J JohanLun skrev:
Och de hade aktiviteter i princip hela tiden, så det fanns inte tid för det heller...
Fanns ingen tid avsatt för sömn? Fanns det det, fanns det tid även till annat. Var du aldrig "på läger" som ung? 😂

J
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Bengalerna smugglas inte in på det sättet. Det är förberett sedan tidigare under dagen. Personal på arenan lägger bengalerna på ståplats.

Edit: Eller gömmer på toa. Det beror på vilken arena.
Då borde genast tillståndet dras in. Då får man spela för tomma läktare. Jag fattar inte - det är inte svårare än så. Bengaler i klacken, nästa match utan publik. Intäkter ned. Alla ledsna. Folk ger fan i bengalerna / arrangören tar i med hårdhanskarna.

Tänk om det var så på flyget, att städpersonalen smugglade in handgrantater och långa knivar som las under sätena. Klart det går att reglera.

• Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Fanns ingen tid avsatt för sömn? Fanns det det, fanns det tid även till annat. Var du aldrig "på läger" som ung? 😂
När jag var ung fanns inga mobiler. 😂. Jag satte mig inte in i detta djupare, men det var en vecka med mycket lågt mobilanvändande hur som helst, jag har för mig att dottern fortfarande hade så jag kunde se skärmtiden och den var låg. Oavsett - det var nog nyttigt! Jag är absolut ingen skärmtids-fascist.

Düsseldorff
J JohanLun skrev:
Folk får gärna gå på fotboll, men ska det vara familjevänligt så ska det också vara säkert. Vill man ha banderoller - fine. Men sådant som är en risk tycker jag inte ska finnas där.

Sen tycker jag också - och det gäller inte bara fotboll - att komersiella arrangemang ska bära sina egna kostnader. Jag vill inte betala för 100 poliser ska behövas kring en match. Inte på pendeln, inte utanför arenan. Ingenstans. Blir det bråk bör man stänga för all publik på den matchen och nästa. De som arrangerar måste säkra att de som bråkar inte är välkomna på nästa match. Genom att gå på match så måste man också vara villig att identifiera sig.

Självklart ska polis säkra ordningen vid matcher och demonstrationer, men om man upprepade gånger inte från arrangören kan stävja ordningen bland deltagarna så bör man inte få arrangera det igen. Givetvis kan inte arrangören ansvara för folk som inte går på matchen utan bara bråkar utanför. Men alla som går dit ska de banne mig ha koll på.

Låt folk få gå och se på matcher tryggt, utan bråk. Jag tror många undviker att gå med barn just pga att sånt skit förekommer.

Att vara engagerad supporter, klä upp sig osv - jättefint. Men detta att det ska eldas, slåss och slås sönder saker hör inte hemma här - det är ingen "fin" supporterkultur. Det måste man ändra på.

Vill man ha roliga banderoller, trummor, visselpipor och lustiga små dockteatrar så är det fine för mig.

Vill man leka med bengaler så bör man göra det under andra former och annan plats. Vill man slåss kan man bilda en fight club och göra det nån annanstans. Inte där andra inte vill uppleva fotboll, bor, parkerar bilen eller åker pendeltåg.
Ja, jag sa ju det. Polisen bör ägna sig åt riktigt poliseri istället.

Düsseldorff
J JohanLun skrev:
Då borde genast tillståndet dras in. Då får man spela för tomma läktare. Jag fattar inte - det är inte svårare än så. Bengaler i klacken, nästa match utan publik. Intäkter ned. Alla ledsna. Folk ger fan i bengalerna / arrangören tar i med hårdhanskarna.

Tänk om det var så på flyget, att städpersonalen smugglade in handgrantater och långa knivar som las under sätena. Klart det går att reglera.
Tillståndet? För vad?

Du får det att låta som om detta är något nytt. Det har varit så här i åtminstone 30 år.

jag förstår att ni inte tycker om fotboll
Vem fan gillar fotboll? Att vara supporter är en ständig plåga och ett studium i brustna förhoppningar.

COYS

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
jag har för mig att dottern fortfarande hade så jag kunde se skärmtiden
Är du säker på att de tider du sett någonsin varit korrekta? 😉

De har varit närvarande på arenorna.
Jag fattar inte hur de har trappat upp våldet …?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Düsseldorff
H HJ-C skrev:
Jag fattar inte hur de har trappat upp våldet …?
Du skulle bara veta... Polisen har i princip skapat våldssituationer bara för att motivera sin närvaro. De använder våld på en nivå som aldrig skulle vara acceptabel i något annat sammanhang.

Det skulle sammanfattningsvis vara mycket trevligare att gå på fotboll om polisen kunde hålla sig borta.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Du skulle bara veta... Polisen har i princip skapat våldssituationer bara för att motivera sin närvaro. De använder våld på en nivå som aldrig skulle vara acceptabel i något annat sammanhang.

Det skulle sammanfattningsvis vara mycket trevligare att gå på fotboll om polisen kunde hålla sig borta.
Jag har sett filmer på ”vända” batonger, tejpade ID-nr och allt det där och jag inser att det finns riksrövhål i poliskåren (kanske framförallt i just dessa avdelningar i de större städerna), men fan vet om jag skulle vilja gå på en tillställning som en stor fotbollsmatch utan polisens närvaro.

Å andra sidan ska jag villigt erkänna att min erfarenhet är noll och intresset möjligen ännu mindre.
Jag undrade mest hur du menade. Jag tackar för förklaringen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
Tillståndet? För vad?

Du får det att låta som om detta är något nytt. Det har varit så här i åtminstone 30 år.
För att arrangera ett pubilkevent.

Om det ständigt spårar ur så bör man inte låta arenorna ha publik.
Ja, jag sa ju det. Polisen bör ägna sig åt riktigt poliseri istället.
Enkelt. Sluta sparka sönder bilar och bränna av bengaler så behöver polisen inte vara där. Jag tror inte polisen behöver stå utanför dramaten eller rival för att besökarna slår sönder saker på vägen till och från teatern?

Så igen. Om bengaler förekommer. Låt nästa derby gå med tomma läktare. Riv klackens biljetter utan återbetalning. Jag vet inte. Men arrangören får se till att klara av att hålla arrangemanget säkert.

En liknelse med flyget - tycker du att OM folk smugglade in bengaler och knivar på flyget, att man skulle få fortsätta verksamheten som vanligt. Eller skulle man kräva att de som driftar flygplatsen hittar var det går fel? Skulle du vilja sitta på ett flyg där säkerheten inte kunde garanteras?

Vill du ta med barn och barnbarn i 5-10 årsåldern på matcher där folk blir påspöade eller det finns risk för skador pga pyroteknik?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J

Nu har jag inte varit på fotboll så många gånger, men JAG känner mig betydligt mer orolig för klacken än polisen.

Är det inte så att det är KLACKEN som är orolig för polisen, inte besökare i allmänhet?

Jag är generellt inte så road av att kolla på sport, men har ganska nyligen varit och kollat basket, både här och förra året i USA. Trevligt, roligt och trivsamt. Publikvänligt. Barnvänligt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skulle du vilja sitta på ett flyg där säkerheten inte kunde garanteras?
Med tanke på vad jag genom åren råkat få med mig i handbagaget så kan jag garantera dig att säkerheten inte på något sätt är garanterad...

Düsseldorff
J JohanLun skrev:
För att arrangera ett pubilkevent.

Om det ständigt spårar ur så bör man inte låta arenorna ha publik.

Enkelt. Sluta sparka sönder bilar och bränna av bengaler så behöver polisen inte vara där. Jag tror inte polisen behöver stå utanför dramaten eller rival för att besökarna slår sönder saker på vägen till och från teatern?

Så igen. Om bengaler förekommer. Låt nästa derby gå med tomma läktare. Riv klackens biljetter utan återbetalning. Jag vet inte. Men arrangören får se till att klara av att hålla arrangemanget säkert.

En liknelse med flyget - tycker du att OM folk smugglade in bengaler och knivar på flyget, att man skulle få fortsätta verksamheten som vanligt. Eller skulle man kräva att de som driftar flygplatsen hittar var det går fel? Skulle du vilja sitta på ett flyg där säkerheten inte kunde garanteras?

Vill du ta med barn och barnbarn i 5-10 årsåldern på matcher där folk blir påspöade eller det finns risk för skador pga pyroteknik?
Söndersparkande av bilar är enligt min erfarenhet väldigt ovanligt på arenor.

Vad gäller bengaler, kan du förklara för mig exakt vad du anser att problemet är?

Vad gäller bengaler, kan du förklara för mig exakt vad du anser att problemet är?
Händelser som denna kan nog vara ett argument för att de inte hör hemma i folksamlingar.

https://www.svt.se/sport/fotboll/darfor-tog-det-sa-lang-tid-innan-skandalderbyt-avbrots

Screenshot_2026-05-20-00-01-53-159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har jag personligen ingen direkt åsikt om de är mysiga stämningshöjare eller farliga produkter. Jag "sköt" betydligt värre pjäser än så när jag var ung, men det var på långt avstånd från andra personer.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.