Anna_H Anna_H skrev:
det är ju ändå frustrerande.
Släpp det. Gå vidare.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Släpp det. Gå vidare.
Så fort jag kan. Om jag inte accepterar deras krav ska gå vidare till jurist skriver de. Och om det är en jurist från deras hemland som inte kan svensk lagstiftning utan ska försöka läsa sig till vad som gäller kan det ju bli lite stökigt. Men någon ersättning blir det ju inte, det går inte att få till dolda fel för 80 år gamla rör även utan friskrivningsklausul. Och de har helt och hållet åsidosatt sin undersökningsplikt trots att mäklaren varnade dem.

Det är faktiskt ett liknande hus till salu i närheten just nu. Det kostar 1,8 miljoner mer. För det är renoverat. Så de har ju 1,8 miljoner tillgodo.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Bra! Strängt taget är iofs. ett dolt fel dolt vare sig man undersöker något eller inte, men det här liknar ju ren lawfare; någon försöker skrämma sig till fördelar grnom hotfull juridik. Bara att säga nej eller inte svara.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra! Strängt taget är iofs. ett dolt fel dolt vare sig man undersöker något eller inte, men det här liknar ju ren lawfare; någon försöker skrämma sig till fördelar grnom hotfull juridik. Bara att säga nej eller inte svara.
En viktig grundförutsättning för ett dolt fel är ju att det inte kan förväntas. Man SKA förvänta sig att 80 år gamla gjutjärnsrör går sönder när som helst.

• Gilla
Mikael_L och 10 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!! för företag som inte klarar av att läsa och förstå enkla medd.

Jag använde ett webbformulär med en jävla massor av fält. Det andra fältet kunde man välja kategori för ärendet. Bl.a. fanns "fråga" och "reklamation" varav jag valde "fråga". I ett fritextfält skriver jag sedan min fråga, om dom nyligen ändrat receptet eftersom den nyss köpts produkten smakar annorlunda och betydligt sämre än tidigare.

Sammanfattningsvis har jag kategoriserat ärendet som en fråga och sen skrivit en tydlig fråga. Då får jag detta svaret:
IMG_20260813_013152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpskott!

• Haha
  • Ledsen
Noramasen och 3 till
  • Laddar…
GGGAAAAAHHHH!
Eller ska man bli enbart blasé över vilken makt dessa oligopolitiska företag har över oss konsumenter? Det är i olika segment av tillverkande företag som har en till synes uppgjord ”marknad” Likt mafioso delar de upp ”marknaden” för att kunna få absolut makt.
Annars skulle inte detta vara möjligt att tillverka maskiner exempelvis som har en hållbarhet som ligger på ca tio år. Tidigare höll de på upp till tjugo år utan större bekymmer. (Föräldrarnas spis var i bruk i över 40 år tills den byttes ut pga flytt. Frysboxen 30 år. Tvättmaskinen i 25 år och med hushåll på snitt 7 personer utan att behöva gå skitig.)
Förbannade knappt-slit-och-släng-system vi hamnat i.
Utveckling! Nä, Utvecklingsstört är vad det är.
Vår tvättmaskin kostade om jag inte mins fel ca 17k. för drygt tio år sedan och med en dödvikt på över 85 kg. Den pajade nu med en nota på:
 Png.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver väl inte nämna att vi är tvungna att bortse från offerten för att köpa ny. Gaaahhhh!
Gahfelsökningsavgiften tar vi självfallet emot. Heder till företaget som var snabbt på plats ändå.

• Wow
  • Ledsen
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
tommib
Sympati-Gaaaahhhhhh!

Men går det inte att få tag på reservdelarna själv? Jag har bytt en del saker på vår torktumlare och det var inte direkt raketforskning. Reservdelarna ser också väldigt dyra ut på kostnadsförslag.

• Gilla
  • Ledsen
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Jo, Sympati-Gaaaahhhh. Problemet är tyvärr många GGGånger större när det gäller bilar. Detta oavsett drivmedel. Tillverkarna har länge arbetat för kortare livslängd som ett sätt att öka sina vinster. Nu har många Europeiska tillverkare tyvärr skjutit sig i båda fötterna och överlämnat marknaden till billiga Kinesbilar. Jag tänker kämpa emot så länge jag lever men snart kommer nog många att hyra billiga batteribilar med en livslängd på 3-10 år. Allt påhejat av klimatsekten som inte begriper bättre.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
G
Beställde nya däck till båtvagnen då dom hade stora torrsprickor.

