Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gissar att det var något slagregn eller rent av åska som slog ut grejerna.
Åska/blixt kan trippa en JFB även i en felfri elanläggning. Fråga mig inte exakt varför men jag har varit med om det flera gånger i elanläggningar där JFB aldrig löser annars.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Åska/blixt kan trippa en JFB även i en felfri elanläggning. Fråga mig inte exakt varför men jag har varit med om det flera gånger i elanläggningar där JFB aldrig löser annars.
Jag har också varit med om det flera gånger. Det skall bli intressant om min nya central klarar sig bättre då den har sektioner är JFB för olika användningar. Eller så löser alla ut...

• Gilla
Paulina123
  • Laddar…
Kräftjävlarna får lyxmiddag, om jag har mage nog att öppna de ruttnande vakuumpaketen. 🦞
Från prinskorv, hjortfärs och vildsvin till älgentrecôte. Hoppas de är finsmakare eller nöjer sig med korven. 🥓🥩🌭

• Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Låg det ingen plastremsa eller nåt över? Jag har för mig att jag fick en rulle sånt att lägga ovanför fibern när jag skulle gräva ner min.
Eller skyddsslang?

Från prinskorv, hjortfärs och vildsvin till älgentrecôte. Hoppas de är finsmakare eller nöjer sig med korven. 🥓🥩🌭
Klart dom är gourmander och vill ha kalas på godsakerna. Annars hade dom inte gått kräftgång i elskåpet. Där har du svaret och orsaken. Men tala inte om för kräftorna att det var jag som sade det😉

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Gaaah för sniglar instängda i en odlingstunnel som äter alla polkabetor, gulbetor och majrovor som precis grott och nu gett sig på även bondbönorna.
Men de fick känna på konsekvensen av sitt handlade med sekatören bakom huvudet.

Två sniglar kryper på ett blad av en planta i en odlingstunnel, omgivna av jord och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordyta med små nygrodda plantor i en odlingstunnel, där sniglar har ätit av grödorna.
Skapa konto

• Ledsen
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet där är ju att det inte är en fiberduct för markförläggning som använts. Då jag byggde vårt fibernät i trakten hade jag aldrig godkänt det där, vi ville ha ett feltolerant nät. Att ha en sådan fiber förlagd på det sättet är att dumpa över underhållskostnaderna på kunden...
Samma här. Alla utom typ 10 st har grävt själva enligt instruktioner och fått grön fiberslang + duct o märkband med tråd för utsättning vid behov. Själv grävde jag med maskin iaf 50 cm djupt. Fortsatte för hand in till mitten av krypgrunden under det blivande "serverrummet" med ducten dit blåsare fick komma in och blåsa direkt ut till närmaste skåp.
Så slapp jag den fula kopplingsboxen på grunden och ingen kan klippa fibern utan att hitta den o gräva upp den.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Eller skyddsslang?
Både och, har jag för mig.

Men det är den gröna remsan jag är helt säker på. Men en tråd i som man ska kunna hitta med nån mojäng.

Hoppas bara att de inte vänjer sig, snart duger inget annat…

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
  • Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hager självläkande jordfelsbrytare CDA225RA 30mA, visas med pris 3149 kr och detaljerad produktinformation.
Skapa konto

Inte direkt billig men kanske ändå prisvärd om frysboxen är full.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

Finns andra fabrikat, t.ex. italienska Gewiss, som jag tror var först med produkten.
Bra tips, tack!

Att anläggningen i ett fritidshus kan självåterställa sig är värt en del.

Så dyr tycker jag inte att den verkade heller jämfört med en vanlig jordfelsbrytare, men lite surt när man redan har en förstås.

Får fundera på om jag ska ta in en elektriker för mer om jag ändå ska hålla på. Har aldrig pulat i en elcentral och tror det kan få fortsätta vara så. Finns därtill inte plats på skenan med något bredare, där är lite åskskydd och stigare till uthus idag.

Redigerat:
Så dyr tycker jag inte att den verkade heller jämfört med en vanlig jordfelsbrytare
Nästan sexdubbla priset tycker nog jag är rätt dyrt om man nu jämför...

Hager jordfelsbrytare typ A, modell CDA 425R, visas med specifikationer och priset 565,00 kr på en webbplats.
Skapa konto

Men som sagt, kan säkert vara värt pengarna.

Då håller jag med. Såg bara alternativa varor för ett par tusenlappar under. Så dålig som jag är på priskontroll får jag nog akta mig så jag inte börjsr handla för listpris hos Ahlsells!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Så dålig som jag är på priskontroll får jag nog akta mig så jag inte börjsr handla för listpris hos Ahlsells!
Jag kanske inte är så bra heller. Den jag visade för 565:- var den första jag hittade när jag sökte på jordfelsbrytare. Tittar jag vidare hittar jag en dyrare:

Hager jordfelsbrytare CDS425R JFB 4-polig 25A/30mA Quick connect, pris 619 kr/st. Art.nr: 2163820, EAN: 3250611611158.
Skapa konto

Vet inte om det bara är anslutningsmetoden som skiljer eller även något annat.

Classe har en annan variant och då är vi nere på "bara" drygt fyrdubbla priset:

Jordfelsbrytare Schneider Resi9 30 mA för elcentral, 4-pol, 230/400 V/40 A, pris 699 kr, artikelnummer 36-8443, med betyg och köpknapp.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.