1 648 925 läst ·
17 633 svar
1649k läst
17,6k svar
GAAAAHHHH!!!
Man får korsa dubbel linje för att passera långsamtgående fordon som kör avsevärt mycket långsammare än övrig trafik.Isakare skrev:
Huserar i Stockholm vanligtvis, så jag vet hur det är att köa. Men nu ville jag bara hem efter en hård arbetsdag, borde varit hemma runt 23, med lite extra moms efter Hudiksvall kom hem 01.13.
Förutom alla vägarbeten fick vi ligga 3 mil efter denna, 60 på plan väg, men uppför gick det inte fort ☹️
[bild][bild]
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 786 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 786 inlägg
.TorpAnders skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Källa
Hittills 2h50min sen med tåget från Stockholm. Idag har man gått all in på problem, bara för att det gått så bra att åka på sistone.
Än så länge har vi haft:
- nedriven kontaktledning
- obehöriga på spåret
- växelfel
Och vi har bara kommit till Katrineholm.
Kylen gick sönder igår och jag skulle plocka upp en ny på vägen från tåget idag. Det blir inget med det. Vi får klara oss på kylklampar en dag till hemma. Frugan har fått ta hjälp av vänner och bekanta för att få tillräckligt med sådana.
GAAAAHHHH!
Än så länge har vi haft:
- nedriven kontaktledning
- obehöriga på spåret
- växelfel
Och vi har bara kommit till Katrineholm.
Kylen gick sönder igår och jag skulle plocka upp en ny på vägen från tåget idag. Det blir inget med det. Vi får klara oss på kylklampar en dag till hemma. Frugan har fått ta hjälp av vänner och bekanta för att få tillräckligt med sådana.
GAAAAHHHH!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 006 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 006 inlägg
Jag slog mig på tummen med hammaren i förra helgen. 😉mexitegel skrev:
En del vill säkert hävda det, polisen (i alla fall i Värnamo) håller inte med. Saxat från ett inlägg av dem på Facebook:U Utsliten och utdömd skrev:
Får man köra om en a-traktor över heldragen linje?
Nej, du får inte köra om en a-traktor om du måste korsa en heldragen linje för att göra det.
En heldragen linje betyder att du inte får köra över den med något hjul. Det gäller oavsett om du kör personbil, lastbil eller motorcykel och det gäller även om fordonet framför dig är ett långsamtgående fordon som går i 30-45 km/h.
Det är alltså inte a-traktorn i sig som avgör om du får köra om utan det är vägmarkeringen och trafiksituationen.
Finns det undantag?
Ja, men de gäller inte vanlig omkörning.
Undantag kan finnas om du exempelvis:
Måste väja för ett hinder på vägen.
Ska svänga in till en fastighet eller avfart.
Följer anvisning från polis.
Behöver agera för att undvika en olycka.
Det handlar alltså om nödvändiga trafiksituationer, inte att ta sig förbi ett långsamt fordon snabbare.
Det är viktigt att komma ihåg att en heldragen linje finns där av en anledning, ofta för att sikten är begränsad, vägen är smal eller olycksrisken är högre.
Ta det lugnt i trafiken.
/Polisen Värnamo
Det är som nämnt inte mitt ordval utan ett citat från Värnamo-polisens Facebook.Alfredo skrev:
Lagtexten formulerar sig såhär:
11§ Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
Måste ett hinder stå stilla för att man ska få passera. Något som rör sig mycket sakta är i princip lika hindrande som något som står helt stilla. Var går gränsen? 1 km/h, 5 km/h, 20 km/h? Någon som vet om det är prövat?tveksamt skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 139 inlägg
Det är nog en typisk ”det beror på”-grej. Att köra om ett arbetsfordon som målar kantlinjer 200 m från en öppen korsning ifrågasätter nog ingen. Att köra om en Epa i en skymd högersväng håller nog aldrig.
Det är helt enkelt inte ett envariabelsproblem.
Det är helt enkelt inte ett envariabelsproblem.