Klickade hem 4 st på däckonline och igår fick jag 2 st levererade och ingen vet var dom andra är.

Déjà vu GAAAAAAAH

• Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Sympati-Gaaaahhhhhh!

Men går det inte att få tag på reservdelarna själv? Jag har bytt en del saker på vår torktumlare och det var inte direkt raketforskning. Reservdelarna ser också väldigt dyra ut på kostnadsförslag.
Saken är egentligen den att det tyder på ett lagerras, men det kan också vara en bristning i trummans bakvägg. Den gick ovalt och med hjälp från trådar här på BH så får man nog dessvärre inse att det blir alltför komplicerat med reparation för egen del. Kan eventuellt krävas verktyg som är anpassade för detta, och med den erfarenheten jag har så är det bara att räkna med det. Samt att det då också blir leveranstider på allt så det kommer att lukta skunk av oss som belöning🤢. I beaktning finns också utrymmesbrist på stället för reparation då en tumlare som stod ovanpå nu befinner sig på en ställning som tar den lilla plats som är fri. Att flytta på 85 kg själv i det lilla utrymmet samtidigt som det är punka på pirran som skulle kunna vara hjälpbar behöver nog inte nämnas. 😂😢😂

hsd
G Greger_08 skrev:
Beställde nya däck till båtvagnen då dom hade stora torrsprickor.

Klickade hem 4 st på däckonline och igår fick jag 2 st levererade och ingen vet var dom andra är.

Déjà vu GAAAAAAAH
Stämde kolliantalet på etiketten
Däckleverantörer brukar slira på leveranser, om det finns 2 ( av 4 ) på lager så skickas de i väntan på nya leveranser

C
Noramasen Noramasen skrev:
Vår tvättmaskin kostade om jag inte mins fel ca 17k. för drygt tio år sedan och med en dödvikt på över 85 kg. Den pajade nu med en nota på:
5785 kr för ett trumlager - måste blivit en nolla för mycket! 😮
Kostar €50 på Mieles egen hemsida.

G
hsd hsd skrev:
Stämde kolliantalet på etiketten
Däckleverantörer brukar slira på leveranser, om det finns 2 ( av 4 ) på lager så skickas de i väntan på nya leveranser
Ja det är så det är dock tråkigt att man inte får information att 2 kommer XX och 2 YY..

Nu får man ju bara ett tracking nummer hade man kikat närmare på vikten kanske man hade kunnat lista ut att det bara var 2..

Hade ju tänkt dra upp båten i helgen dock lite skönt att det inte blir så få nu behöver jag inte stressa att tvätta och fetta in lagren igen 🤪

C cpalm skrev:
5785 kr för ett trumlager - måste blivit en nolla för mycket! 😮
Kostar €50 på Mieles egen hemsida.
Ja det ser liite absurt ut. Men nu är man helt utlämnad och har inte ens gått in i detaljernas kostnader och jämfört på andra ställen, och det står tillsammans med trumaxel och ytterligare två lager, så vad som är vettigt och rimligt med offerten är man egentligen hänvisad till ärligheten hos företaget. Absolut att de samtidigt är säljare av Miele är i beaktning och där skiter dom en riktig lök vad gäller att vi skulle köpa en ny av företaget. Hela allt är en smak av Gaaaahhh.

tommib
Noramasen Noramasen skrev:
Saken är egentligen den att det tyder på ett lagerras, men det kan också vara en bristning i trummans bakvägg. Den gick ovalt och med hjälp från trådar här på BH så får man nog dessvärre inse att det blir alltför komplicerat med reparation för egen del. Kan eventuellt krävas verktyg som är anpassade för detta, och med den erfarenheten jag har så är det bara att räkna med det. Samt att det då också blir leveranstider på allt så det kommer att lukta skunk av oss som belöning🤢. I beaktning finns också utrymmesbrist på stället för reparation då en tumlare som stod ovanpå nu befinner sig på en ställning som tar den lilla plats som är fri. Att flytta på 85 kg själv i det lilla utrymmet samtidigt som det är punka på pirran som skulle kunna vara hjälpbar behöver nog inte nämnas. 😂😢😂
Ah, segt.
Ja vissa funktioner måste man få igång snarast. Tvättmaskin hör till dem.
Lycka till med nästa maskin!

• Älska
Noramasen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.