B Bästerortarn skrev:
GAAAAHHHH!!!

Det är fan lite läskigt med värmeslag. Har svettats, sprutskitit, varit andfådd sedan i morse. Men det var först för ett par timmar sedan när en kollega saknade mig och ringde som jag kopplade att det är värmeslag eget att ha lyssnat på henne. Efter att ha badat kallt, tvingat i mig lite frukt och sovit orkade jag mig ut för att köpa Resorb.

Nu känns det som att jag är på väg att bli normal igen.
Lider med dig - är inge kul när man är i det läget, speciellt inte på vandring eller andra fysiska aktiviteter när man inte sköter drickandet bokstavligen enligt kommando och tidtagarur med drickpaus täta intervall och dricker också angiven mängd vare sig man är törstig eller inte, och dubbelt så mycket som man tror... - dvs lika mycket till efter man tycker att det 'räcker' - och minst lika viktigt - ha något med salt att tugga på, vad som helst, salt korv, salt godis etc. - eller resorb...

Och resorb förkortar plågan rejält när man ändå trillat dit - istället för 12-24 timmar bara illamående, jämmer och elände och inte arbetsför alls, kan det dras ned till några timmar när man väl inser varför och väl får i sig resorb med massa vatten.

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Min gräsröjmojäng är elektrisk, med sladd.
Är gudomligt skönt.
Mycket praktiskt! Då behöver man ju inte röja så långt från huset. 👍

• Haha
  • Älska
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Exakt! 😇 😋

Dalbotant Dalbotant skrev:
så blev du kuggad direkt om du körde gräs med fast gas. Men då var det luftkylda röjsågar som kunde skära om du körde fullgas hela tiden.
Så man får inte köra på halv- till trekvartsgas som jag menade med det första inlägget och gaslåset? Måste man ”pumpa”? Fullgas hela tiden är det väl ingen som äger sin egen maskin som anammar.
Kanske därför ”knappen” verkar ha försvunnit.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så man får inte köra på halv- till trekvartsgas som jag menade med det första inlägget och gaslåset? Måste man ”pumpa”? Fullgas hela tiden är det väl ingen som äger sin egen maskin som anammar.
Kanske därför ”knappen” verkar ha försvunnit.
Exakt. Du skulle variera varvtalet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fullgas hela tiden är det väl ingen som äger sin egen maskin som anammar.
Nej inte hela tiden men nog har jag fullgas vid "skärdraget" vid "grov" gräsröjning.

GAAAAHHHH!!! Torktumlaren vart bara 26år innan säkringen inte orkar mer.

Vågar man köpa billigare utan Rostfri trumma? Värmepump verkar alla ha så det kan man inte välja bort ser det ut som (värmen återvinns i huset)

minimum 5års garanti känns det som är ett måste med dagens vitvaror

Lutar åt denna: https://www.electrolux.se/laundry/laundry/dryers/heat-pump-dryer/ydi6d2195d2/

Tokslut Tokslut skrev:
GAAAAHHHH!!! Torktumlaren vart bara 26år innan säkringen inte orkar mer.

Vågar man köpa billigare utan Rostfri trumma? Värmepump verkar alla ha så det kan man inte välja bort ser det ut som (värmen återvinns i huset)

minimum 5års garanti känns det som är ett måste med dagens vitvaror

Lutar åt denna: [länk]
Säkringen??!? Är det inte bara att byta den?

Vad är det för maskin? Vår e-lux gav upp för något år sedan, trumman slutade att rotera. Innan jag skickar av något så brukar jag öppna och titta om det är något uppenbart som man kan reparera. I detta fallet hittade jag en kopparbana med kabelanslutning på kretskortet som såg konstig ut. Så jag byglade över detta och nu har den snart 28-åriga gått sedan dess.

R roli skrev:
Säkringen??!? Är det inte bara att byta den?

Vad är det för maskin? Vår e-lux gav upp för något år sedan, trumman slutade att rotera. Innan jag skickar av något så brukar jag öppna och titta om det är något uppenbart som man kan reparera. I detta fallet hittade jag en kopparbana med kabelanslutning på kretskortet som såg konstig ut. Så jag byglade över detta och nu har den snart 28-åriga gått sedan dess.
Klart man kan prova igen, men det är ju en indikation på att motorn går trögt eller liknande. Trumman går att rotera, men har dålig baseline för hur trögt de skall snurra.

Tokslut Tokslut skrev:
Klart man kan prova igen, men det är ju en indikation på att motorn går trögt eller liknande. Trumman går att rotera, men har dålig baseline för hur trögt de skall snurra.
Kanske något lager som är dåligt då, om det är värt att byta kan ju diskuteras. Men ett lager kostar inte så mycket men kan kanske vara svårt att ersätta (saknar erfarenhet).

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
En sådan har väl trumdrivning med rem? Ta bort den och rotera trumman då märker du om den går tungt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.