Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, vill man göra det enkelt för sig kan man ju köpa en beg topp och smacka dit, jag hade aldrig bytt enstaka ventiler utan att nogrannt kontrollera alla ventiler, ventilsäten och ventilstyrningar .. och när man ändå plockat isär hela toppen är det lika bra att byta ventiltätningar.. Sen är ju frågan hur ventilerna justeras in.. är det shims tar det en bra stund att göra det.. vad är det för motor exakt förresten?
Jag gjorde det nyligen på Jaggan vid senaste servicen. Förvisso några ventiler till men ändå ett ganska tidskrävande jobb inklusive inslipling med pinne och pasta samt nya chims.

Ny begagnad topp blir enklare och kanske inte så mycket dyrare.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, vill man göra det enkelt för sig kan man ju köpa en beg topp och smacka dit, jag hade aldrig bytt enstaka ventiler utan att nogrannt kontrollera alla ventiler, ventilsäten och ventilstyrningar .. och när man ändå plockat isär hela toppen är det lika bra att byta ventiltätningar.. Sen är ju frågan hur ventilerna justeras in.. är det shims tar det en bra stund att göra det.. vad är det för motor exakt förresten?
Z18XE, klart jag överväger en ny(begaganad) topp om så krävs men är det bara 1 eller 2 ventiler så byter jag bara 1 eller 2 ventiler. Jag kan då iaf inte se nåt felar när jag snurrar på kamaxlarna så det blir bara dit med nya remmen och hoppas på det bästa. Om inte så tar man det då.

V Ville_Vessla skrev:
Z18XE, klart jag överväger en ny(begaganad) topp om så krävs men är det bara 1 eller 2 ventiler så byter jag bara 1 eller 2 ventiler. Jag kan då iaf inte se nåt felar när jag snurrar på kamaxlarna så det blir bara dit med nya remmen och hoppas på det bästa. Om inte så tar man det då.
Har man tiden och gillar att skruva, så varför inte.. syns det inga märken från ventilerna i kolvarna så är väl bara att slänga på en ny rem och hålla tummarna...

Bytte topp på en Volvo 440 med 7 av 8 krökta ventiler, och märken i kolvarna.
Beg från skroten för 1.500 spänn (20 år sen) den funkade fint sen.

• Gilla
Rolle314 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Varför har pappa sparat våra gamla fönsterfoder?
"Jag kan svänga förbi ÅVC på vägen hem" sade han.
[bild]

Så nu, 15 år senare, när hans hus (mitt barndomshem) ska säljas, får jag slänga dem igen. 10 släpkärror och jag vet inte hur många fulla bagageutrymmen (med fällt säte, stora bilar), det mesta av typen "Snören, för korta att användas".

Nåja, en full flyttbil till auktionsfirman också.
[bild]
I know the feeling...
Fast i vårt fall så har många bra-ha-saker sparats på sådant sätt att det är spånsug som gäller efter försöket att lyfta dörren, eller traskivorna, eller någon av de 18000 UV-nedbrutna plast någonting som finns/fanns på tomten.
Förstår på riktigt idén med dödsstäda, skall börja vilket decennium som helst.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
I know the feeling...
Fast i vårt fall så har många bra-ha-saker sparats på sådant sätt att det är spånsug som gäller efter försöket att lyfta dörren, eller traskivorna, eller någon av de 18000 UV-nedbrutna plast någonting som finns/fanns på tomten.
Förstår på riktigt idén med dödsstäda, skall börja vilket decennium som helst.
Det konstiga är bara att om man äntligen gör slag i saken och slänger det som inte varit till nytta de senaste årtiondena så kan man vara övertygad om att de kommer att behövas inom de närmaste månaderna.

• Gilla
hjalmar17 och 7 till
  • Laddar…
K
B Bitterhetsakademin skrev:
Det konstiga är bara att om man äntligen gör slag i saken och slänger det som inte varit till nytta de senaste årtiondena så kan man vara övertygad om att de kommer att behövas inom de närmaste månaderna.
Jag har alldeles för mycket bra-att-ha-grejer.. och tänker flera ggr i veckan att jag ska rensa..😩

• Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Jag har alldeles för mycket bra-att-ha-grejer.. och tänker flera ggr i veckan att jag ska rensa..😩
Jag kör trestegs med x tid mellan beslut:
* Ser jag att jag inte kommer att använda och inget affektionsvärde, kasta.
* Tror jag att det inte kommer att behövas närmaste fem åren och minimalt affektionsvärde, kasta.

Nu kommer se svåra steg tre:
* Det finns saker kvar av nostalgi och lite affektion. Här kastas en del men också blir det kvar.

Men när man är klar känns det rätt bra.👍

• Gilla
Kakelugnen566 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
när man är klar känns det rätt bra.
Är man inte död då? Och @Kakelugnen566 vann, med flest prylar. 😉

B Bitterhetsakademin skrev:
Man kan skänka saker man inte använt på decennier till loppis/ välgörenhet, om man behöver grejerna dan eller veckan efter kan man nog oftast åka och köpa tillbaka dem för småpengar.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är man inte död då? Och @Kakelugnen566 vann, med flest prylar. 😉
Finns ju " den som har mest saker när man dör vinner", men idag har också begreppet "dödstäda" dykt upp.😇
Har sett båda hos släkt och bekanta genom åren. Mitt beslut blev att jag hanterar det.👍

Var på väg att lägga bilderna i humortråden men det är fan ingen humor detta. Mänskligheten gräver sin egen grav fortare än man hinner bokstavera g.

Screenshot_20260530_102350_Samsung Browser.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_20260530_102427_Samsung Browser.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Blazermannen och 11 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns ju " den som har mest saker när man dör vinner", men idag har också begreppet "dödstäda" dykt upp.😇
Har sett båda hos släkt och bekanta genom åren. Mitt beslut blev att jag hanterar det.👍
Det marknadsförs i USA som något trendigt: "Swedish death cleaning" och några kreativa entreprenörer tjänar grova pengar på att lära amerikanerna döstäda. Det inspirerade även till ett tv-program : The gentle art of Swedish death cleaning.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Att använda AI är som att vara småbarnsförälder på nytt, plötsligt börjar den ljuga och hitta på konstiga saker. Ber om ursäkt och gör sen exakt samma grej igen.

• Haha
  • Gilla
hjalmar17 och 6 till
  • Laddar…
S
Fast värre...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.