1 653 442 läst ·
17 695 svar
1653k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
GAAAAAAHHHH!!!!
För sjukvården! Min far loggar in på 1177, besked står om att han har tjocktarmscancer och tid bokad till läkare om 3 veckor...
Vad i helvete, lämnar man såna besked via 1177 och inte kontakta vederbörande och ge besked till patienten på plats? GAAAAAHHHH!!
För sjukvården! Min far loggar in på 1177, besked står om att han har tjocktarmscancer och tid bokad till läkare om 3 veckor...
Vad i helvete, lämnar man såna besked via 1177 och inte kontakta vederbörande och ge besked till patienten på plats? GAAAAAHHHH!!
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Det är naturligtvis tråkigt och jag hoppas att det går bra för din pappa men jag undrar lite över exakt hur det där gick till. 1177 är rätt tydliga med att när man går in i journalen så väljer man om man vill se allt eller om man vill se 14 dagar fördröjning (eller något sådant, var ett tag sedan jag kollade). Detta är just för att den typen av information inte ska slängas upp i ansiktet på patienten av datorn. Det är en konsekvens av att patienten har direktåtkomst till sin journal och att vi inom sjukvården måste journalföra den här typen av uppgifter.P Pappa1986 skrev:
Ja, det finns ett sätt att dölja anteckningar i åtminstone Stockholm men jag skulle säga att många av mina kollegor vet inte hur man gör och det är överlag tveksamt om det skulle vara ok att göra på en anteckning av denna typ.
Om det stod i kallelsen eller i något informationsbrev som man skickat ut är det givetvis förkastligt och fel.
Den varningen får man tyvärr bara upp första gången man loggar in. Väljer man då "visa allt" sparas den inställningen tills man ändrar den.tommib skrev:
Jag tycker att 1177 borde vara tydliga med att man bör vara försiktig med att läsa sin journal. Väldigt viktigt om man väntar på besked, eller om man inte vet med sig att man har kunskapen att tolka vad som skrivs, eller de provsvar som visas.
@Pappa1986
Hoppas att det går bra för din pappa!
Det står rätt tydligt i den varning man får vill jag minnas.L Lilak skrev:
När man väljer att visa Journal finns valet "Allt" eller "Dölj nya uppgifter".
Texten visas alltid på sidan.
Nya uppgifter
Nya uppgifter kan innehålla besked som vårdpersonalen inte har hunnit ge dig. Därför får du i Journalen välja om du vill se uppgifter som är nyare än 14 dagar. Du kan när som helst ändra ditt val av att visa alla uppgifter eller dölja dem som är nyare än 14 dagar.Jag kommer inte ihåg vad det stod i den varningen. Jag har inte sett den sedan första gången jag använde 1177.
Med tanke på hur jobbigt det kan bli om man läser sin journal, så tycker jag att det vore bra med varning varje gång.
Med tanke på hur jobbigt det kan bli om man läser sin journal, så tycker jag att det vore bra med varning varje gång.
Den texten borde ligga ovanför rubrikerna, inte längst ner bakom ett litet "i" man behöver trycka på.A AndersS skrev:När man väljer att visa Journal finns valet "Allt" eller "Dölj nya uppgifter".
Nya uppgifter
Nya uppgifter kan innehålla besked som vårdpersonalen inte har hunnit ge dig. Därför får du i Journalen välja om du vill se uppgifter som är nyare än 14 dagar. Du kan när som helst ändra ditt val av att visa alla uppgifter eller dölja dem som är nyare än 14 dagar.
Tack och lov är jag inte sjuk, så jag behöver inte läsa min egen.K KariHa skrev:
Däremot läser jag mammas efter varje vårdkontakt för att t.ex. kolla så att anteckningarna stämmer, tyvärr gör de ofta inte det.
Ex. kontakt med vården 1 gång/vecka under cancerbehandling.
Mamma hade om i ryggen och blev behandlad med Voltarenkräm. Varje vecka frågade man om det blev bättre, svaret blev nej, Voltarenkräm har aldrig hjälpt på mig.
Jorunalanteckning varje gång: Patienten upplever god effekt av Voltaren kräm