1 652 992 läst ·
17 691 svar
1653k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
GAAAAH! för snigeljävlarna återigen.
Var ute och högg ihjäl ytterligare ett hundratal. Upptäckte naturligtvis att jag fått blåblink i laddtornet till klipparen så jag har väl huggit ihjäl kabeljäveln nånstans... Kul att försöka felsöka ett par hundra meter begränsningskabel.
Dubbel-GAAAAH!
Var ute och högg ihjäl ytterligare ett hundratal. Upptäckte naturligtvis att jag fått blåblink i laddtornet till klipparen så jag har väl huggit ihjäl kabeljäveln nånstans... Kul att försöka felsöka ett par hundra meter begränsningskabel.
Dubbel-GAAAAH!
GAAAAHHH för min usla kunskap i fönsterputsning!
Ägnade ett par timmar igår eftermiddag för att göra fönstren fina och tyckte det såg okej ut när jag var klar.
Jag hade tokfel, bara att göra om 😞
Ägnade ett par timmar igår eftermiddag för att göra fönstren fina och tyckte det såg okej ut när jag var klar.
Jag hade tokfel, bara att göra om 😞
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag brukar köra med ljummet vatten, några droppas yes och en skvätt ätttika i en hink och sen lägga på med en microfiberduk som jag även tvättar/putsar med. Sen fönsterskrapa där det går och sist rentorkning med riktigt rejält urtvättade gamla handdukar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Har själv fönster med glasbrytande spröjs. Något som jag var bestämd med när vi byggde huset för 20 år sedan. Valet ger att man får putsa fönstren själv. Ingen fönsterputsare orkar med detta.Lill72 skrev:
Ett tips är ett kapa ner en fönsterskrapa att passa minsta rutan. I ditt fall kanske 10-12 cm brett. Min är 20 cm så att jag kan vända på delrutorna som är 34x34 cm. Och mycket torkdukar tillgängliga. Kolla efter gamla kökshanddukar på en loppis. Torka bara där skrapan lämnar lite väta, typ längst ner. Om en duk blir smutsig och man använder vidare, sprider sig smutsen överallt så byt ofta. Det ser som att du har gnuggat i smuts som ligger på kittet.
Trådens två senare råd tillämpar också jag och undviker köpta fönsterputsmedel som innehåller mer än ättika (och hos oss lite Yes). Det krävs lite träning och TS har säkert förstått att solen inte ska ligga på när det putsas.
Fina fönster!
Fina fönster!
Tack för bra tips!
Har kapat en billig fönsterskrapa från Ikea och behöver nog som ni säger vara noggrannare med att inte få ut smuts från kittet på glaset och använda flera trasor. Ska försöka lite senare igen när solen går runt hörnet.
Har kapat en billig fönsterskrapa från Ikea och behöver nog som ni säger vara noggrannare med att inte få ut smuts från kittet på glaset och använda flera trasor. Ska försöka lite senare igen när solen går runt hörnet.
Med dessa trånga fönsterytor kan det nog vara befogat att först tvätta utsidans spröjsar rena och i senare skede, när dessa torkat, tvätta glaset. Det kan annars bli lätt att spröjssmutsen hamnar på glaset.
Gjorde felsökning meddelst radiometoden.Keiller skrev:
Tog ca 50 meters promenad innan avbrottet upptäcktes. Visade sig att tråden låg lite ytligare på ett ställe pga en rot till ett av äppelträden och därigenom var mer utsatt för snigelhackande. Så nu lyser det grönt.
Däremot är det fortfarande GAAAAH! för snigeljävlarna.
Nu blir det väldigt mycket fönsterprat här så om nån tröttnar så får moderator kanske göra en ny tråd eller nåt.yonna skrev:
Spröjsen går lätt att få rent men jag tror att en del av problemet kanske är att kittet inte är målat 🤔 och att smuts fastnar där och är omöjligt att få bort.
Köpte fönstren färdigmålade och trodde väl att det skulle vara så.
Logga in
Skapa konto
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 451 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 451 inlägg
Vilka fuskisar som inte hade målat spröjsen!Lill72 skrev:
Nu blir det väldigt mycket fönsterprat här så om nån tröttnar så får moderator kanske göra en ny tråd eller nåt.
Spröjsen går lätt att få rent men jag tror att en del av problemet kanske är att kittet inte är målat 🤔 och att smuts fastnar där och är omöjligt att få bort.
Köpte fönstren färdigmålade och trodde väl att det skulle vara så.
[bild]
Annars hade det ju inte varit svårt att få fönstren fina. Trist att du ska behöva göra om det 😩
Kan det vara så att det vita i färgen ”kalkar” och ger en vit mjölkig hinna?