RoTe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan få i alla fall. Och eftersom @Thomas_Blekinge om jag minns rätt är tysk så är det väl inte helt osannolikt.

Jag har i min egen närhet släktingar som först fick sitt svenska B-kort konverterat till bil+släp vid flytt utomlands för att sen få det konverterat till BE vid återflytt, helt utan andra händelser än flytt mellan länder. Det här var iofs. 25–30 år sen, men om motsvarande glitchar finns fortfarande förvånar det mig inte det minsta.
Då är jag med, en fördel ibland och en extrem nackdel ibland, som för @Thomas_Blekinge nu...

RoTe RoTe skrev:
Före 1996 fanns ju INGEN viktbegränsning på B-körkort.
Det var fram till 1984 det inte var någon viktbegränsning. Med ett B-körkort från 1996 eller tidigare får man bara köra personbil klass II utan viktbegränsning.

U
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är såhär: när jag tog körkort för bil gällde det för bilar upp till 7.5 ton, plus släp. Dagens B-körkort gäller ju bara upp till 3.5 ton. Enligt farfarsregeln som accepteras i hela EU får gamlingar som mig dock behålla sina behörigheter i hela omfattning. För att lösa detta uppfann man C1 och C1E. TSFS 2010:125 känner dock inte till dessa klasser, det närmaste man kan komma är C/CE.
Få ser hur det utvecklar sig.
Vad står det på baksidan av ditt körkort, när tog du behörigjeterna? För har man äldre B-behörighet innan -96 så ingår den där, det är inte kopplat till C1 alls. Utan har man B och datumet för utfärdande av behörigheten är innan 1996-07-01 så får du köra personbil med obegränsad vikt även om de tar bort C1/C1E.

Är viss skillnad på B-kort före -96 och C1.
B-kort före 1996 och C1 skiljer ju på så sätt att B-kort före 1996 bara gäller personbilar och ingen vinstbegränsningar alls.
C1 är ju begränsade på 7.5t men innefattar ju även (lätt) lastbil, och personbil över 3.5t.

U
useless useless skrev:
Det var fram till 1984 det inte var någon viktbegränsning. Med ett B-körkort från 1996 eller tidigare får man bara köra personbil klass II utan viktbegränsning.
Transportstyrelsen verkar inte helt eniga med dig. Oavsett klass av personbil saknas viktbegränsningen.

”Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.”

https://www.transportstyrelsen.se/s...ra/overgangsregler-och-havdvunna-rattigheter/

Personbil klass II infördes först 2006

Redigerat:
U Utsliten och utdömd skrev:
Transportstyrelsen verkar inte helt eniga med dig. Oavsett klass av personbil saknas viktbegränsningen.

”Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.”

[länk]
Bara att beställa en cyber truck då...

• Haha
cpalm
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Bara att beställa en cyber truck då...
Om den inte är reggad som lätt lastbil som många amerikanska pickisar är här, då behöver du C1

Transportstyrelsen har fucked up detta från allra första början. När jag bytte mitt tyska personbilskörkort (7.5 ton) till ett svenskt körkort fick jag bara B med 3.5 ton. Det var på 80-talet då utlänningar utanför Norden fick bara 3.5 ton.
Jag protesterade viltsint senare och när Sverige gick med i EU blev det ett jäkla liv för jag ville ha mina tyska behörigheter införda i mitt svenskt körkort.
Till sist fick jag även C1 och C1E vilket var faktiskt mer än jag hade från Tyskland.
Nu vill dom alltså återkalla C1 och C1E med hänvisning till hälsokraven (synskärpa) i TSFS 2010:125). I denna förordning definieras överhuvudtaget inga hälsokrav för C1/C1E för dessa klasser fanns inte 2010.
Vad betyder personbil klass II?

