TorpAnders TorpAnders skrev:
Är Bring nordens absolut mest värdelösa paketleverantör, har svårt att se det bli värre,,
De har hård konkurrens från Postnord och numera även DSV som verkligen gör allt för att försöka vinna den tronen

Vissa tjatar om att återinföra tjänstemannaansvar, men jag tror att något som verkligen skulle göra landet bättre (och kanske få in fler på arbetsmarknaden) vore att göra det enklare att kicka alla som inte klarar sitt jobb, oavsett om de är tjänstemän eller budbilsförare…

• Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag skulle vilja påstå att man inte kan få ut sin sjuksköterskelegitimation om man inte kan så enkel matematik. Och alla som jobbar på 1177 är sjuksköterskor.
Agree, och därmed tror jag också att det handlar om något annat än att personen inte kan räkna ut vad 12 mm är i cm.
Men min poäng står ändå, bara för att man inte har koll på ett område betyder det inte att man är inkompetent.

Kylskåpet gick sönder natten till måndagen och jag var naturligtvis på väg på tjänsteresa när detta hände. Kylklampar i kylen höll dock maten fräsch till dess att jag var hemma igen på tisdagen, men jag hann inte hämta kylskåpet jag beställt - det enda i rostfritt stål och rätt höjd som kunde levereras med så kort varsel. Jag har redan postat ett GAAAAHHH om förseningarna på tåget...

Nu ett nytt GAAAHHH!
När jag skall skjuta in skåpet så inser jag att det nya skåpet är 60,0 cm brett, inte 59,5 cm som det gamla (även det innan var 59,5 cm brett). Så jag demonterar täckskivan och tar bort ytterligare 0,5 cm. Försöker skjuta in kylskåpet igen, men det går inte då det sitter några plastbeslag högt upp på kylskåpet som bygger på ytterligare 4 mm. Ned med passbiten igen (som inte är lätt att ta loss och sätta tillbaka) ta bort ytterligare 0,5 cm. Nu glider kylskåpet in, men det stopp innan skåpet är helt inne. Drar ut det igen och konstaterar att det sitter två distanser på baksidan som gör att skåpet som är 60cm djupt (utan att räkna in dörrarna) i praktiken är 62 cm djupt. Dörrarna är inte välvda somd e var på det gamla skåpet, vilket gör att de redan stinger ut 7 cm, så nu sticker kylskåpet ut 9 cm framför skåpet bredvid. 2 cm är dessutom inte i rostfritt stål då skåpets sidor bara är målade.

Så, vad skall man göra nu?

1) Jag funderar på att ta bort gipsskivan bakom, men då är jag framme vid fuktspärrsplasten och isoleringen. Den kommer garanterat att bukta ut och göra att distanserna ändå inte gör jobbet de är tänkta att göra.
2) ta bort distanserna, ett modernt kylskåp har ju inte kondensatorn på bakväggen utan under skåpet. Men vad kan detta få för konsekvenser?
3) En kombination av #1 och #2 ovan.
4) Ingenting, jag får leva med att skiten sticker ut...

Det lutar åt #4.

Så, kontentan av allt detta är:
Beställ inte ett kylskåp utan att dubbelkolla och trippelkolla måtten i verkligheten. Standardmått är itne standardmått. Jag tänkte att jag hade koll genom att jag visste att det är ett 60-skåp som är drygt 200 cm högt. Men så enkelt skall man inte tro att det är...
...hade jag vetat hur det skulle bli så hade jag frysit klampar i en vecka...
...GAAAHHH!!!!!

Ett till litet GAAAAHHHH. Detta är det andra kylskåpet i rad som går sönder inom ett par månader efter det att tillverkarens garantitid har gått ut. Har de en "self-destruct" inbyggd i dessa numera?

• Ledsen
  • Arg
VidarH och 10 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
De har hård konkurrens från Postnord och numera även DSV som verkligen gör allt för att försöka vinna den tronen
Det här måste vara ett paradexempel på hur bra det är med konkurrens.

pacman42 pacman42 skrev:
Ett till litet GAAAAHHHH. Detta är det andra kylskåpet i rad som går sönder inom ett par månader efter det att tillverkarens garantitid har gått ut. Har de en "self-destruct" inbyggd i dessa numera?
En tillverkare med stenkoll på MTBF (Mean Time Between Failure). Vad är det för märke?

pacman42 pacman42 skrev:
Avvakta!

Om några månader har ni vant er.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En tillverkare med stenkoll på MTBF (Mean Time Between Failure). Vad är det för märke?
Förrförra var Siemens, förra Electrolux. Nu testar vi LG...

pacman42 pacman42 skrev:
Förrförra var Siemens, förra Electrolux. Nu testar vi LG...
Hur länge har resp. fabrikat fungerat?

Våra första kylskåp som vi satte in när vi byggde -98 var 2 st kyl/frysar från Electrolux. Dessa bytes ut 2020 eller om det var 2021 då det ena skåpet gick sönder för andra gången. Sedan dess står det 2 st kyl/frysar från Bosch som uppvisade dina mått beskymmer. Men man kan nog inte hitta kyl/frysar idag som kommer att leva upp till livslängden från de som tillverkades på 90-talet.

