GAAAAH! för snigeljävlarna återigen.
Var ute och högg ihjäl ytterligare ett hundratal. Upptäckte naturligtvis att jag fått blåblink i laddtornet till klipparen så jag har väl huggit ihjäl kabeljäveln nånstans... Kul att försöka felsöka ett par hundra meter begränsningskabel.
Dubbel-GAAAAH!

• Ledsen
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
GAAAAHHH för min usla kunskap i fönsterputsning!
Ägnade ett par timmar igår eftermiddag för att göra fönstren fina och tyckte det såg okej ut när jag var klar.
Jag hade tokfel, bara att göra om 😞
Smutsiga fönster med ränder och reflexer, röd pelargon i kruka i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsigt fönster med reflektioner och en hängande ljusstake framför, växter syns utanför.
Skapa konto

• Ledsen
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Fina fönster, men ser lite jobba ut att putsa :)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tack! Ja, de är fina och har valt dem helt själv så har ingen annan att skylla på... tyvärr 😁

• Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar köra med ljummet vatten, några droppas yes och en skvätt ätttika i en hink och sen lägga på med en microfiberduk som jag även tvättar/putsar med. Sen fönsterskrapa där det går och sist rentorkning med riktigt rejält urtvättade gamla handdukar.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Tack! Ja, de är fina och har valt dem helt själv så har ingen annan att skylla på... tyvärr 😁
Har själv fönster med glasbrytande spröjs. Något som jag var bestämd med när vi byggde huset för 20 år sedan. Valet ger att man får putsa fönstren själv. Ingen fönsterputsare orkar med detta.

Ett tips är ett kapa ner en fönsterskrapa att passa minsta rutan. I ditt fall kanske 10-12 cm brett. Min är 20 cm så att jag kan vända på delrutorna som är 34x34 cm. Och mycket torkdukar tillgängliga. Kolla efter gamla kökshanddukar på en loppis. Torka bara där skrapan lämnar lite väta, typ längst ner. Om en duk blir smutsig och man använder vidare, sprider sig smutsen överallt så byt ofta. Det ser som att du har gnuggat i smuts som ligger på kittet.

• Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Trådens två senare råd tillämpar också jag och undviker köpta fönsterputsmedel som innehåller mer än ättika (och hos oss lite Yes). Det krävs lite träning och TS har säkert förstått att solen inte ska ligga på när det putsas.

Fina fönster!

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Tack för bra tips!
Har kapat en billig fönsterskrapa från Ikea och behöver nog som ni säger vara noggrannare med att inte få ut smuts från kittet på glaset och använda flera trasor. Ska försöka lite senare igen när solen går runt hörnet.

Med dessa trånga fönsterytor kan det nog vara befogat att först tvätta utsidans spröjsar rena och i senare skede, när dessa torkat, tvätta glaset. Det kan annars bli lätt att spröjssmutsen hamnar på glaset.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
GAAAAH! för snigeljävlarna återigen.
Var ute och högg ihjäl ytterligare ett hundratal. Upptäckte naturligtvis att jag fått blåblink i laddtornet till klipparen så jag har väl huggit ihjäl kabeljäveln nånstans... Kul att försöka felsöka ett par hundra meter begränsningskabel.
Dubbel-GAAAAH!
Gjorde felsökning meddelst radiometoden.

Tog ca 50 meters promenad innan avbrottet upptäcktes. Visade sig att tråden låg lite ytligare på ett ställe pga en rot till ett av äppelträden och därigenom var mer utsatt för snigelhackande. Så nu lyser det grönt.

Däremot är det fortfarande GAAAAH! för snigeljävlarna.

• Gilla
Satsuki och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Med dessa trånga fönsterytor kan det nog vara befogat att först tvätta utsidans spröjsar rena och i senare skede, när dessa torkat, tvätta glaset. Det kan annars bli lätt att spröjssmutsen hamnar på glaset.
Nu blir det väldigt mycket fönsterprat här så om nån tröttnar så får moderator kanske göra en ny tråd eller nåt.

Spröjsen går lätt att få rent men jag tror att en del av problemet kanske är att kittet inte är målat 🤔 och att smuts fastnar där och är omöjligt att få bort.
Köpte fönstren färdigmålade och trodde väl att det skulle vara så.
Närbild av ett fönster med vita spröjsar och smuts vid kanterna, möjligtvis på grund av omålat kitt.
Skapa konto

K
Lill72 Lill72 skrev:
Nu blir det väldigt mycket fönsterprat här så om nån tröttnar så får moderator kanske göra en ny tråd eller nåt.

Spröjsen går lätt att få rent men jag tror att en del av problemet kanske är att kittet inte är målat 🤔 och att smuts fastnar där och är omöjligt att få bort.
Köpte fönstren färdigmålade och trodde väl att det skulle vara så.
[bild]
Vilka fuskisar som inte hade målat spröjsen!
Annars hade det ju inte varit svårt att få fönstren fina. Trist att du ska behöva göra om det 😩

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tror inte det har fuskats, ser ut som modern kitt som inte behöver målas.
Kan tvärtom vara en fördel att inte måla eftersom kittet är mer flexibelt än färgen så kan det bli så att färgen börjar spricka.

Jag vågar nog påstå att fabriks målade fönster aldrig har haft målat kitt.

Kan det vara så att det vita i färgen ”kalkar” och ger en vit mjölkig hinna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.