Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Genau
Natürlich!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Får företag vara medlemmar här?
"Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version."

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Kränku Te och kaffe på Gotland är väl ett gränsfall då?

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
GAAAAAHHHHH!
Lilltå vs. Dammsugare 0-1
Känsliga tittare varnas!
Här kommer blåtån!
IMG_2163.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
pjgb pjgb skrev:
GAAAAAHHHHH!
Känsliga tittare varnas!
Här kommer blåtån!
[bild]
Den nageln kommer lossna… 🥶

Maria T
pjgb pjgb skrev:
GAAAAAHHHHH!
Känsliga tittare varnas!
Här kommer blåtån!
[bild]
Du bör nog kolla så den inte är bruten eller har en spricka; det gör ondare om några veckor om man inte kollar det (talar av erfarenhet).
Men det positiva (!?) är att en lilltånagel växer ut på ca tre månader till skillnad från stortånagel som tar ca 10 månader (också egen erfarenhet).

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Satsuki
Maria T Maria T skrev:
Du bör nog kolla så den inte är bruten eller har en spricka; det gör ondare om några veckor om man inte kollar det (talar av erfarenhet).
Men det positiva (!?) är att en lilltånagel växer ut på ca tre månader till skillnad från stortånagel som tar ca 10 månader (också egen erfarenhet).
Spelar ingen roll om den är bruten eller sprucken, om den inte pekar väldigt fel gör man inget åt den ändå.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Satsuki Satsuki skrev:
Spelar ingen roll om den är bruten eller sprucken, om den inte pekar väldigt fel gör man inget åt den ändå.
Okej...men när jag bröt ena lilltån för 35 år sen, och inte gick till vårdcentralen med det, så hoppade jag runt av smärta så länge att foten blev snedställd då jag försökte avlasta "utsidan", något som jag senare fick veta hade kunnat avhjälpas med ett stödförband där de tejpar (typ) ihop med ring-tån.
Så när jag för tio år sen gjorde samma procedur med andra lilltån, körde in den i ett bordsben, gick jag till VC och fick stödförband.

Det går ju också att själv tejpa ihop dem (crosstrainer ca 10 år sedan)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Tvillingförband och stadiga skor är väl fortfarande gängse behandling?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Maria T Maria T skrev:
Okej...men när jag bröt ena lilltån för 35 år sen, och inte gick till vårdcentralen med det, så hoppade jag runt av smärta så länge att foten blev snedställd då jag försökte avlasta "utsidan", något som jag senare fick veta hade kunnat avhjälpas med ett stödförband där de tejpar (typ) ihop med ring-tån.
Så när jag för tio år sen gjorde samma procedur med andra lilltån, körde in den i ett bordsben, gick jag till VC och fick stödförband.
Man kan absolut göra ett ”två-tå-förband” men många tycker det gör mer ont än att den skadade tån är fri och det gör ingen eg skillnad för läkningen i slutänden. Det viktigaste är de du är inne på - att inte snedbelasta. Vissa behöver kryckor för det men man gör inget åt tån. Vi brukar rekommendera stadiga skor med hård sula (typ tofflor eller kängor), men det läker inte fortare, det gör bara marginellt mindre ont.

Bröt en av mina och det tog 6v innan jag kunde gå normalt igen, utan kryckor hade det inte gått, men tån fick läka som den var och kommer nog alltid vara lite sned 🤷🏼‍♀️

Har funderat på att tillfälligt flytta in lilltån och staga upp den bredvid stortån eftersom jag har utrymme, men det blir nog för komplicerat. 🤪
IMG_2172.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu får det räcka med feet pics, vill ni ha fler får ni börja betala för’t!

• Haha
Isakare och 7 till
  • Laddar…
Jisses! Alltså, det är jättebra att du har raka och fina tår! Blir bara avis. Jag har breda fötter men det fanns inga breda skor för tjejer när jag växte upp så mina yttersta tre tår ligger typ vikta in under.

Gaaaah för trånga skor!

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
GAAAAAAHHHH!

Varför ska det vara omöjligt att hälla bensin i en bil?

Jag har för avsikt att få bensin i dunken för gräsklipparbensin, jag kör den på 98 för att få så lite sprit i som möjligt.

Jag tänker då hälla i den sista skvätten i bilen.

Dunken är en halvgammal klassisk röd från 1989-90 nångång, med en plaststrut man vänder på och skruvar fast.

Bilen är en Jeep Compass. Den har som alla moderna bilar en fjäderbelastad klaff i tankröret. Att plaststruten inte klarar av att trycka undan denna är tämligen naturligt, så jag stoppar i en motsvarande strut i metall avsett för en jeepdunk och avser sedan hälla i denna.

Det går inte.

Det rinner upp bensin mellan munstycket och tankröret.

Varför?

Är det munstycket som är för kort, det är 7-8 cm och handtaget på macken lite längre, eller saknas det tryck?

GAAAAAAHHHH!

Man kan bli tokig...detta innebär ju samtidigt att det inte går att fylla bensin från dunk??!

Tur iofs att man upptäckte det hemma på garageplan och inte i skarpt läge...moderna j-la bilar...

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
GAAAAAAHHHH!

Varför ska det vara omöjligt att hälla bensin i en bil?

Jag har för avsikt att få bensin i dunken för gräsklipparbensin, jag kör den på 98 för att få så lite sprit i som möjligt.

Jag tänker då hälla i den sista skvätten i bilen.

Dunken är en halvgammal klassisk röd från 1989-90 nångång, med en plaststrut man vänder på och skruvar fast.

Bilen är en Jeep Compass. Den har som alla moderna bilar en fjäderbelastad klaff i tankröret. Att plaststruten inte klarar av att trycka undan denna är tämligen naturligt, så jag stoppar i en motsvarande strut i metall avsett för en jeepdunk och avser sedan hälla i denna.

Det går inte.

Det rinner upp bensin mellan munstycket och tankröret.

Varför?

Är det munstycket som är för kort, det är 7-8 cm och handtaget på macken lite längre, eller saknas det tryck?

GAAAAAAHHHH!

Man kan bli tokig...detta innebär ju samtidigt att det inte går att fylla bensin från dunk??!

Tur iofs att man upptäckte det hemma på garageplan och inte i skarpt läge...moderna j-la bilar...
Många bilar, eller ja de flesta faktiskt, med denna lösning har en för ändamålet avsedd tratt placerad på något lämpligt ställe där bak, i t.ex. reservhjulsbaljan (eller vad den nu kallas då det ofta inte ens finns något reservhjul där).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.