1 650 630 läst ·
17 661 svar
1651k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Det är samma fenomen som känns igen från annan teknikutveckling.TorpAnders skrev:
AI kommer att fördumma människorna punkt.
Tvivlar någon på det så gå ut på slumpmässig fb grupp och läs, särskilt i de fall när där någon har ställt en seriös fråga.
Bevisen på fördummande är rikliga där det kommer AI svar från någon som inte har en susning om aktuell fråga eller ämne.
Svar som dessutom är oriktiga.
Teknik är bra och nödvändigt men AI kanske skulle nyttjas på mer kontrollerade sätt.
Sunt bondförnuft kommer en dag att bli hårdvaluta även det syns redan nu i samhället.
Gaaaaaahhhhhhhh!!!!🤮🤮☠️😵💫
Ingen kan läsa en karta idag för alla har en GPS i fickan exempelvis.
Du menar att AI tar över fördummandet av mänskligheten där FB inte räcker till? 😂TorpAnders skrev:
Tvivlar någon på det så gå ut på slumpmässig fb grupp och läs, särskilt i de fall när där någon har ställt en seriös fråga.
Bevisen på fördummande är rikliga där det kommer AI svar från någon som inte har en susning om aktuell fråga eller ämne.
Teknik är bra och nödvändigt men AI kanske skulle nyttjas på mer kontrollerade sätt.
Sunt bondförnuft kommer en dag att bli hårdvaluta även det syns redan nu i samhället.
Medlem
· Västmanland
· 2 082 inlägg
Sant, som seglare och fiskare sedan barnsben så förundras man över folks brist på kunskap när det gäller framfart över utmanande vatten idag. Och därtill dumheten att inte ens förstå sina egna dumheter😵💫tveksamt skrev:
Medlem
· Västmanland
· 2 082 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 161 inlägg
Det där fick mig att tänka på nedan text (som visserligen kommer från FB)TorpAnders skrev:
”När Gubbarna försvinner – kommer Sverige att gunga ,,,
Alla har vi ett förhållande till dem.
- Gubbarna !!!
De som dyker upp när ingen annan vet vad som är fel. De som rycker på axlarna åt problem som andra kallar omöjliga. De som inte googlar – de bara vet.
Det är inte 40-talisterna jag pratar om. Det är 50 ~ 60 ~ 70 talsgubbarna. De som byggde, fixade, drog kabel, bytte packning, kalibrerade ventilskåp och ställde in hela system med känsla i fingertopparna. De som lärde sig data , sent i livet och som idag vet vad Plejd är, använder smarta klockor och kan koppla upp värmesystemet mot mobilen och till och med tända lampor med den.
De är moderna gubbar. Och de håller på att försvinna.
Snart sitter de där med kaffekoppen i trädgården, barnbarnen springer omkring, och vi andra – vi står där mitt i ett strömavbrott, framför en panel vi inte förstår, med ett felmeddelande som inte finns på Google.
Och vad gör vi då? Vi ringer Sune. Sune 70.
"Sätt en skruvmejsel i hålet till vänster. Vänta en minut. Vrid sen om."
Och allt fungerar igen.
Det är så det ser ut. Bakom Sveriges mest avancerade infrastruktur – där står det fortfarande en gubbe.
En som kan. En som minns. En som har hållit ihop saker med silvertejp, men också med hjärta och erfarenhet.
När de försvinner kommer inte bara kunskap att gå förlorad – utan trygghet, logik , och lösningsförmåga. Vi kommer att sakna deras "det löser vi"-inställning mer än vi anar.
Så låt oss hylla våra gubbar. Lyssna på dem. Dokumentera det de vet. Och framför allt: visa dem den respekt de förtjänar. För när de försvinner – då uppstår kaos.
Och vi kommer att stå där – med våra appar och manualer – och undra hur fan man får igång det där gamla systemet igen.”
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 613 inlägg
GAAAAHHHH!!!
Jag hade bestämt mig för att ansluta till skaran som ursäktar hemtjänstens regelvidriga idiotparkering med att 2 minuters gångväg kan vara livsavgörande, dom har så pressat tidschema etc. Att helt enkelt försöka dra ner på gubbsurandet.
I går satt jag i bilen på närmsta parkeringsplatsen och väntade på en passagerare när det kom en hemtjänst-uska och knackade på rutan. Hon hade app-problem och undrade om jag kunde "parkera" hennes bil i min app så skulle hon swisha mig. Självklart svarade jag och vägrade trots protester förstås ta emot dom korvören det handlade om.
Kändes bra efteråt att jag tagit ett kliv i rätt riktning och att den nya mindre gubbsura inställningen kanske inte var så tokig ändå.
Ända tills idag när jag blir inparkerad inte mindre än två gånger av hemtjänstbilar. Först på gatan hemma och sen även på lunchen i närheten av lunchhaket. Nu tänker jag fan återgå till gubbsurandet och hata på alla jävla stolpskott som inte kan parkera, kör på innergårdar och gångvägar etc. Oavsett om det är stressad hemtjänstpersonal, bekväma Mathem/ICA-bud eller fetlagda latmaskar till grannar. INTE MITT PROBLEM DIN SATANS RÖVHATT - ur vägen 🤬
Jag hade bestämt mig för att ansluta till skaran som ursäktar hemtjänstens regelvidriga idiotparkering med att 2 minuters gångväg kan vara livsavgörande, dom har så pressat tidschema etc. Att helt enkelt försöka dra ner på gubbsurandet.
I går satt jag i bilen på närmsta parkeringsplatsen och väntade på en passagerare när det kom en hemtjänst-uska och knackade på rutan. Hon hade app-problem och undrade om jag kunde "parkera" hennes bil i min app så skulle hon swisha mig. Självklart svarade jag och vägrade trots protester förstås ta emot dom korvören det handlade om.
Kändes bra efteråt att jag tagit ett kliv i rätt riktning och att den nya mindre gubbsura inställningen kanske inte var så tokig ändå.
Ända tills idag när jag blir inparkerad inte mindre än två gånger av hemtjänstbilar. Först på gatan hemma och sen även på lunchen i närheten av lunchhaket. Nu tänker jag fan återgå till gubbsurandet och hata på alla jävla stolpskott som inte kan parkera, kör på innergårdar och gångvägar etc. Oavsett om det är stressad hemtjänstpersonal, bekväma Mathem/ICA-bud eller fetlagda latmaskar till grannar. INTE MITT PROBLEM DIN SATANS RÖVHATT - ur vägen 🤬
Medlem
· Västmanland
· 484 inlägg