RoTe RoTe skrev:
Ok så man får helt nya behörigheter om man tagit något utomlands? Jag har BE utan viktbegränsning och har en sifferkod på baksidan bara, inte fick jag C1E för det liksom (som jag har ändå pga CE men ändå)

Helt klart bättre att ha B obegränsat då, än C1 och C1E som är högre behörigheter och kräver läkarundersökning. Min mor får köra jättestora husbilar på sitt B-kort men jag tog mitt efter 1996 så jag måste ha lastbilskörkort och gå till läkaren var 5e år osv...
Men tog du körkort för C och CE innan 1996 borde du fått C1 och C1E automatiskt när du har förnyat körkortet.Jag fick C1 och C1E när jag förnyade körkortet2023(vart 5 år) och har inte ansökt om dom körkortsklasserna.Har inte kört yrkesmässigt sedan 1991.

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Man använder AI för att skapa heltäckande och utförliga dokument som man inte orkar skriva själv, och mottagaren använder AI för att få en summering av innehållet då de inte orkar läsa igenom all text.
Om den då normala hallucinationen i AI-modellernas språkskapande drar lika mycket åt varsitt håll, kan det ju faktiskt bli bra…kanske.

GAAAAHHHH!!!
Samtliga bilar på bild vid pumpar hade gått in och käkat korv. 🤬
Bilar parkerade vid bensinpumpar på en bensinstation, ingen synlig aktivitet vid pumparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Arg
  • Wow
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Man använder AI för att skapa heltäckande och utförliga dokument som man inte orkar skriva själv, och mottagaren använder AI för att få en summering av innehållet då de inte orkar läsa igenom all text.
Två serierutor om AI, där den första visar AI som gör en punkt till ett långt mejl, och den andra som sammanfattar ett långt mejl till en punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
BengtH och 7 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
[bild]
Ja det där är ett jävla oskick. Om de åtminstone stod i friläge utan åtdragen handbroms så man kunde lägga emot stötfångaren och knuffa undan korvätarbilarna en bit så man kommer åt att tanka.

GAAAAH! från mig också

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
RoTe
V växelventil skrev:
Men tog du körkort för C och CE innan 1996 borde du fått C1 och C1E automatiskt när du har förnyat körkortet.Jag fick C1 och C1E när jag förnyade körkortet2023(vart 5 år) och har inte ansökt om dom körkortsklasserna.Har inte kört yrkesmässigt sedan 1991.
Spelar ju ingen roll när man tog C och CE för du får automatiskt köra lättare fordon som ju C1 och C1E är.

Keiller Keiller skrev:
Ja det där är ett jävla oskick. Om de åtminstone stod i friläge utan åtdragen handbroms så man kunde lägga emot stötfångaren och knuffa undan korvätarbilarna en bit så man kommer åt att tanka.

GAAAAH! från mig också
Signalhornet uppfanns av en anledning…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
GAAAAH Transportstyrelsen. Var dags att förnya högre behörigheter på mitt körkort. Transportstyrelsen vill vägra förnya med hänvisning att synen inte är tillräckligt bra.
Jag hänvisade dom att det gäller olika gränsvärden för körkort utställda före och efter 1996. Och mitt är betydligt äldre. Det sket dom högaktningsfullt i och beslöt att återkalla mina högre behörigheter.
Kan dom inte läsa sina egna bestämmelser? Vad är det för ruttna byrokrater?
Det har vi ju fått se nyligen.

RoTe RoTe skrev:
Spelar ju ingen roll när man tog C och CE för du får automatiskt köra lättare fordon som ju C1 och C1E är.
Men du skrev att du inte har C1 eller C1E verkar konstigt om du redan har C och CE.

Keiller Keiller skrev:
... utan åtdragen handbroms så man kunde lägga emot stötfångaren och knuffa undan korvätarbilarna en bit ...
Tillbringade ett antal ungdomsår i Belgien där jag även införskaffade körkort (som senare inbyttes till svenskt). Man la aldrig in handbromsen då parkeringsplatserna var få. Man trängde in bilen och puttade försiktigt på den framför och den bakom. Funkade utmärkt i Belgien. Det var föga populärt då jag återvände till Skandinavien. Nå, jag lärde mig snabbt att stötfångare inte är avsedd för stötar.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
RoTe
V växelventil skrev:
Men du skrev att du inte har C1 eller C1E verkar konstigt om du redan har C och CE.
Måste skrivit fel då. Det är totalt ointressant information när man har CE vilket trumfar C1E och båda ligger i samma kategori "högre behörighet" så man blir av med alla om man inte klarar kraven.

mexitegel mexitegel skrev:
Signalhornet uppfanns av en anledning…
Förvisso, men ibland tar det tid att tuta sig igenom hela korvkön. GAAAAH!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, dessa människor parkerar ju dessutom framför servicestationen där man fyller på luft mm.

Ibland funderar jag på hur det är att vara en sån männniska. Det kanske är ganska så skönt att vara sån? Helt omedveten om sin omgivningen, bara se till sig själv och ens ha intellekt att förstå att det är ett problem.

• Gilla
  • Älska
Helmersson och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
[bild]
Just det där är det främsta skälet till att jag sedan massor av år sedan helt slutade tanka på bemannade stationer.
Det är korv/kaffe/bulle-köparna, som gör att man inte kommer fram till pump, eller om det lyckades, inte kommer fram till kassan.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
GAAAAH Transportstyrelsen. Var dags att förnya högre behörigheter på mitt körkort. Transportstyrelsen vill vägra förnya med hänvisning att synen inte är tillräckligt bra.
Jag hänvisade dom att det gäller olika gränsvärden för körkort utställda före och efter 1996. Och mitt är betydligt äldre. Det sket dom högaktningsfullt i och beslöt att återkalla mina högre behörigheter.
Kan dom inte läsa sina egna bestämmelser? Vad är det för ruttna byrokrater?
Transportstyrelsen...vi känner igen det. Har sett en (hel) del av den myndigheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.