1 714 565 läst ·
18 687 svar
1715k läst
18,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 794 inlägg
Tanken med offentliga system är absolut att tillgången ransoneras genom köer och andras beslut.Frerider skrev:
Det finns andra sätt, men de är ofta totalt sett dyrare och innebär att de som har pengar snarare än tid är de som främst tjänar på det. Men nu har vi valt ett sätt där inte i första hand plånboken ska styra, men då får man förstås andra nackdelar.
Därmed inte sagt att felbehandlingar är acceptabla oavsett.
Jag tror inte på privata vårdföreäkringar, men jag tror på privata vårdgivare. Min erfarenhet av dessa är att de är mycket bättre och billigare för samhället, trots att de tar ut vinst.Frerider skrev:
Ja känner verkligen med dig🙏
Vi har några fler också så mina upplevelser är inte unika eller enskilda som vissa vill försöka poängtera i tråden.
Det som är anmärkningsvärt är att man behöver tjata/slåss för sin rätt till vård, det känns och kan inte vara så tanken med sjukvård ska vara. Jag anser att om man har jobbat och betalat en massa skatt och blir man behandlad på dessa sätt både som vi har blivit och det du berättar är skamligt, man ska inte behöva ha privata vårdförsäkringar i detta land.
Den privata hjärtkliniken jag var på har extremt kort vårdtid efter operationen, detta då de använder den senaste tekniken. Detta gör att de sparar pengar på vården efteråt och trots att det är en dyrare operation så sparar man pengar totalt sett. Samtidigt använde de offentliga sjukvården en äldre metod med värre biverkningar, den är billigare för hjärtkliniken och då denna inte betalar för vården efteråt så har den inte incitament att byta metod. Genom den ekonomiska styrningen så blir den offentliga vården ineffektiv. De vet vad som krävs, de kräver det av sina privata vårdgivare, men de gör det inte själva för att de inte mäts på det viset.
Och här har vi också varför jag är övertygad om att vi måste förstatliga vården, alla regioner styr detta på olika sätt, en del bättre och andra sämre. En statlig styrning innebär mindre prestige rörande vem som gör vad, de bestämmer helt enkelt förutsättningarna och låter ekonomin styra på rätt sätt.
Jag fick åka till Stockholm för att göra min andra operation av hjärtat, det var billigt för vården. Hotell och tåg kostar ingenting jämfört med inläggning. Dessutom har staten också ansvaret för sjukpenningen, där kostade jag väldigt mycket pengar som inte regionen ens bryr sig om.
Nej, min erfarenhet är att de privata vårdgivare är överlägsna om incitamenten är rätt formulerade.
Här kan vi ta skolan som exempel också, de privata skolorna är bäst och sämst. Detta beror på dåligt skrivna krav rörande vad som skall göras och hur mycket en elev får kosta. De bästa använder pengarna till utbildningen, de sämsta använder pengarna till utdelning. Uppenbarligen är kraven inte tillräckligt bra skrivna.
Det stora problemet örr felaktig beräknings grund på kostnaderna. Det skall inte löna sig för en klinik att dumpa kostnaderna på en annan budget, men det gör det. Därmed får man felaktiga prioriteringar.Nötegårdsgubben skrev:
Tanken med offentliga system är absolut att tillgången ransoneras genom köer och andras beslut.
Det finns andra sätt, men de är ofta totalt sett dyrare och innebär att de som har pengar snarare än tid är de som främst tjänar på det. Men nu har vi valt ett sätt där inte i första hand plånboken ska styra, men då får man förstås andra nackdelar.
Därmed inte sagt att felbehandlingar är acceptabla oavsett.
Nu handlade det om akutsjukvård i första hand så jag delar inte den uppfattningenNötegårdsgubben skrev:
Här är vi överens.Nötegårdsgubben skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 840 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 840 inlägg
Samma här men fick ligga 7 dagar med spiralfraktur på tibia innan de fick tid att operera in märgspik. Tydligen bara en uppsättning verktyg som typ tog 24h att göra rent mellan varje operation…Frerider skrev:
Det var väl ingett, när ett av våra barn bröt underarmen så fick vi vänta i 28timmar på operation trots att vi kom till akuten dagtid på vardag, då stod benet i armen och ville titta ut genom huden men ingen prio på det inte. GAAAHHH
Edit: vi fick i alla fall ett eget rum med anhörig säng bredvid, barnet fick bara smärtstillande fick inte äta på över ett dygn då sjukvården inte kunde planera när operationen skulle utföras utan den förskjöts hela tiden framåt.