T Thomas_Blekinge skrev:
Husbil.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
C
F Fideliox skrev:
Vet inte om felskrivning men yarbo klarar 125 000 kvadratmeter.
Måste vara någon felskrivning, den är ju inte direkt snabb.

U
T Thomas_Blekinge skrev:
Transportstyrelsen har fucked up detta från allra första början. När jag bytte mitt tyska personbilskörkort (7.5 ton) till ett svenskt körkort fick jag bara B med 3.5 ton. Det var på 80-talet då utlänningar utanför Norden fick bara 3.5 ton.
Jag protesterade viltsint senare och när Sverige gick med i EU blev det ett jäkla liv för jag ville ha mina tyska behörigheter införda i mitt svenskt körkort.
Till sist fick jag även C1 och C1E vilket var faktiskt mer än jag hade från Tyskland.
Nu vill dom alltså återkalla C1 och C1E med hänvisning till hälsokraven (synskärpa) i TSFS 2010:125). I denna förordning definieras överhuvudtaget inga hälsokrav för C1/C1E för dessa klasser fanns inte 2010.
Här är det lite mysko. För har du en B-behörighet som i ditt svenska körkort är utfärdat före 1996-07-01 så har du per automatik ingen viktbegränsing. Det styrs inte på någon tilläggskod eller liknande utan endast på datum, alltså etnicitet eller nordbor spelar inte heller roll.

Däremot kan jag förstå om du byter din tyska behörighet mot en svensk behörighet efter -96 att du hamnar mellan stolarna. Men om det va på 80-talet så kommer du fortsatt få köra personbil klass I och II med obegränsad vikt, även om de drar tillbaka din C1 behörighet. Det hela står ju på baksidan av ditt körkort (när du fick din B-behörighet).
C1 infördes 2013 så du kommer aldrig få dem att behandla dig enligt regler som om du fått den behörigheten 1996…

Jag hittade alla dom gamla dokumenten där Regeringen till sist gav vika för min ansökan att få mina tyska behörigheter godkända. Varför måste det gå upp så långt och byråkraterna lär sig sina regler?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu vill dom alltså återkalla C1 och C1E med hänvisning till hälsokraven (synskärpa) i TSFS 2010:125).
Du kan alltså inte fixa detta med någon korrektion?

Gaaaahhhh!
Ännu en gång stött på förare som inte kan bete sig i trafiken utanför en skola. Korsar en spärrlinje på fel sida vägen för att undvika farthindren. Dessutom precis där vägen och cykelvägen korsas.
Ny bortförklaring dock "Jag måste hålla ut här, annars kan jag inte svänga in på parkeringen till höger där borta."

Gaahh!
Att hälsokraven ska vara olika beroende på när man tagit körkort. Rimligtvis bör dessa vara baserade på vad som krävs för att säkert framföra fordonet i fråga, och är knappast olika beroende på när man blivit godkänd för behörigheten.

tveksamt tveksamt skrev:
Gaaaahhhh!
Ännu en gång stött på förare som inte kan bete sig i trafiken utanför en skola. Korsar en spärrlinje på fel sida vägen för att undvika farthindren. Dessutom precis där vägen och cykelvägen korsas.
Ny bortförklaring dock "Jag måste hålla ut här, annars kan jag inte svänga in på parkeringen till höger där borta."
Har blivit avtrubbad gällande hur man kör. Bor granne och har gata ned till dagis och sedan upp till årskurs 9 i skola. Vanligast är förälder med mobil i handen och pratande, som inte accepterar 30-skylt och stirrar rakt fram. Utifrån att många idag körs i bil till skolan är det kaosartat på platsen där barn lämnas och hämtas.
En granne har haft planer på att rulla ut en tom barnvagn på vägen för att få till en reaktion.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
Bor i en vändplats med väldigt lite trafik generellt. Tills grannen började få hemtjänst. De kör som galningar tyvärr, lätt 50km/h när det är 30. Får vara väldigt uppmärksam när barnen är ute och cyklar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.