Det har jag gjort, ett antal gånger. Den gråa knappen tänds aldrig upp.

WAAAAAAAAGH för det golv från Hornbach jag köpte för länge sedan, lägger i sista rummet nu.
Men det är mycket svårare att lägga än det de hade 2012. (Detta är köpt 2017 😅)

Än så länge har inte klick-funktionen visat sig, utan det är banka ihop det som gäller...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
…Först hade jag gips och när de tog av det så rann det vatten ur det. Sköterskan undrade om jag hade duschat med gipset, men jag svarade att allt var svett…De ville göra det före sommaren, men jag vägrade då jag måste ha stövel igen efter den operationen...
Jag har bara varit inne med AC på så det går okej, men jag har också lärt mig mer om ortoser. Om den du hade var öppet till tårna så hade du den "näst dyraste" som är betydligt varmare än den dyraste som finns (som jag fick).

Gaaaaaaaaah hälsenan började läka ihop förlängd, och eftersom jag vill kunna göra sporadiska motions/träningsförsök även fortsättningsvis opererades jag idag. Nu blir det gips i några veckor… och sen den där förbenade stöveln igen.

• Ledsen
  • Gilla
  • Älska
LaT och 5 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!!!!

En på jobbet skar sig i skärmaskinen, borta minst 1 månad. Där rök den ledigheten.....

• Ledsen
  • Haha
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Blivit mer en grej, är väl uppvuxen med "lev inte över dina tillgångar" typ. Tog lång tid innan jag "vågade" ta lån för att handla hus. Säkert bokstäverna inom mig som hjälper till med käpparna också ;)
Jag lever numera efter samma devis. Enda skulden jag har är de få tusenlappar som är kvar att betala av på studielånet. Annars äger jag allt helt och hållet.

Men jag har kreditkort eftersom fördelarna är så stora som redan nämnts. Det som går att göra (som jag gjort själv) är att sänka krediten till absoluta minimum. Det kort jag har nu är minimum 5000kr. Jag ser alltid till att saldot på kortet är minst 5000kr. Alltså nyttjar jag aldrig krediten utan alla köp är redan betalade i samma stund som affären genomförs.

Så i praktiken använder jag kreditkortet som ett betalkort, men med alla fördelar det för med sig i form av cashback, försäkringar etc.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
N
tensiden tensiden skrev:
Jag lever numera efter samma devis. Enda skulden jag har är de få tusenlappar som är kvar att betala av på studielånet. Annars äger jag allt helt och hållet.

Men jag har kreditkort eftersom fördelarna är så stora som redan nämnts. Det som går att göra (som jag gjort själv) är att sänka krediten till absoluta minimum. Det kort jag har nu är minimum 5000kr. Jag ser alltid till att saldot på kortet är minst 5000kr. Alltså nyttjar jag aldrig krediten utan alla köp är redan betalade i samma stund som affären genomförs.

Så i praktiken använder jag kreditkortet som ett betalkort, men med alla fördelar det för med sig i form av cashback, försäkringar etc.
En av dom största fördelarna med kreditkort enligt mig är ju att det ingår en reseförsäkring. Tyvärr räcker inte 5000kr så långt när man ska köpa en resa.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
tensiden tensiden skrev:
Det som går att göra (som jag gjort själv) är att sänka krediten till absoluta minimum. Det kort jag har nu är minimum 5000kr. Jag ser alltid till att saldot på kortet är minst 5000kr. Alltså nyttjar jag aldrig krediten utan alla köp är redan betalade i samma stund som affären genomförs.
För mig känns det där resonemanget konstigt.
Jag kan iofs förstå ifall man är en sådan person som har noll koll på ekonomi, noll framförhållning, ser telefonräkningen och hyran som oförutsedda utgifter osv osv, ja då är det nog bra att rent fysiskt begränsa och stoppa möjligheten att själv förfoga över sina pengar hur som helst.

Men du är knappast en sådan, ty då skulle du knappast ha nått stadiet "i princip skuldfri" idag.

Och då antar jag att du borde klara av att ha en större kreditgräns, och att du även skulle klara av att ha noll på kreditkortets konto tills det är dags att betala.

Läs nu inte detta som någon kritik, och inte heller som jag inte alls fattar.
För visst kan jag också se lite anledningar till att göra som du gör, men av din beskrivning låter det som att det nästan har blivit religion.

Själv har jag en liknande sak, jag har ett konto på lunarbank, med enda uppgiften att automatiskt betala min mobiltelefonkostnad, som sker automagiskt hela tiden, och jag behöver bara bry mig om det här kanske en gång om året, dvs kolla saldot och fylla på, så att det återigen finns för två år framåt.
Men detta är egentligen bara en bekvämlighet, samt att jag inte gillar att ge olika aktörer rätten att själva dra pengar från mitt konto, så därför ett separerat konto.

• Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
En av dom största fördelarna med kreditkort enligt mig är ju att det ingår en reseförsäkring. Tyvärr räcker inte 5000kr så långt när man ska köpa en resa.
Nej. Men eftersom jag för över slantar så kan jag köpa vad som. Det är inte så jag bara kan handla för 5000. När vi köpte senaste bilen förde jag över ett par hundratusen och drog kortet när det var dags att betala för åket.

Poängen är att jag aldrig handlar för pengar jag inte har. Sen har jag absolut råd att täcka kreditfakturan även om jag skulle köpa två Teslor, men det är bara en principsak att aldrig stå med en skuld.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
N
tensiden tensiden skrev:
Nej. Men eftersom jag för över slantar så kan jag köpa vad som. Det är inte så jag bara kan handla för 5000. När vi köpte senaste bilen förde jag över ett par hundratusen och drog kortet när det var dags att betala för åket.

Poängen är att jag aldrig handlar för pengar jag inte har. Sen har jag absolut råd att täcka kreditfakturan även om jag skulle köpa två Teslor, men det är bara en principsak att aldrig stå med en skuld.
Jag förstår dig nog med din princip. Har levt väldigt lika. Men har på senare år börjat bli mer flexibel. Handlar aldrig heller för pengar jag inte har. Undantaget huslånet. Men att handla på kreditkortet och få en räkning som man sen betalar i sin helhet är inte att vara i skuld.

Nu har jag inte kollat på länge och jag har bara enklast möjliga kreditkort men där har man inte kunnat sätta in några större summor i förväg.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det är inte så jag bara kan handla för 5000. När vi köpte senaste bilen förde jag över ett par hundratusen och drog kortet när det var dags att betala för åket.
Har du verkligen en kreditlimit på 5 tkr är det många kreditkortsföretag som inte skulle acceptera detta beteende. Jag är faktiskt förvånad över att något gör det.

SEB kort exempelvis accepterar ofta inte extrabetalningar i den omfattning jag uppfattar att du gör utan de ser ofta det som att kreditlimititen ska räcka för två månaders inköp och betraktar inte sällan köp över detta som "misstänkt".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För visst kan jag också se lite anledningar till att göra som du gör, men av din beskrivning låter det som att det nästan har blivit religion.
Jag förstår inte heller varför man inte bara betalar fakturan på förfallodagen. Att betala en räntefri kredit i förskott är inget annat än dålig ekonomi. Kanske inte skulle gå så långt som att likna det med religion men sunt ekonomiskt agerande det inte.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Gaaaahhh!
Växellådan i min DDF486 är totalpaj. Rappar över när man försöker dra åt skruv, eller ens håller i chucken. Ny växellåda kostar lika mycket som en ny maskin…
…och 3års garantin gick ut i april i år
Man måste säga att makita dimensionerade både maskinen och garanti längden rätt väl. Gissar att du fortsätter med samma tillverkare och en annan modell?

U
F fribygg skrev:
Man måste säga att makita dimensionerade både maskinen och garanti längden rätt väl. Gissar att du fortsätter med samma tillverkare och en annan modell?
Jag är inte direkt nöjd när deras kraftigaste 18v modell pajar av lite hobbybruk. Tydligen vanligt fel enligt YouTube att 486orna börjar hoppa kugg.
Är sugen på att byta märke men det är för dyrt att byta plattform och köpa fler andra batterier osv. Har inte ens råd att ersätta den som gick sönder, så får låna en maskin av far.

N
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte heller varför man inte bara betalar fakturan på förfallodagen. Att betala en räntefri kredit i förskott är inget annat än dålig ekonomi. Kanske inte skulle gå så långt som att likna det med religion men sunt ekonomiskt agerande det inte.
Nu beror det lite på hur lång räntefri kredit man har. Men om man har som dom flesta kreditkort ca 30 dagar så kommer det inte att göra någon större skillnad ekonomiskt för en vanlig person om du betalar nu eller om 30 dagar.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
N
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag är inte direkt nöjd när deras kraftigaste 18v modell pajar av lite hobbybruk. Tydligen vanligt fel enligt YouTube att 486orna börjar hoppa kugg.
Är sugen på att byta märke men det är för dyrt att byta plattform och köpa fler andra batterier osv. Har inte ens råd att ersätta den som gick sönder, så får låna en maskin av far.
En lidl maskin kanske du har råd med? Dom verkar hyfsat hållbara. Gäller ju bara att dom råkar ha dom inne. Men du kanske hinner vänta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.