1 668 050 läst ·
17 903 svar
1668k läst
17,9k svar
GAAAAHHHH!!!
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 818 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 818 inlägg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjeckisk_igelkott
Eller fotanglar. Men då blir det väl åtal för framkallande av fara för annan. Igelkottar är fridlysta.
Eller fotanglar. Men då blir det väl åtal för framkallande av fara för annan. Igelkottar är fridlysta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 818 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 818 inlägg
Säg bara att du ska ställa ut lite igelkottar. Du behöver inte berätta att de är tjeckiska. Igelkottar är gulliga. Hatar din fru utländska igelkottar? Är hon igelkotts-rasist?
Applicera lite trumpism på detta...
Applicera lite trumpism på detta...
För små stenar. Måste synas på långt håll att stenen kommer att "vinna" vid påkörning. Vi hade liknande problem i vår BRF och beställde rejäla naturstenar (100+-kilosklassen), har funkat perfekt. Tror vi betalade en 4-hundring styck inklusive utkraning på markerad plats.pacman42 skrev:
Jag har föreslagit det till grannarna, även betongsuggor. De är dock rädda för att glida in i dem vid halka på vintern...Alfredo skrev:
Efter lite grubblande så är nästa steg detta:
https://www.byggmax.se/staketstolpe-impregnerad-60x1750-p08760175
Bara två plogpinnar blev nedkörda på hela vintern, så de har respekt för pinnar.
Ingen dum ide, men tomtgränsen går ca en meter från vägkanten, jag behöver nog godkännande av bonden (markägaren) också.Pjosk75 skrev:
Har du en bonde i närheten borde det väl gå att ordna att lyfta bort grejerna på vintern om man är rädd för dem just då.pacman42 skrev:
Månskensbonde, så man vill inte ligga på för hårt med sådant.tveksamt skrev:
Jag kommer att testa med impregnerade stängselstolpar först. Rimlig prisbild, åkeriet som körde sönder nu senast kommer att få betala...
påkörbara kanske är bättre så grannarna godkänner, eller tar du bort dom till vintern? Iofs. kanske inte är påkörbara i sidled...pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.provia.se/products/kant...cKRfnJA8joLGyFM0PmuJmJ-mu64CFncBoCKQAQAvD_BwE
Plogpinnarna vi har på vintern blir också krossade, men de klarar sig lite bättre än vad betongblocken gjorde. Om det beror på att de ordinarie chaufförerna kör bättre än sommarvikarierna, eller om att de helt enkelt syns bättre låter jag vara osagt.Tokslut skrev:
Jag tror jag skall slå ned 20 mm armeringsjärn och trä pålarna på dessa. Om de ligger under gruset så kommer inga bilar att skada sig på dem, och de kommer att vara förlåtande mot bilar ändå. Att lastbilar riskerar punktering är faktiskt inte mitt problem...
Bara för att kolla: hade du monterat kapellet på båten? 😁Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Tror jag skrev här förra året om att jag impregnerat mitt kapell med Imprex, och att verkan var nära noll, när jag skulle ta upp båten på hösten var den full med vatten.
Mycket väl fungerande impregnering som man köpte på sprayburk i vanliga affären förr verkar inte finnas längre.
I år har jag tätat alla sömmar med genomskinlig silikon från insidan i hopp om att det var de som läcker efter jag sytt om kapellet, hittade även impregnering på sprayburk hos Biltema, som kapellet fick ett rikligt lager av.
Efter lagt i båten här om dagen kom en störtskur på 4 mm, impregneringen hade ingen verkan alls, det var lika blött i båten som om jag inte skulle haft kapellet på alls !!
Kompis hade en gammal sprayburk hemma, på den står det bland annat att den innehåller fluor och silikon, den från biltema innehåller varken eller, det står t.o.m "Silikonfri" på den.
Jag kanske få krypa till korset och köpa ett nytt kapell till priset av halva båtens värde.