pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det hade varit kalas. Gärna med överlagring av Lantmäteriets flygfoton också.
Överlagring av valfri karta tänker jag, så kan du ta den som passar bäst, ett par större träd så är ett flygfoto rätt dåligt, då kan en egen enkel i paint funka bättre. ;)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Överlagring av valfri karta tänker jag, så kan du ta den som passar bäst, ett par större träd så är ett flygfoto rätt dåligt, då kan en egen enkel i paint funka bättre. ;)
När jag inte längre lagar klippare i garaget så tror jag att jag måste sätta mig vid datorn och viss hur komplex min gräsmatta är mha flygfoton...

Jag har sett en enda gräsmatta någonsin som är värre och som klipps med robot. Och den laddades upp här i forumet. Den gräsmattan hade dessutom en träramp mellan terasserna, jag har byggt med hjälp av berget och jordramper jag...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När jag inte längre lagar klippare i garaget så tror jag att jag måste sätta mig vid datorn och viss hur komplex min gräsmatta är mha flygfoton...

Jag har sett en enda gräsmatta någonsin som är värre och som klipps med robot. Och den laddades upp här i forumet. Den gräsmattan hade dessutom en träramp mellan terasserna, jag har byggt med hjälp av berget och jordramper jag...
Det tycker jag, ser fram emot det!

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lagren i klippmotorn är ju hyfsat enkla att byta. Däremot är den löjliga jävla packningen som skall dämpa vibrationer omöjlig att hitta. Det är ju oftast den som har brustit och delat på sig. Där får man improvisera lite.
Vilken packning? 😂

Närbild av en rund plastdel med metallcentrum, märkt med siffror och symboler; omgiven av gräsfragment och något smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet är ju dock att man skall göra uppmappning av ett par hundra meter gränsdragning med runt 10-15 cm mellan mätpunkterna (då det inte finns raka gränser någonstans nästan). Så det blir då 1500-2000 punkter som skall mätas in. Och vid problem så skall man hitta rätt punkt och justera bara den och punkterna bredvid dessutom.

Det känns ju enklare då att gå ut och slå ned pinnar runt hela tomten och mäta in dessa. Men många pinnar blir det...
...men när klipparen krockat mot alla dessa så vet den vart gränserna går i alla fall... 😂
Är olika med olika klippare.
Mammotion’s och Yarbo kör man runt klipparen som en radiostyrd bil för att logga HELA gränsen, alltså väldigt hög sampling av punkter och inte manuellt klicka för att sätta ange position som punkt som HQ.
Kress kommer installatören och kör runt med en liten mätvagn runt gräsmattan, mäter också väldigt tight mellan punkterna, oklart hur lätt det är att ändra små saker i efterhand.

V Ville_Vessla skrev:
Är det ett löpband du menar? Rimmar illa med ditt användarnamn.
Dj.vla "rättstavning"...

GAAAAAAH!

En TS som sedan förra fredagen genererat 24trådar om samma försäljning, det hade räckt med typ två.
Dessutom svårbegripliga och fulla med stavfel...

• Haha
  • Wow
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
moderna slinglösa klipparna klarar inte av min tomt, det är helt omöjligt att mappa upp en 1800 m² tomt
Vet inte om felskrivning men yarbo klarar 125 000 kvadratmeter. 70 lök dock.

https://roboservice.se/produkt/yarbo-core/

Inte vettigare att skaffa flera robotar istället?

U
F Fideliox skrev:
Vet inte om felskrivning men yarbo klarar 125 000 kvadratmeter. 70 lök dock.

[länk]

Inte vettigare att skaffa flera robotar istället?
Grejen med Yarbo är ju att den kan slunga snö, blåsa löv etc. inte bara klippa gräs. Hade den bara klippt hade den vart grymt överprisad mot konkurrenterna.

GAAAAHHHH!!!
Letar i timmar efter en antennadapter som jag vet att de finns nån stans.
När den inte hittas börjar jag fundera på hur jag ska tillverka en....då ser jag att det sitter en adapter i stereon 😲
Antenndapter monterad i stereo tillsammans med flera RCA-portar, inuti en bil.
Skapa konto
Antennadapter monterad i en bilstereo, visar anslutna kablar och metallkomponenter.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Lostmoose och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tack. Skall strax öppna upp skiten för att se vad som hänt. Är ju inne på sista klippmotorn från mina reservdelsmaskinen strax (skall ut i garaget nu) så jag vill ha en lösning innan det händer nästa gång...
Motorn är borstlös så det är inga grejer som sprätter iväg när man öppnar den.

pacman42 pacman42 skrev:
Vilken packning? 😂
Vilken ända har du demonterat denna? Det är alltså lagren inne i själva motorn. Inte utanför. Man får demontera hela motorn, men det är typ 3 delar: motorkontroller, stator/huset och rotor med lager och de två packningsjävlarna.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vilken ända har du demonterat denna? Det är alltså lagren inne i själva motorn. Inte utanför. Man får demontera hela motorn, men det är typ 3 delar: motorkontroller, stator/huset och rotor med lager och de två packningsjävlarna.
Så där såg det ut när jag skruvade loss aluminiumfattningen som håller fast klippdisken. Jag hittade också rester av ett par brickor inne i motorn, de var dock förvridna.

Satsuki
GAAAAHHHHH
75 mördarsniglar på 15 min. En hel dags regnande lockar verkligen fram dem - hittills har de dock gjort mindre skada än de brukar vilket jag misstänker beror på den torra våren 👍

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.