Intet Intet skrev:
Det klart att det är mode.
Se på alla gamla Amerikanare. Två och en halvtonsbilar med rejäla motorer men ändå smala däck. Samma sak med lite äldre RR.
Dagens däckmode är helt galet. Större rullmotstånd och spårkänslighet. Dessutom ökad risk för aquaplaning.
Och på vintern ännu mer korkat.

K karlmb skrev:
Och på vintern ännu mer korkat.
Då övergår det från korkat till vansinne.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe
Intet Intet skrev:
Det klart att det är mode.
Se på alla gamla Amerikanare. Två och en halvtonsbilar med rejäla motorer men ändå smala däck. Samma sak med lite äldre RR.
Dagens däckmode är helt galet. Större rullmotstånd och spårkänslighet. Dessutom ökad risk för aquaplaning.
Nä dom hade inte smala däck. När vi åkte omkring på 165-185 breda däck hade stora amerikanare betydligt bredare samt högre däck, typiskt 225 breda eller motsvarande. Jämför Lincoln Continental och Volvo 240, båda från 1975. Lincoln hade 225R15, alltså 82 profil, Volvo hade 185/70R14.

Sen undrar jag hur ni menar att man ska få plats med bromsar nog för dagens elbilar med dess sanslösa effekter och fartresurser om man inte har stora fälgar? Min 18 år gamla bil kräver minst 17". Tiden är sedan länge förbi när man åkte på 14"...

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
WAAAAAAAAGH!

Idag har verkligen superduper2000dödarvärmen kommit, och jag flänger runt som en yr höna för att röja inför fotografering 🥵

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nä dom hade inte smala däck. När vi åkte omkring på 165-185 breda däck hade stora amerikanare betydligt bredare samt högre däck, typiskt 225 breda eller motsvarande. Jämför Lincoln Continental och Volvo 240, båda från 1975. Lincoln hade 225R15, alltså 82 profil, Volvo hade 185/70R14.

Sen undrar jag hur ni menar att man ska få plats med bromsar nog för dagens elbilar med dess sanslösa effekter och fartresurser om man inte har stora fälgar? Min 18 år gamla bil kräver minst 17". Tiden är sedan länge förbi när man åkte på 14"...
Lite lägre typ 55 profil är väl rimligt idag. Väldigt få bilar har större bromsar än att 17 tum går på. Bredd 225 är fullt tillräckligt på allt nästan.

På förra bilen hade jag tank istället för reservhjulsbalja, och nu har jag motorn där istället 🤔

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På förra bilen hade jag tank istället för reservhjulsbalja, och nu har jag motorn där istället 🤔
Bakhjulsdrift rules.

RoTe
K karlmb skrev:
Lite lägre typ 55 profil är väl rimligt idag. Väldigt få bilar har större bromsar än att 17 tum går på. Bredd 225 är fullt tillräckligt på allt nästan.
En vanlig Tesla kräver 18"... Det är väl definitionen av svenssonbil idag.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Finns det ej 17?

RoTe
K karlmb skrev:
Finns det ej 17?
Googles AI säger det är min 18" som gäller.

K karlmb skrev:
Fast rullomkretsen är väl inte problemet här, utan att bilan har såna där moderiktiga 255mm breda däck, även för vintern vilket ju är helt koko.
Det behöver ju inte vara ett rent ägar/förarfel, numera med hebilsgodkända fordon tror jag att biltillverkaren specat vilka däckdimensioner som är tillåtna.

RoTe RoTe skrev:
Möjligt, jag hoppas att bilar med däck i rimliga storlekar typ Inster och Zoe blir vanligare så att även undersköterskor, butiksanställda och liknande med svenssonjobb har råd och möjlighet att hålla sig med bil.
BMW hade väl 7tums breda däck på i3an så man kan åka bayerskt även om man inte vill ha fläskiga svålar.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
RoTe
F fribygg skrev:
Det behöver ju inte vara ett rent ägar/förarfel, numera med hebilsgodkända fordon tror jag att biltillverkaren specat vilka däckdimensioner som är tillåtna.

Möjligt, jag hoppas att bilar med däck i rimliga storlekar typ Inster och Zoe blir vanligare så att även undersköterskor, butiksanställda och liknande med svenssonjobb har råd och möjlighet att hålla sig med bil.
BMW hade väl 7tums breda däck på i3an så man kan åka bayerskt även om man inte vill ha fläskiga svålar.
i3 har fortfarande gigantiska fälgar (19-20") om väl smala... Dessutom en så udda dimension att det riskerar bli dyrt eller omöjligt att få tag i om några år. En 16" dimension som är original på många jänkare från 80-talet går knappt att få tag på idag, en kinatillverkare är allt som finns.

RoTe RoTe skrev:
i3 har fortfarande gigantiska fälgar om väl smala... Dessutom en så udda dimension att det riskerar bli dyrt eller omöjligt att få tag i om några år.
Sant, väljer man en Zoe kan man väl köra på samma dimension som Volvo hade på 850an för en halv mansålder sedan och spara minst 50% på däckskostnaderna per mil.

RoTe
F fribygg skrev:
Sant, väljer man en Zoe kan man väl köra på samma dimension som Volvo hade på 850an för en halv mansålder sedan och spara minst 50% på däckskostnaderna per mil.
Zoe är dock en pyttebil. Jag saknar fortfarande rimliga elbilar som har gott om plats (Typ Volvo V70) men med liten motor. Förstår inte poängen med en vardagsbil som gör 0-100 på någon sekund bara.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Zoe är dock en pyttebil. Jag saknar fortfarande rimliga elbilar som har gott om plats (Typ Volvo V70) men med liten motor. Förstår inte poängen med en vardagsbil som gör 0-100 på någon sekund bara.
Vi är många som skulle önska en modern ersättare till V70 med lilla dieseln, nu finns väl inget bättre än en Octavia kombi för överkomliga penningar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.