Köpte 4-borr för att kunna borra armerad betong. Kör ca två sekunder, stöter på ett armeringsjärn och slår en gnista. Sen såg borren ut så här
Två 4-borr, ena med skadat spets efter kontakt med armeringsjärn, hålls upp mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrset S&R 4x Cutter för betong i plastförpackning, med olika storlekar synliga genom genomskinligt plastlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dålig kvalite eller handhavandefel?

N naikon skrev:
Köpte 4-borr för att kunna borra armerad betong. Kör ca två sekunder, stöter på ett armeringsjärn och slår en gnista. Sen såg borren ut så här
[bild][bild]

Är nog inget höjdarmärke av priserna att döma, tyvärr.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag säger som vanligt, köp Hilti, det kostar men håller livet ut för husbehov.
Ett kitt de har som exempel. Tyvärr har de inte 5,5 (rödplugg) med, så den får man köpa löst.
Handhavandefel när man borrar i betong är att man trycker, låt maskinen göra jobbet.
Hammarborr TE-CX M1 (6) sats
  • 1x Hammarborr TE-CX 5/12
  • 2x Hammarborr TE-CX 6/17
  • 1x Hammarborr TE-CX 8/17
  • 1x Hammarborr TE-CX 10/17
  • 1x Hammarborr TE-CX(5) 12/17
1 st1 034,91 SEK / 1 Styck

1 034,91 SEK​

• Ny massiv hårdmetallkrona som slits mindre och gör exaktare hål för expander – håller upp till 30% längre än vanliga borr
  • Massiv hårdmetallkrona med lutning – designad för att enkelt borra igenom armeringsjärn
  • Fyrspårsspiralen och den optimala formen på kronan gör att du kan borra med jämn och snabb hastighet
  • Så länge du kan se slitagemärket på borret så vet du att det har rätt diameter för montage med expander
  • Om borret mot förmodan går av och du fortfarande kan se slitagemärket så får du ett nytt om det går igenom vår godkännandeprocess för ersättande borr

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag säger som vanligt, köp Hilti, det kostar men håller livet ut för husbehov.
Ett kitt de har som exempel. Tyvärr har de inte 5,5 (rödplugg) med, så den får man köpa löst.
Handhavandefel när man borrar i betong är att man trycker, låt maskinen göra jobbet.
Hammarborr TE-CX M1 (6) sats
  • 1x Hammarborr TE-CX 5/12
  • 2x Hammarborr TE-CX 6/17
  • 1x Hammarborr TE-CX 8/17
  • 1x Hammarborr TE-CX 10/17
  • 1x Hammarborr TE-CX(5) 12/17
1 st1 034,91 SEK / 1 Styck

1 034,91 SEK​

• Ny massiv hårdmetallkrona som slits mindre och gör exaktare hål för expander – håller upp till 30% längre än vanliga borr
  • Massiv hårdmetallkrona med lutning – designad för att enkelt borra igenom armeringsjärn
  • Fyrspårsspiralen och den optimala formen på kronan gör att du kan borra med jämn och snabb hastighet
  • Så länge du kan se slitagemärket på borret så vet du att det har rätt diameter för montage med expander
  • Om borret mot förmodan går av och du fortfarande kan se slitagemärket så får du ett nytt om det går igenom vår godkännandeprocess för ersättande borr
Passar de i andra maskiner med SDSfäste @Isakare
Jag skulle nog välja Dewalts Extremeborr om jag inte skulle använda dem proffesionellt i en Hilti.

mexitegel mexitegel skrev:
Gaaaahhh! Banken har ändrat så man måste anmäla höjd beloppsgräns för Swish två dagar i förväg 🤬.

