Isakare Isakare skrev:
Huserar i Stockholm vanligtvis, så jag vet hur det är att köa. Men nu ville jag bara hem efter en hård arbetsdag, borde varit hemma runt 23, med lite extra moms efter Hudiksvall kom hem 01.13.
Förutom alla vägarbeten fick vi ligga 3 mil efter denna, 60 på plan väg, men uppför gick det inte fort ☹️
[bild][bild]
Man får korsa dubbel linje för att passera långsamtgående fordon som kör avsevärt mycket långsammare än övrig trafik.

L LaT skrev:
Man får korsa dubbel linje för att passera långsamtgående fordon som kör avsevärt mycket långsammare än övrig trafik.
Vilket lagstöd finns det för det?

L LaT skrev:
Den var ny för mig, var hittar du den?

U
tveksamt tveksamt skrev:
Den var ny för mig, var hittar du den?
De LGF klassas väll som hinder på vägen, iaf om man ska tyda många sura gubbar på sociala medier

• IMG_6869.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Med AI tar dumheterna nya oanade höjder.
.
IMG_20260609_172449.jpg
Skapa konto

IMG_20260609_172510.jpg
Skapa konto

IMG_20260609_172636.jpg
Skapa konto

Källa

• Älska
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Hittills 2h50min sen med tåget från Stockholm. Idag har man gått all in på problem, bara för att det gått så bra att åka på sistone.

Än så länge har vi haft:
- nedriven kontaktledning
- obehöriga på spåret
- växelfel

Och vi har bara kommit till Katrineholm.

Kylen gick sönder igår och jag skulle plocka upp en ny på vägen från tåget idag. Det blir inget med det. Vi får klara oss på kylklampar en dag till hemma. Frugan har fått ta hjälp av vänner och bekanta för att få tillräckligt med sådana.

GAAAAHHHH!

S
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ju någon form av maximal otur, hade du haft tummen mitt i handen hade det aldrig hänt…

Lider med dig, hoppas du blir helt återställd fort.
Jag slog mig på tummen med hammaren i förra helgen. 😉

• IMG_4382.jpeg
    Skapa konto
  • Haha
  • Ledsen
Dilato och 10 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Än så länge har vi haft:
- nedriven kontaktledning
- obehöriga på spåret
- växelfel
Välkommen till Stockholm, här har vi alltid obehöriga på spåren. Om de inte klottrar så stjäl de koppartråd, eller bara genar…

• Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
De LGF klassas väll som hinder på vägen, iaf om man ska tyda många sura gubbar på sociala medier
En del vill säkert hävda det, polisen (i alla fall i Värnamo) håller inte med. Saxat från ett inlägg av dem på Facebook:

Får man köra om en a-traktor över heldragen linje?
Nej, du får inte köra om en a-traktor om du måste korsa en heldragen linje för att göra det.
En heldragen linje betyder att du inte får köra över den med något hjul. Det gäller oavsett om du kör personbil, lastbil eller motorcykel och det gäller även om fordonet framför dig är ett långsamtgående fordon som går i 30-45 km/h.
Det är alltså inte a-traktorn i sig som avgör om du får köra om utan det är vägmarkeringen och trafiksituationen.

Finns det undantag?
Ja, men de gäller inte vanlig omkörning.
Undantag kan finnas om du exempelvis:
Måste väja för ett hinder på vägen.
Ska svänga in till en fastighet eller avfart.
Följer anvisning från polis.
Behöver agera för att undvika en olycka.

Det handlar alltså om nödvändiga trafiksituationer, inte att ta sig förbi ett långsamt fordon snabbare.
Det är viktigt att komma ihåg att en heldragen linje finns där av en anledning, ofta för att sikten är begränsad, vägen är smal eller olycksrisken är högre.
Ta det lugnt i trafiken.
/Polisen Värnamo

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Måste väja för ett hinder på vägen.
Varför skulle man vara tvungen att väja för ett hinder? Kör man inte för fort då?

Screenshot_2026-06-09-21-32-33-490.jpg

Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle man vara tvungen att väja för ett hinder? Kör man inte för fort då?

[bild]
Hade du ställt dig bakom tills de var klara menar du? (dagens besök i Södertälje där Polisen har fullt upp 🥲)

1781036953260.png
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Det är som nämnt inte mitt ordval utan ett citat från Värnamo-polisens Facebook.
Lagtexten formulerar sig såhär:

11§ Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.

Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,

Tokslut Tokslut skrev:
Hade du ställt dig bakom tills de var klara menar du?
Nej jag hade glatt skitit i spärrlinjen men vad jag gör i den situationen är tämligen irrelevant för bedömningen av om man får göra det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
Måste ett hinder stå stilla för att man ska få passera. Något som rör sig mycket sakta är i princip lika hindrande som något som står helt stilla. Var går gränsen? 1 km/h, 5 km/h, 20 km/h? Någon som vet om det är prövat?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är nog en typisk ”det beror på”-grej. Att köra om ett arbetsfordon som målar kantlinjer 200 m från en öppen korsning ifrågasätter nog ingen. Att köra om en Epa i en skymd högersväng håller nog aldrig.

Det är helt enkelt inte ett envariabelsproblem.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.