Vår fiber ligger också ca 20cm ned i gräsmattan, inget märk/spårband.

Nedlagt på uppdrag av Telia en gång i tiden.

Jag fick allt gräva ner min själv jag, fram till tomtgränsen. Kändes lite Gaaaah då, men visar sig ju har varit bra.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tänk hur ofta det visar sig att själv är bäste dräng...

Gaaahh!! för kollegor som inte tar ansvar för vad de gjort och rycker på axlarna när man påpekar för dem vilket fel de gjort och vad det får för konsekvenser.

U
F Fredrik_THE skrev:
hemma ligger fibern typ 4 cm ner i gärsmattan. Felanmällde det för typ 5 år sedan till Telia men inte hänt nått och inte orkat tjata med de idioterna. Så att en plastremsa saknas är ju inte förvånande.
Samma här, 20 cm vid tomtgränsen men vid huset var det snarare 5-6cm.
Vet inte om det är firma eller förra husägaren som grävde då vi köpte huset när fibern redan va indragen ☺️
En grävd kanal nära en husvägg med en utstickande grön kabel och en pinne som markerar telefonledningen bland höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Begärde utmarkerna via ledningskollen och de markerade ut den, men 3-4 m längre bort än där fibern faktiskt låg. (Pinnen på bilden är telefonledningen)

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Min fiber ligger huvudsakligen 40-50 cm under markytan på tomten, på ett par ställen 30-130 cm pga terasseringar. Naturligtvis har jag märkband med wire för utsättning. Det vitiga är att man har märkband en decimeter över tuben, inte djupet på tuben. Och eftersom jag inte har 16 mm slang utan har grön fiberslang så kommer inga manuella spadtag att skada den märkbart. Den är stenhård! Jag har testat...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Samma här, 20 cm vid tomtgränsen men vid huset var det snarare 5-6cm.
Vet inte om det är firma eller förra husägaren som grävde då vi köpte huset när fibern redan va indragen ☺️
[bild]

Begärde utmarkerna via ledningskollen och de markerade ut den, men 3-4 m längre bort än där fibern faktiskt låg. (Pinnen på bilden är telefonledningen)
Det stora problemet där är ju att det inte är en fiberduct för markförläggning som använts. Då jag byggde vårt fibernät i trakten hade jag aldrig godkänt det där, vi ville ha ett feltolerant nät. Att ha en sådan fiber förlagd på det sättet är att dumpa över underhållskostnaderna på kunden...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet där är ju att det inte är en fiberduct för markförläggning som använts. Då jag byggde vårt fibernät i trakten hade jag aldrig godkänt det där, vi ville ha ett feltolerant nät. Att ha en sådan fiber förlagd på det sättet är att dumpa över underhållskostnaderna på kunden...
Jo det märktes för den knäcktes/gick av så fort man försökte ändra den lite…

• Ledsen
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min fiber ligger huvudsakligen 40-50 cm under markytan på tomten, på ett par ställen 30-130 cm pga terasseringar. Naturligtvis har jag märkband med wire för utsättning. Det vitiga är att man har märkband en decimeter över tuben, inte djupet på tuben. Och eftersom jag inte har 16 mm slang utan har grön fiberslang så kommer inga manuella spadtag att skada den märkbart. Den är stenhård! Jag har testat...
30 cm är normaldjup på fastighet och redan där kan fastighetsägare bli lite "upprörda" utifrån förutsättningar där det ska grävas och avstånd för det blir "viss" påverkan, speciellt då det var grovåterställning som gällde.
Ville fastighetsägare gräva själv fick de pemslang gratis, även märkband, att lägga och beskrivning hur det skulle göras för att senare kunna dra i duct.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
A AndersS skrev:
30 cm är normaldjup på fastighet och redan där kan fastighetsägare bli lite "upprörda" utifrån förutsättningar där det ska grävas och avstånd för det blir "viss" påverkan, speciellt då det var grovåterställning som gällde.
Ville fastighetsägare gräva själv fick de pemslang gratis, även märkband, att lägga och beskrivning hur det skulle göras för att senare kunna dra i duct.
Nu var jag ju den som ritade fibernätet i mitt område och den som körde grävmaskinen runt min tomt också, så jag har ingen annan än mig själv att skylla på.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tänk hur ofta det visar sig att själv är bäste dräng...

Gaaahh!! för kollegor som inte tar ansvar för vad de gjort och rycker på axlarna när man påpekar för dem vilket fel de gjort och vad det får för konsekvenser.
Dubbel Gaaaahhar på den, desutom när du uppmärksammat detta är det helt plötsligt ditt problem.
Lättare med dom som faktiskt går i nån försvarsställning.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N
V Ville_Vessla skrev:
Dubbel Gaaaahhar på den, desutom när du uppmärksammat detta är det helt plötsligt ditt problem.
Lättare med dom som faktiskt går i nån försvarsställning.
Ja och sedan när man påpekar hur det ska göras så får man som belöning göra uppgiften för all framtid. 🙃

• Gilla
Ville_Vessla
  • Laddar…
Gaaaahhha! på posten ovan men inte riktigt, jag har jobbat drygt 20 år i samma företag och till sist la 80% av tiden på sånt har nu fått som min huvudsakliga arbetsuppgift att göra det för all framtid, karriärmöjligheterna ytterigare är väl små men att slippa vara med i projekt och bara städa efter , det är vad jag gör bäst.

Gaaahhh!!!

Tappade kontakt med wifi:t på landet i förra veckan. Gräsklipparen gick dock, så hoppades på något mindre fel. Men nej. Jordfelsbrytaren i huset hade löst ut av något. Kyl och frys avslagna i en vecka. Luktade död om frysen och ett antal kg viltkött förstört.

Kräftjävlarna får lyxmiddag, om jag har mage nog att öppna de ruttnande vakuumpaketen. 🦞

Jävla skit att jag inte tog mig tid att kolla läget tidigare!

Sen ska man väl börja fundera på vad i den jävla elinstallationen som felar också. 🤬

• Ledsen
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gaaahhh!!!

Tappade kontakt med wifi:t på landet i förra veckan. Gräsklipparen gick dock, så hoppades på något mindre fel. Men nej. Jordfelsbrytaren i huset hade löst ut av något. Kyl och frys avslagna i en vecka. Luktade död om frysen och ett antal kg viltkött förstört.

Kräftjävlarna får lyxmiddag, om jag har mage nog att öppna de ruttnande vakuumpaketen. 🦞

Jävla skit att jag inte tog mig tid att kolla läget tidigare!

Sen ska man väl börja fundera på vad i den jävla elinstallationen som felar också. 🤬
I äldre hus hade man väl ofta separat jfb för kyl/frys? Kanske kan vara aktuellt, även uppvärmningen så den inte stänger ner. Men först måste man väl försöka forska i varför den löste från första början..

Ja, det är nog läge att ta in någon som kan felsöka. Gissar att det var något slagregn eller rent av åska som slog ut grejerna. Andra gången på något/några år också. Ja, ja, det kunde varit vinter och skit frusit. Nu var det inte ens något som läckt ut på golvet. Men surt i och med att jag kände till det och bara inte hade tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.