Ok, man kanske borde testa.pacman42 skrev:
Håller med tog upp det lite tidigare.pacman42 skrev:
Den privata hjärtkliniken jag var på har extremt kort vårdtid efter operationen, detta då de använder den senaste tekniken. Detta gör att de sparar pengar på vården efteråt och trots att det är en dyrare operation så sparar man pengar totalt sett. Samtidigt använde de offentliga sjukvården en äldre metod med värre biverkningar, den är billigare för hjärtkliniken och då denna inte betalar för vården efteråt så har den inte incitament att byta metod. Genom den ekonomiska styrningen så blir den offentliga vården ineffektiv. De vet vad som krävs, de kräver det av sina privata vårdgivare, men de gör det inte själva för att de inte mäts på det viset.
Och här har vi också varför jag är övertygad om att vi måste förstatliga vården, alla regioner styr detta på olika sätt, en del bättre och andra sämre. En statlig styrning innebär mindre prestige rörande vem som gör vad, de bestämmer helt enkelt förutsättningarna och låter ekonomin styra på rätt sätt.
Regioner inett nötskal, samma med sjukhus, vårdcentraler mm. Alla har bara fokus på sin ekonomi inte det mänskliga som sjukvård ska ge och handla om.pacman42 skrev:
Men dom allmäna skolorna är väl ingett att skryta med eller?pacman42 skrev:
Här kan vi ta skolan som exempel också, de privata skolorna är bäst och sämst. Detta beror på dåligt skrivna krav rörande vad som skall göras och hur mycket en elev får kosta. De bästa använder pengarna till utbildningen, de sämsta använder pengarna till utdelning. Uppenbarligen är kraven inte tillräckligt bra skrivna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 794 inlägg
Och om alla med kluvna hårtoppar, brustna naglar, öm acne, blåmärken osv, osv gav f.n i att åka till akuten och istället lärde sig lite egenvård så skulle sjukvården både bli billigare & snabbare!Frerider skrev:
Min hustru är medicinsk sekreterare och satt i receptionen för Sveriges största akut & närakut och historierna man hör gör att man baxnar!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 989 inlägg
Påminner mig om när jag vek en fällkniv över tummen en fredagkväll och behövde sys.
I väntrummet sitter folk som "hostat i flera veckor", "dåliga i magen" och liknande...
I väntrummet sitter folk som "hostat i flera veckor", "dåliga i magen" och liknande...
Jag vart ombedd av 1177 att åka in till akuten när jag hade hög vilopuls (räknade lågt till 108 slag/minuten) våren 2020. Det var totalt tomt där inne för ingen vågade sig dit i "onödan" det var fantastiskt och det tyckte även personalen!L LaT skrev:Och om alla med kluvna hårtoppar, brustna naglar, öm acne, blåmärken osv, osv gav f.n i att åka till akuten och istället lärde sig lite egenvård så skulle sjukvården både bli billigare & snabbare!
Min hustru är medicinsk sekreterare och satt i receptionen för Sveriges största akut & närakut och historierna man hör gör att man baxnar!!!
Det borde vara en avgift på några tusen som du får tillbaka eller ej blir fakturerad för om ditt ärende är någorlunda berättigat för akutenbesök så man skulle slippa de värsta larviga åkommorna.
Det slutade med att jag hade högt blodtryck 239/160 och vilopuls på 120. Min EKG apparat blev en attraktion inne på akuten och tjejen som skrev in mig erkände att jag inte såg så illa ut vid inskrivningen men hade vidöppna ögon nu. Svensk sjukvård hittade aldrig orsaken till det höga blodtrycket och jag går fortfarande på blodtrycksmedicin...
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 384 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 384 inlägg
Ja du har givetvis rätt, och olika sjukhus är olika bra på att triagera (sortera baserat på symtom och duration).13th Marine skrev:
Men jag kan tyvärr också berätta hur vissa patienter blir upprörda över att bli hemskickade och uppmanade att söka VC, att man inte ”får” en CT/MR, rekommenderas att söka en sjukgymnast, inte får morfin, får vänta 3 h, inte får sin hals undersökt när man minsann haft ont i 2 veckor, inte blir akut opererad för sin korsbandsskada/bråck/diskbråck, där vi inte gör någon bilddiagnostik/annan specificerad undersökning som de vill ha eller (uppfattar sig) har blivit lovade av 1177/VC/kompis/barn/barnbarn….
