G
tveksamt tveksamt skrev:
Om folk slutade använda akuten som dygnet-runt-öppen vårdcentral och ambulans som billig och snabb taxi därtill skulle det underlätta lite för de som faktiskt har behov av akut vård.
Går väl att neka en person akutvård om man kommer dit med en sticka i tummen.

Satsuki
G Greger_08 skrev:
Absolut, patienten måste skrivas in och någon (ssk) skall titta på fingret och säga att de kan gå till sin VC. Det tar faktiskt också tid och resurser att skicka hem någon 🤷🏼‍♀️

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
En nära bekant(70+ ålder) ringde ambulans för hon var helt slut och hade nått med lungorna (jag och namn...) och hon klädde på sig och satt på farstukvisten när ambulansen väl kom, de vägrade ta med henne för att hon hade klarat av att ta på sig och ta sig utanför huset.
Någon dag senare ringde hon igen och den ambulansen tog med henne raskt och hon vart ilagd på sjukhus

Satsuki
Tokslut Tokslut skrev:
En nära bekant(70+ ålder) ringde ambulans för hon var helt slut och hade nått med lungorna (jag och namn...) och hon klädde på sig och satt på farstukvisten när ambulansen väl kom, de vägrade ta med henne för att hon hade klarat av att ta på sig och ta sig utanför huset.
Någon dag senare ringde hon igen och den ambulansen tog med henne raskt och hon vart ilagd på sjukhus
Ambulansen kan inte bedöma om någon behöver läggas in, de bedömer om personen behöver ambulanstransport till sjukhuset. Om så inte är fallet kan man köra själv, ringa taxi/färdtjänst/anhörig för att ta sig till sjukhuset (om man själv anser att man behöver komma in alltså)….

Man behöver inte heller följa med ambulansen om man inte vill, kan absolut välja att stanna hemma eller åka in själv.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Ambulansen kan inte bedöma om någon behöver läggas in, de bedömer om personen behöver ambulanstransport till sjukhuset. Om så inte är fallet kan man köra själv, ringa taxi/färdtjänst/anhörig för att ta sig till sjukhuset (om man själv anser att man behöver komma in alltså)….

Man behöver inte heller följa med ambulansen om man inte vill, kan absolut välja att stanna hemma eller åka in själv.
uppenbarligen kunde de bedöma att hon INTE fick åka med, sen att hon dagen efter fick bedömningen att läggas in betyder ju att bedömningen var fel dagen innan

Satsuki
Tokslut Tokslut skrev:
uppenbarligen kunde de bedöma att hon INTE fick åka med, sen att hon dagen efter fick bedömningen att läggas in betyder ju att bedömningen var fel dagen innan
Nej, faktiskt inte. Saker kan ändras på 24h, de kan ändras kraftigt på mycket mindre än det. Så nej, det betyder inte alls att första bedömningen uppenbart var fel.
Däremot skulle hon kanske tagit sig in på egen hand, eftersom hon själv ansåg att hon behövde åka in?

Kan ha varit något så enkelt som att syresättningen dag 1 var 95% och dag 2 var 89%, eller pulsen dag 1 var 90 och dag 2 105…

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
G
Tokslut Tokslut skrev:
Tyckte väl att hon var i tillräckligt bra skick för att kunna ringa en taxi.

Dock så har ju inte taxi chaufförer någon skyldighet att hjälpa en att ta sig från farstun till bilen så har man otur och det kommer något idiot så finns det ju en risk att man få sitta kvar.

Att ringa färdtjänst är väl det korrekta valet om man vill ha garanterad hjälp dock så finns det ju enorma problem med hur färdtjänst fungerar idag..

Jag förstår alltså varför hon ringde ambulansen

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Då lever vi i helt olika världar!
Hade personen skrivit anekdotisk bevisföring så hade jag tagit det annorlunda. Men anekdot häromkring är mer eller mindre rolig berättelse.

Jag vet mycket väl om verkligheten men skulle gissa att det kan se annorlunda ut på sjukhuset du jobbar på så det går åt båda håll.
Att bagatellisera som vissa här gjorde kommer bemötas hårdt, blev min första ignore, kanske gott så för han har ingett gett mig av den personen ifråga så.

Var inte ensam om att tycka detta om anekdot:

Anekdot (grekiska: Ἀνέκδοτα Anékdota, icke-utgiven) är en kortare, ofta humoristisk, redogörelse av en händelse,

[länk]
Tänk om du klarat av att läsa hela texten på wikipediasidan du också citerar.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Nej, faktiskt inte. Saker kan ändras på 24h, de kan ändras kraftigt på mycket mindre än det. Så nej, det betyder inte alls att första bedömningen uppenbart var fel.
Däremot skulle hon kanske tagit sig in på egen hand, eftersom hon själv ansåg att hon behövde åka in?

Kan ha varit något så enkelt som att syresättningen dag 1 var 95% och dag 2 var 89%, eller pulsen dag 1 var 90 och dag 2 105…
Som jag fattade det kollades hon inte alls

• Ledsen
Frerider
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Att man behöver läggas in är inte heller likställt med att man behöver ambulanstransport så det är två helt olika frågor.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Satsuki
Tokslut Tokslut skrev:
Som jag fattade det kollades hon inte alls
Nu var jag inte med men det ska och måste de göra eftersom de alltid dokumenterar varje besök och måste då motivera varför de valde att inte ta med personen in….

Det här är väl inte rätt tråd för det, men kunskap om "egen vård" är verkligen nåt som borde lyftas i förskola/skola.

Våra akutmottagningar behöver avlastas & folk lära sig att gå till vårdcentral/lätt akut. De flesta saker är inte akuta och att få en tid om x antal dagar betyder att man själv kan planera bättre.

• Gilla
Satsuki och 2 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Det här är väl inte rätt tråd för det, men kunskap om "egen vård" är verkligen nåt som borde lyftas i förskola/skola.
Den/de generationerna som behöver kunskap om det har redan passerat det stadiet.
Det är tidigare generationer som fallerat i frågan om att uppfostra sina barn gällande detta.

• Gilla
Satsuki och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, basal egenvård passar bra på t.ex. Idrott och hälsa i gymnasiet, eller möjligen nionde klass. Vid den åldern finns i alla fall lite förutsättningar att ta in informationen på ett vettigt sätt.

Som sagt är det min generations föräldrar som dribblat bort detta (50-60-talisterna), som borde lärt oss hur man tar hand om sig själv. Det är ännu värre med de som är i 30-årsålden idag, de är i många fall helt neurotiska kring minsta lilla besvär.

13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som min mormor, det var ju så mycket smidigare att bli skjutsad av ambulansen, så hon väntade till efter vårdcentralen stängt med sina krämpor.
Det beror ofta på att kommunerna inte längre beviljar färdtjänst till de gamla. Sjuktransport är också svårt att få. Taxi är mycket dyrt. De kanske inte har släkt på orten. De är för dåliga för allmän kollektivtrafik eller så finns det inte någon kollektivtrafik där de bor. Så de äldres enda möjlighet att få hjälp är ambulanstransport till akuten. Så förflyttas kostnader från kommun till region. Väldigt dyrt för samhället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.