Jäkligt smidigt när man ska köpa moppe till sonen… Nu får jag ha telefonkedja så jag, frun och svärfar swisha tillsammans.
Det kommer nog att bli en utredning om penningtvätt /stödjande av terrorism, det där är misstänkt betende 😮

• Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
hsd
F fribygg skrev:
Passar de i andra maskiner med SDSfäste @Isakare
Jag skulle nog välja Dewalts Extremeborr om jag inte skulle använda dem proffesionellt i en Hilti.
Hiltiborren är överlägset bäst borrar snabbt och håller länge, passar i sdsfäste på andra maskiner om det inte är borr från 70 talet, då var det ett helt annat fäste
Ge chucken lite smörja emellanåt borren ska läpa lätt i c sdschucken

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
N naikon skrev:
[bild][bild]

Bara att reklamera, dom säger ju att borren ska klara "reinforced concrete" vilket ju uppenbarligen inte är sant i ditt fall.
Etikett för SDS-plus med ikoner för betong, armerad betong, tegel och sten som material borren ska klara.
"

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tror inte det funkar så va... Rullomkretsen måste va lika på höger vänster fram och bak annars flippar ABSen ur och för att inte tala om lamelldiffen bak...
Fast rullomkretsen är väl inte problemet här, utan att bilan har såna där moderiktiga 255mm breda däck, även för vintern vilket ju är helt koko. Finns det inga smala med lämplig rullomkrets?

RoTe
K karlmb skrev:
Fast rullomkretsen är väl inte problemet här, utan att bilan har såna där moderiktiga 255mm breda däck, även för vintern vilket ju är helt koko. Finns det inga smala med lämplig rullomkrets?
Dom flesta bilar idag behöver ganska breda däck för att dom ska klara totalvikten på bilen. Jag har original 275 breda däck bak, ja inte för vikten men för fästet. 😎 Moderiktigt vet jag inte direkt, bilen är 18 år gammal...

Satsuki
Gaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhh
Jag är tydligen bra på stt spackla och måla men urusel på tapet. Eller så skulle jag inte valt mönsterpassad tapet i hall med massor av dörrar, hörn och en trappa som första projekt…

Och hur kan ens en tapet vara omöjlig att mönsterpassa?!?!? Mönstret förskjuts i takt med våden så halva höjden blir perfekt mönsterpassad och andra halvan förskjuten 1-3 mm. Visserligen är jag bevisligen kass på att tapetsera men allt verkar inte vara mitt fel…

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Gaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhh
Jag är tydligen bra på stt spackla och måla men urusel på tapet. Eller så skulle jag inte valt mönsterpassad tapet i hall med massor av dörrar, hörn och en trappa som första projekt…

Och hur kan ens en tapet vara omöjlig att mönsterpassa?!?!? Mönstret förskjuts i takt med våden så halva höjden blir perfekt mönsterpassad och andra halvan förskjuten 1-3 mm. Visserligen är jag bevisligen kass på att tapetsera men allt verkar inte vara mitt fel…
Borstar du längs våden kan den sträckas ut. Borsta bara från mitten och ut åt sidorna.

Satsuki
TeroM TeroM skrev:
Borstar du längs våden kan den sträckas ut. Borsta bara från mitten och ut åt sidorna.
Det inser jag, men jag borstar inte alls eftersom det är nonwoven och efter att försiktigt ha fäst våden i ovankant sätter jag försiktigt hela kanten mot befintlig våd med handkraft utan borstar eller skrapor, innan jag stryker horisontellt, inte ens när jag försiktigt lägger den nya våden längs den befintliga stämmer mönstret. Lyckligtvis syns det inte pga mönstrets beskaffenhet, men det driver mig ändå till vansinne

• Gilla
  • Ledsen
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Dom flesta bilar idag behöver ganska breda däck för att dom ska klara totalvikten på bilen. Jag har original 275 breda däck bak, ja inte för vikten men för fästet. 😎 Moderiktigt vet jag inte direkt, bilen är 18 år gammal...
Nope. Mode.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det klart att det är mode.
Se på alla gamla Amerikanare. Två och en halvtonsbilar med rejäla motorer men ändå smala däck. Samma sak med lite äldre RR.
Dagens däckmode är helt galet. Större rullmotstånd och spårkänslighet. Dessutom ökad risk för aquaplaning.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Det inser jag, men jag borstar inte alls eftersom det är nonwoven och efter att försiktigt ha fäst våden i ovankant sätter jag försiktigt hela kanten mot befintlig våd med handkraft utan borstar eller skrapor, innan jag stryker horisontellt, inte ens när jag försiktigt lägger den nya våden längs den befintliga stämmer mönstret. Lyckligtvis syns det inte pga mönstrets beskaffenhet, men det driver mig ändå till vansinne
Non woven är djävulens påfund.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.