Jag har insett att mångas uppfattning om vad som är akut skiljer sig avsevärt från vad som är medicinskt akut. Jag försöker alltid förklara men inte alltid det går hem.
De som kommer in m verkligt medicinska akutfall har sällan något att klaga på, oftast är de överväldigade av hur snabbt och effektivt de behandlades. ”Och så säger de att akutsjukvård inte fungerar” eller liknande är något vi ganska ofta hör. När det verkligen är akut går det fort, det är inte ett bra tecken när det står folk och väntar på att undersöka en när man kommer in…
Som sagt, jag förstår att alla står sig själv eller sitt barn närmast, och jag förstår att man kan få en skev bild om man gör enstaka besök inom akutsjukvården. Men jag tycker också de är orättvist när man baserar hela sin uppfattning på det och klagar vitt och brett utan att ha mer uppfattning än så. Tror vi har runt 140 000 besök årligen, att då påstå att vården är kass för att man gjorde ett eller två besök man inte var nöjd med är en smula magstarkt.
Därmed inte sagt att allt är perfekt och går smidigt alltid, så är det inte. Ibland blir väntetiderna långa, speciellt om man ska läggas in. Vi gör alltid vårt bästa, men givetvis blir det inte alltid så bra som vi önskar.
Och med den utläggningen, GAAAAHHHHH för att det är sista dagen på semestern och jag skall tillbaks till jobbet på måndag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 989 inlägg
Jag ville mest anekdotiskt bekräfta att folk söker för skitsaker de borde ta med vårdcentralen. Kommer inte ihåg om de blev hemskickade eller ej.Satsuki skrev:
Ja du har givetvis rätt, och olika sjukhus är olika bra på att triagera (sortera baserat på symtom och duration).
Men jag kan tyvärr också berätta hur vissa patienter blir upprörda över att bli hemskickade och uppmanade att söka VC, att man inte ”får” en CT/MR, rekommenderas att söka en sjukgymnast, inte får morfin, får vänta 3 h, inte får sin hals undersökt när man minsann haft ont i 2 veckor, inte blir akut opererad för sin korsbandsskada/bråck/diskbråck, där vi inte gör någon bilddiagnostik/annan specificerad undersökning som de vill ha eller (uppfattar sig) har blivit lovade av 1177/VC/kompis/barn/barnbarn….
Jag har insett att mångas uppfattning om vad som är akut skiljer sig avsevärt från vad som är medicinskt akut. Jag försöker alltid förklara men inte alltid det går hem.
De som kommer in m verkligt medicinska akutfall har sällan något att klaga på, oftast är de överväldigade av hur snabbt och effektivt de behandlades. ”Och så säger de att akutsjukvård inte fungerar” eller liknande är något vi ganska ofta hör. När det verkligen är akut går det fort, det är inte ett bra tecken när det står folk och väntar på att undersöka en när man kommer in…
Som sagt, jag förstår att alla står sig själv eller sitt barn närmast, och jag förstår att man kan få en skev bild om man gör enstaka besök inom akutsjukvården. Men jag tycker också de är orättvist när man baserar hela sin uppfattning på det och klagar vitt och brett utan att ha mer uppfattning än så. Tror vi har runt 140 000 besök årligen, att då påstå att vården är kass för att man gjorde ett eller två besök man inte var nöjd med är en smula magstarkt.
Därmed inte sagt att allt är perfekt och går smidigt alltid, så är det inte. Ibland blir väntetiderna långa, speciellt om man ska läggas in. Vi gör alltid vårt bästa, men givetvis blir det inte alltid så bra som vi önskar.
Och med den utläggningen, GAAAAHHHHH för att det är sista dagen på semestern och jag skall tillbaks till jobbet på måndag.
Medans vi satt och väntade så kom där in en person som hade gjort armen riktigt illa på något sätt, det var raka vägen in.
Min upplevelse är att de inom vården generellt sett gör sitt absolut bästa, och att de tyvärr generellt sett är underbemannade.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 989 inlägg
Låter som min mormor, det var ju så mycket smidigare att bli skjutsad av ambulansen, så hon väntade till efter vårdcentralen stängt med sina krämpor.tveksamt skrev: