1 686 503 läst ·
18 221 svar
1687k läst
18,2k svar
GAAAAHHHH!!!
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 496 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 496 inlägg
Nä, så illa är det inte än 😀Alfredo skrev:
Den gick igång för ett tag sen ( minns inte vad jag gjorde på spisen...🤔)
Gången innan var vid nyår 2024-25 när Hampus satte på spisen och ett brödfat började att ryka. (stackars katt han blev livrädd, och det blev ju inte bättre när det sen smällde ute vid tolvslaget)
Numera använder jag barnlåset på spisen
Förslag på fabrikat/typ? Är det sammakopplade, dvs tjuter en så tjuter alla? Skulle behöva uppdatera lite hemma....Alfredo skrev:
Nej tyvärr ingen aktuell kunskap.R roli skrev:
Inte mina. Det finns naturligtvis fördelar med det men det känns också som en mer komplicerad lösning. Jag har valt att i stället "strössla" med dem. Tror de jag köpte kom från Biltema eller Classe och är av rätt enkeltyp för kanske 100 - 150 kronor. Men de har i alla fall alltid fungerat vid test.R roli skrev:
I ena huset har jag ett paket från Fireangel med ett gäng brandvarnare och en kontrollenhet man sätter på väggen (där man t ex kan pausa larmet när man steker bacon). De har hittills aldrig falsklarmat vad jag vet.R roli skrev:
I andra huset har jag några Frient smoke detector med Zigbee som dels är länkade till varandra och dels kopplade till min Home Assistant.
De från Fireangel har inbyggt 10-årsbatteri och de från Frient har knappcellsbatterier man behöver byta nån gång (har hittills inte behövt det på ca tre år).
Jag har ett par som ingick när jag köpte powermax-larm. De fungerar utmärkt och fungerar ihop även om larmet är borta.useless skrev:
I ena huset har jag ett paket från Fireangel med ett gäng brandvarnare och en kontrollenhet man sätter på väggen (där man t ex kan pausa larmet när man steker bacon). De har hittills aldrig falsklarmat vad jag vet.
I andra huset har jag några Frient smoke detector med Zigbee som dels är länkade till varandra och dels kopplade till min Home Assistant.
De från Fireangel har inbyggt 10-årsbatteri och de från Frient har knappcellsbatterier man behöver byta nån gång (har hittills inte behövt det på ca tre år).
Undrar om de går att integrera i HA?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 828 inlägg
Uppdatering:13th Marine skrev:
Nu jävlar blir man förbannad...
Farfar 90+ ringde och undrade om jag kunde kolla varför hans telefonräkningar blivit så höga.
Verkar som att lokala Elon Ljud och Bild som hjälpt honom med TV-abbonemang och boxar har passat på att teckna tre extra bredbandsabbonemang.
Ser inte ut att vara enda gången det hänt heller...
(Betallänk)
[länk]
Bussade min nyligen pensionerade far på dom, och alla abbonemang strykes och återbetalas.
Vi förespråkar också att farfar polisanmäler det hela.
EDIT: Kan tilläggas att återbetalningen blir ca 10 000kr
Redigerat:
Själv har jag tröttnat på brandvarnare som drar igång varje gång det lagas pannkakor. Så köket får klara sig utan brandvarnareK Kakelugnen566 skrev:Nä, så illa är det inte än 😀
Den gick igång för ett tag sen ( minns inte vad jag gjorde på spisen...🤔)
Gången innan var vid nyår 2024-25 när Hampus satte på spisen och ett brödfat började att ryka. (stackars katt han blev livrädd, och det blev ju inte bättre när det sen smällde ute vid tolvslaget)
Numera använder jag barnlåset på spisen
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 828 inlägg
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 496 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 496 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Det finns brandvarnare med snoozefunktion. Rekommenderas. (Dock inte för att somna om medan det brinner, men väl för att hinna vädra ut matos eller hantera flambering och liknande.L lbgu skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 874 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 874 inlägg
Idag vaknade jag av brandvarnaren. Falsklarm som tur var men irriterande ändå vid 0700 en helg. Det trista var att det var brandvarnaren i ett av rummen med 3,5 m takhöjd så jag behövde hämta en stege för att få ner den.
Planeringen för att fixa fast anslutna brandvarnare som är kopplade till larmet åkte upp några pinnhål på prioritetslistan.
Planeringen för att fixa fast anslutna brandvarnare som är kopplade till larmet åkte upp några pinnhål på prioritetslistan.
Jag tittade närmare på den krånglande brandvarnaren och noterade att den är importerad av Schou Company A/S och där har vi nog förklaringen. Det är ett företag som knappast förknippas med kvalitet och jag har dåliga erfarenheter av dess produkter.
Coop säljer deras värmefläktar och den första jag köpte höll i femton minuter och den jag fick i utbyte höll för sporadisk användning under en vinter. Jag har fyra andra optiska brandvarnare av annat märke och dessa har fungerat klanderfritt.
Det är väl som oftast att man får vad man betalar för.
Coop säljer deras värmefläktar och den första jag köpte höll i femton minuter och den jag fick i utbyte höll för sporadisk användning under en vinter. Jag har fyra andra optiska brandvarnare av annat märke och dessa har fungerat klanderfritt.
Det är väl som oftast att man får vad man betalar för.