörig men då du inte får leverans enligt avtal ska du heller ej behöva betala.

”29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren.”
Exakt! Det är ju därför man handlar en del på kreditkort.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju därför man handlar en del på kreditkort.
Allt som jag handlar med kort handlar jag med kreditkort.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, du har godkänt och köpt. Men inget blev levererat. Då ska de stoppa utbetalningen och radera den från ditt kort.
Alfredo Alfredo skrev:

”29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren.”
Tack. Det ger ju en gnutta hopp. Jag ska naturligtvis försöka att få tillbaka mina pengar.

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tack. Det ger ju en gnutta hopp. Jag ska naturligtvis försöka att få tillbaka mina pengar.
Berätta hur det går.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Undrar om Resurs bank tänker skicka pappersfaktura eller de tycker att det räcker att maila och säga att fakturan finns i deras egen jävla onlinebank, som det dessutom inte går att komma vidare i.

Skärmdump av Resurs Banks app med text som kräver godkännande av användaravtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan de inte ordna e-faktura som seriösa kreditgivare?

• Wow
FredrikR
  • Laddar…
K
Keiller Keiller skrev:
"Bara"? Jag var ju tvungen att betala.
Efter reklamation av transaktionen fick jag detta svar från kortutgivaren:

"Då du godkänt med BankID på din mobila enhet anses du ha gett ditt medgivande, och transaktionen kan inte anses vara obehörig.

Med anledning av ovanstående beviljar *******card således ingen ersättning."

Har du nåt tips på hur jag går tillväga för att bestrida fakturan?
Varför var du tvungen att betala hela kreditkortsfakturan? Rimligen betalar man allt annat utom det belopp som detta gäller

• Gilla
Per1977 och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför var du tvungen att betala hela kreditkortsfakturan? Rimligen betalar man allt annat utom det belopp som detta gäller
Jag hade bara ett belopp. Har hållt på det en månad, i väntan på svar om reklamationen som gav svaret ovan. Ett telefonsamtal till kortutgivaren gav samma besked, att jag var tvungen att betala.

K
Keiller Keiller skrev:
Jag hade bara ett belopp. Har hållt på det en månad, i väntan på svar om reklamationen som gav svaret ovan. Ett telefonsamtal till kortutgivaren gav samma besked, att jag var tvungen att betala.
Ett belopp? Är fakturan på 20000 och ditt omdiskuterade transaktion på 11000 betalar man in 9000..?

K kniv skrev:
Ett belopp?
Jag tolkar det som att fakturan enbart innehöll en transaktion, alltså bara det aktuella köpet.

kashieda kashieda skrev:
Undrar om Resurs bank tänker skicka pappersfaktura eller de tycker att det räcker att maila och säga att fakturan finns i deras egen jävla onlinebank, som det dessutom inte går att komma vidare i.

[bild]

Om man mailar dem om att det inte går att logga in, får man ett automatiskt svar:

"Tack för ditt mejl och för att du kontaktar oss på Resurs Bank.

Med hänsyn till banksekretess och din säkerhet besvarar vi inga frågor via e-post.
Vi rekommenderar att du loggar in i vår app eller vår onlinebank för att chatta med en handläggare.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning
Resurs Bank"

• Haha
  • Arg
Dilato och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om man mailar dem om att det inte går att logga in, får man ett automatiskt svar:

"Tack för ditt mejl och för att du kontaktar oss på Resurs Bank.

Med hänsyn till banksekretess och din säkerhet besvarar vi inga frågor via e-post.
Vi rekommenderar att du loggar in i vår app eller vår onlinebank för att chatta med en handläggare.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning
Resurs Bank"
Tack för varningen.
En leksaksbank alltså.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Du kan gå till bankkonsumenternas klagomål.
Din reklamation har inte behandlats korrekt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
kashieda kashieda skrev:

[bild]

Klicka upp avtalet och skrolla genom hela det så bör knappen tändas så du kommer vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.