Satsuki Satsuki skrev:
GAAAAHHHHH
75 mördarsniglar på 15 min. En hel dags regnande lockar verkligen fram dem - hittills har de dock gjort mindre skada än de brukar vilket jag misstänker beror på den torra våren 👍
Häromkvällen tog jag över 100 stycken med mördartofflorna.

• Wow
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
useless useless skrev:
Jag har en speciell snigelsax 😈

Satsuki Satsuki skrev:
Jag har en speciell snigelsax 😈
Då måste man kröka rygg...

Satsuki
useless useless skrev:
Då måste man kröka rygg...
Jo, men då ser man bättre 👍

useless useless skrev:
Ser det framför mig! Ala Rosa Klebb! 😁

• En svart sko med en utstickande dolkklinga från sulan, inspirerad av Rosa Klebbs sko från en James Bond-film.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
GAAAAH Transportstyrelsen. Var dags att förnya högre behörigheter på mitt körkort. Transportstyrelsen vill vägra förnya med hänvisning att synen inte är tillräckligt bra.
Jag hänvisade dom att det gäller olika gränsvärden för körkort utställda före och efter 1996. Och mitt är betydligt äldre. Det sket dom högaktningsfullt i och beslöt att återkalla mina högre behörigheter.
Kan dom inte läsa sina egna bestämmelser? Vad är det för ruttna byrokrater?

• Arg
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
Det här var intressant, hur skiljer sig reglerna åt? Vilka krav gäller före resp. efter -96?

U
T Thomas_Blekinge skrev:
GAAAAH Transportstyrelsen. Var dags att förnya högre behörigheter på mitt körkort. Transportstyrelsen vill vägra förnya med hänvisning att synen inte är tillräckligt bra.
Jag hänvisade dom att det gäller olika gränsvärden för körkort utställda före och efter 1996. Och mitt är betydligt äldre. Det sket dom högaktningsfullt i och beslöt att återkalla mina högre behörigheter.
Kan dom inte läsa sina egna bestämmelser? Vad är det för ruttna byrokrater?
Är det enbart tillägget med att köra tyngre på B du blir av med eller blir du av med C/CE/BE?

Har du någonsin haft kortet återkallat efter -96? För du åker du på de nya reglerna, men det gissar jag du har koll på. Transportstyrelsen är inte helt lätta att ha att göra med…

Jag blir inte av med någonting för jag ger mig inte. Dom vill återkalla C1 och C1E. TSFS 201:125 ger olika gränsvärden för högre behörigheter som utfärdades innan 1996 och efter. Mina C1 och C1E utfärdades långt innan 1996 men dom tittar på gränsvärden som gäller för körkort utfärdade efter 1996.
Jag har inte fått körkortet återkallat någonsin.

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag blir inte av med någonting för jag ger mig inte. Dom vill återkalla C1 och C1E. TSFS 201:125 ger olika gränsvärden för högre behörigheter som utfärdades innan 1996 och efter. Mina C1 och C1E utfärdades långt innan 1996 men dom tittar på gränsvärden som gäller för körkort utfärdade efter 1996.
Jag har inte fått körkortet återkallat någonsin.
C1/C1E fanns inte före 2013 så något är väldigt fishy här...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
C1/C1E fanns inte före 2013 så något är väldigt fishy här...
Det är såhär: när jag tog körkort för bil gällde det för bilar upp till 7.5 ton, plus släp. Dagens B-körkort gäller ju bara upp till 3.5 ton. Enligt farfarsregeln som accepteras i hela EU får gamlingar som mig dock behålla sina behörigheter i hela omfattning. För att lösa detta uppfann man C1 och C1E. TSFS 2010:125 känner dock inte till dessa klasser, det närmaste man kan komma är C/CE.
Få ser hur det utvecklar sig.

RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är såhär: när jag tog körkort för bil gällde det för bilar upp till 7.5 ton, plus släp. Dagens B-körkort gäller ju bara upp till 3.5 ton. Enligt farfarsregeln som accepteras i hela EU får gamlingar som mig dock behålla sina behörigheter i hela omfattning. För att lösa detta uppfann man C1 och C1E. TSFS 2010:125 känner dock inte till dessa klasser, det närmaste man kan komma är C/CE.
Få ser hur det utvecklar sig.
Men va? Före 1996 fanns ju INGEN viktbegränsning på B-körkort. Vad är det som är 7,5 ton? Jag har aldrig hört talas om ditt körkort någonsin och då har jag ändå kört yrkesmässigt och har BE CE DE och de där löjliga därimellan osv.

RoTe RoTe skrev:
Men va? Före 1996 fanns ju INGEN viktbegränsning på B-körkort. Vad är det som är 7,5 ton? Jag har aldrig hört talas om ditt körkort någonsin och då har jag ändå kört yrkesmässigt och har BE CE DE och de där löjliga därimellan osv.
Alla körkort är inte svenska…

RoTe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla körkort är inte svenska…
Ok så man får helt nya behörigheter om man tagit något utomlands? Jag har BE utan viktbegränsning och har en sifferkod på baksidan bara, inte fick jag C1E för det liksom (som jag har ändå pga CE men ändå)

Helt klart bättre att ha B obegränsat då, än C1 och C1E som är högre behörigheter och kräver läkarundersökning. Min mor får köra jättestora husbilar på sitt B-kort men jag tog mitt efter 1996 så jag måste ha lastbilskörkort och gå till läkaren var 5e år osv...

RoTe RoTe skrev:
Ok så man får helt nya behörigheter om man tagit något utomlands? Jag har BE utan viktbegränsning och har en sifferkod på baksidan bara, inte fick jag C1E för det liksom (som jag har ändå pga CE men ändå)
Kan få i alla fall. Och eftersom @Thomas_Blekinge om jag minns rätt är tysk så är det väl inte helt osannolikt.

Jag har i min egen närhet släktingar som först fick sitt svenska B-kort konverterat till bil+släp vid flytt utomlands för att sen få det konverterat till BE vid återflytt, helt utan andra händelser än flytt mellan länder. Det här var iofs. 25–30 år sen, men om motsvarande glitchar finns fortfarande förvånar det mig inte det minsta.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.