1 501 622 läst ·
15 376 svar
1502k läst
15,4k svar
GAAAAHHHH!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Sist jag var hos en "vanlig optiker" ville de ha 4700kr för ett par vanliga glasögon, tror jag kunde få bättre glas för en tusenlapp till.MathiasS skrev:
Detta var för 8år sedan.
Mitt förra par från Specsavers kostade typ 795 eller liknande, då fick jag bättre glas om jag avstod det andra paret.
De jag har på mig nu kostade också 795kr, men då fick jag betala om jag inte missminner mig 800kr för bättre glas, vilket jag avstod från då jag är för snål.
Har ca -4 i glasögonen så de blir inte tokigt tjocka i ytterkant.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Sist handlade jag från https://extraoptical.se/. Ca 2500:- för progressiva med tunnare glas och hårdhets-/antireflexbehandling. För ytterligare en femhundring hade jag fått deras ultratunna glas.MathiasS skrev:
Jag har inte köpt glasögon hos optikern på 20 år. Fram till för ett par år sen hade jag bara enkelslipade och då kunde man köpa några olika för 4-500:- styck bara för att kunna variera sig och alltid ha ett par slipade solglasögon i bilen, hemma och i stugan.
Tack ska kolla upp det där.useless skrev:
Sist handlade jag från [länk]. Ca 2500:- för progressiva med tunnare glas och hårdhets-/antireflexbehandling. För ytterligare en femhundring hade jag fått deras ultratunna glas.
Jag har inte köpt glasögon hos optikern på 20 år. Fram till för ett par år sen hade jag bara enkelslipade och då kunde man köpa några olika för 4-500:- styck bara för att kunna variera sig och alltid ha ett par slipade solglasögon i bilen, hemma och i stugan.
Om man inte har specialbehov av en duktig optiker kan man lika gärna gå direkt till källan och beställa från Kina via Aliexpress.
Alla kedjor beställer ändå från Kina och även de allra billigaste linserna har bra antireflexbehandling. Och såklart har Kina världens absolut största marknad av närsynta, jämfört med vårt pyttelilla hörn av världen.
När man också inser att tunna linser kommer med nackdelar i form av färgstörningar och mer reflexer blir det ännu billigare. Glasögonkedjorna tjänar givetvis mer på att sälja dyrare glas, och då behövs dessutom dyrare antireflexbehandling.
https://www.2020mag.com/article/does-material-abbe-value-influence-your-patients-vision
https://www.2020mag.com/article/navigating-the-lens-material-landscape
Alla kedjor beställer ändå från Kina och även de allra billigaste linserna har bra antireflexbehandling. Och såklart har Kina världens absolut största marknad av närsynta, jämfört med vårt pyttelilla hörn av världen.
När man också inser att tunna linser kommer med nackdelar i form av färgstörningar och mer reflexer blir det ännu billigare. Glasögonkedjorna tjänar givetvis mer på att sälja dyrare glas, och då behövs dessutom dyrare antireflexbehandling.
https://www.2020mag.com/article/does-material-abbe-value-influence-your-patients-vision
https://www.2020mag.com/article/navigating-the-lens-material-landscape
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
För att jag inte kan det. När man har väldigt dålig syn (kraftigt närsynt+astigmatism+ålderssynthet) är det svårt att hitta glasögon som fungerar (jag har provat nätbutik det var ett skämt) och inte är 1cm tjocka.useless skrev:
Ska man ha supertunna glas och progressiva är det billigaste jag hittat från 6000kr (obs inte max utan minimipris, hos specsavers) hos en vettig optikerkedja som kan prova ut dem åt mig och se till att synfälten hamnas där de ska (katastrof när man försöker själv i de styrkorna)….
Det är jätteenkelt att lösa glasögon billigt när man ligger på någon dioptri fel, men när det går ner mot -8/9 är det väldigt mycket svårare…
Jag vill minnas att jag betalade 11000 för par 1 och 6000 för par 2, identiska glasögon men med olikfärgade skalmar. Progressiva glas. Värt att kolla nästa gång.Satsuki skrev:
Jag har funderat på det, men jag har progressiva och varje par kostar runt 10-12000, och använder linser lika ofta som glasögon så det känns inte helt motiverat.
Lyckligtvis tillverkades bågarna fortfarande fast glasögonen är 4 år gamla, och de hade ett identiskt par i butik så det gick att byta över glasen till nya bågar…
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
🙏🏻ClasseClas skrev:
Är ju dock det att jag använder linser dagligen på jobb, svårt att motivera två par glasögon då (förutom när de går sönder 🫣)
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Senast (ca. 5 år sedan) jag köpte glasögon från optikern så var det från Direktoptik. Ett par helt "vanliga" utan någon speciell behandling etc. Ett par fotokromatiska och ett par solglasögon. Samtliga progressiva och bara märkesbågar. Tot. 11500 kr.
Sedan har jag testat två olika nätbutiker. Dom från extraoptical är dom jag använder mest, kostade ca. 2500 kr.
Sedan har jag testat två olika nätbutiker. Dom från extraoptical är dom jag använder mest, kostade ca. 2500 kr.
Nu helt OT, men du likt jag har närsynthet + brytningsfel + ålderssynthet och sen det sistnämnda kickade in för ca 5 år sen har jag inte hittat en enda optiker som kan fixa vettiga linser till mig, då har jag ändå testat tre stora kedjor plus en mindre enskild optiker som en väninna tipsade om; hon är helnöjd men för mig var det lika kass som de andra. Tips? Går bra på PM om du har lust att svara, synd att drägga ner tråden med detta.Satsuki skrev:
Gaaaaah! för att jag var så klantig att jag satte mig på solbrillorna för några veckor sen och har inte tagit itu med att beställa nya.