När min
R roli skrev:
Hur länge har resp. fabrikat fungerat?

Våra första kylskåp som vi satte in när vi byggde -98 var 2 st kyl/frysar från Electrolux. Dessa bytes ut 2020 eller om det var 2021 då det ena skåpet gick sönder för andra gången. Sedan dess står det 2 st kyl/frysar från Bosch som uppvisade dina mått beskymmer. Men man kan nog inte hitta kyl/frysar idag som kommer att leva upp till livslängden från de som tillverkades på 90-talet.
När min farmor och farfar flyttade från hus till lägenhet runt 2010 fanns det i källaren i huset en frysbox från sent 1950-tal.
Även en toppmatad tvättamaskin som var minst 40år
Dock hade spärren till luckan gått sönder men det löste farmor genom att ställa en stekgryta fylld med sand på luckan....

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi var och hälsade på i gamla huset som vi sålde för 10 år sedan. De hade kvar alla vitvaror (Samsung kyl och frys från 2012. Siemens diskmaskin och Electrolux spis sen köket renoverades 2005).
Det enda som krånglade var ett värmeelement i ugnen.

svesse84 svesse84 skrev:
När min

När min farmor och farfar flyttade från hus till lägenhet runt 2010 fanns det i källaren i huset en frysbox från sent 1950-tal.
Även en toppmatad tvättamaskin som var minst 40år
Dock hade spärren till luckan gått sönder men det löste farmor genom att ställa en stekgryta fylld med sand på luckan....
Ser man till priser då och idag kontra inkomst så var det då ett betydligt större belopp för hushållskassan, jag köpte mina första vitvaror i slutet av 70-talet och det var en tvättmaskin till lägenhet, är lite osäker man kan ha varit på avbetalning.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Ser man till priser då och idag kontra inkomst så var det då ett betydligt större belopp för hushållskassan.
Japp, det mesta är billigare idag sett till disponibel inkomst.
Har ett minne av att mina föräldrar köpte en ny tv och video runt 1990, inga special grejor kanske 26 tum men har för mig att det kostade 6000kr....vilket väl var en halv lön månadslön då.

pacman42 pacman42 skrev:
Kylskåpet gick sönder natten till måndagen och jag var naturligtvis på väg på tjänsteresa när detta hände. Kylklampar i kylen höll dock maten fräsch till dess att jag var hemma igen på tisdagen, men jag hann inte hämta kylskåpet jag beställt - det enda i rostfritt stål och rätt höjd som kunde levereras med så kort varsel. Jag har redan postat ett GAAAAHHH om förseningarna på tåget...

Nu ett nytt GAAAHHH!
När jag skall skjuta in skåpet så inser jag att det nya skåpet är 60,0 cm brett, inte 59,5 cm som det gamla (även det innan var 59,5 cm brett). Så jag demonterar täckskivan och tar bort ytterligare 0,5 cm. Försöker skjuta in kylskåpet igen, men det går inte då det sitter några plastbeslag högt upp på kylskåpet som bygger på ytterligare 4 mm. Ned med passbiten igen (som inte är lätt att ta loss och sätta tillbaka) ta bort ytterligare 0,5 cm. Nu glider kylskåpet in, men det stopp innan skåpet är helt inne. Drar ut det igen och konstaterar att det sitter två distanser på baksidan som gör att skåpet som är 60cm djupt (utan att räkna in dörrarna) i praktiken är 62 cm djupt. Dörrarna är inte välvda somd e var på det gamla skåpet, vilket gör att de redan stinger ut 7 cm, så nu sticker kylskåpet ut 9 cm framför skåpet bredvid. 2 cm är dessutom inte i rostfritt stål då skåpets sidor bara är målade.

1) Jag funderar på att ta bort gipsskivan bakom, men då är jag framme vid fuktspärrsplasten och isoleringen. Den kommer garanterat att bukta ut och göra att distanserna ändå inte gör jobbet de är tänkta att göra.
2) ta bort distanserna, ett modernt kylskåp har ju inte kondensatorn på bakväggen utan under skåpet. Men vad kan detta få för konsekvenser?
3) En kombination av #1 och #2 ovan.
4) Ingenting, jag får leva med att skiten sticker ut...

Det lutar åt #4.

Så, kontentan av allt detta är:
Beställ inte ett kylskåp utan att dubbelkolla och trippelkolla måtten i verkligheten. Standardmått är itne standardmått. Jag tänkte att jag hade koll genom att jag visste att det är ett 60-skåp som är drygt 200 cm högt. Men så enkelt skall man inte tro att det är...
...hade jag vetat hur det skulle bli så hade jag frysit klampar i en vecka...
...GAAAHHH!!!!!

Känner igen det där, när jag bytte skåp redan 2012 var skåpen högre än år 2000 standarden så jag fick höja hela skåpsraden så kylskåpshålet vart 180cm men skåpen stack ut hela dörrtjockleken redan 2012...

Ska jag byta igen får jag väl höja skåpsraden 6-10cm till...

Ingen synlig läkning på röntgen efter drygt 4 månader. 🥲

I värsta fall omoperation i aug om inte skiktröntgen visar påbörjan av läkning.

Kör med en krycka nu för att stimulera kallus mer

• Ledsen
  • Älska
  • Wow
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.