Maria T Maria T skrev:
Misstänker en toastol.. hjulet rör sig hela tiden 😔
Borde väl höras/synas vid porslinstronen om den rinner konstant.

Maria T Maria T skrev:
Misstänker en toastol.. hjulet rör sig hela tiden
Då har du någon form av förbrukning. Hjulet ska stå absolut stilla om inget vatten används. Med lite tur är läckan en sådan som leder vattnet till avloppet. Som nämnts exempelvis en toastol eller en säkerhetsventil med avledning till avloppet.

Med mindre tur är läckan någon annanstans och då kan vattenräkningen vara ditt minsta problem... 😢

Men som skrivet. Stäng genast kranarna till alla toaletter och ser om förbrukningen upphör.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det beror helt på modell. Hos min mor så varken hördes eller syntes det. Det rann så lite, men över dagar och veckor blir det mycket ändå.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Nä, det är ju det som det inte gör, har haft toastolar som brukat förut (förra huset, äldre toastol) och då bytte vi flottör eller nåt liknande. Nu kan jag ana ett svagt sus nån gång då och då samt se att vattenytan i skålen rör sig.

C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Här är det 62 bågar á 4 sidor med 2 spröjs i varje. Ingen fönsterputsare gör jobbet under 15.000:-.
Fortsätt leta, klart det går att hitta någon som fixar det till rimligt pris.

hsd
Maria T Maria T skrev:
Nä, det är ju det som det inte gör, har haft toastolar som brukat förut (förra huset, äldre toastol) och då bytte vi flottör eller nåt liknande. Nu kan jag ana ett svagt sus nån gång då och då samt se att vattenytan i skålen rör sig.
Ett svagt sus då och då betyder att flottören öppnar då och då , rör sig vattenytan så läcker det (om det sker när den stått oanvänd ett tag)
Stäng av de och kolla om hjulet på mätaren stannat

Gaaaaaaaahh i höstas så drog elektrikern ut kabel frpn mätarskåpe till friggeboden och drog slang, kabel och sayte dosor i friggeboden.
så jag skulle bara sätta osb och gipsa för att sedan höra av mig.
ringde flera gånger i november och december för att hinna innan rot ändrades.
Till slut bad jag om att förskotts fakturera då han inte hinner innsn årsskiftet. Bu är det snart maj och fortfarande inget gjort.

Ringde senast igår "jag hör av mig imorgon om ett datum "

F** vad less man blir

• Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Gaaaaaaaahh i höstas så drog elektrikern ut kabel frpn mätarskåpe till friggeboden och drog slang, kabel och sayte dosor i friggeboden.
så jag skulle bara sätta osb och gipsa för att sedan höra av mig.
ringde flera gånger i november och december för att hinna innan rot ändrades.
Till slut bad jag om att förskotts fakturera då han inte hinner innsn årsskiftet. Bu är det snart maj och fortfarande inget gjort.

Ringde senast igår "jag hör av mig imorgon om ett datum "

F** vad less man blir
Men du fick ju i alla fall det högre rot-avdraget😀

M Myckling skrev:
Men du fick ju i alla fall det högre rot-avdraget😀
Ja så här i efterhand så ser jag det som en klen tröst.
Är beredd att sätta en näve pengar på att han hinner gå på semester i juni innan det är klart

C cpalm skrev:
Fortsätt leta, klart det går att hitta någon som fixar det till rimligt pris.
Rimligt pris från två riktiga fönsterputsare är mellan 25-28.000:-. I och med att de behöver bygga ställning drar det snabbt iväg. Blev rekommenderad att göra det själv av just dem. Fick faktiskt lite handfasta tips från en av dem som brukar fixa fönstren på second hand-butiken.
Övriga fyra försök att utföra beställt arbete är av firmor på rekommendation från bekanta och vänner. ”Jättebra killar! De gjorde hela huset för två tusen. Vi är jättenöjda”. Det slutar alltid med protester om riktiga spröjs trots att vi har påpekat det femtielva gånger innan beställning. Sedan åker de hem utan att lyckats avsluta arbetet till kvällen. Jag förmodar att alla dessa rekommenderade firmor bara är bluff och en vägran från nedre, övre medelklassen att erkänna sina dåliga köp. Rekommenderar dem gör de ändå. 🤨

En rekommenderad städfirma höll på att sabba hela bottenvåningens såpskurade furugolv (nylagda 2005). Normal våttorkning och jag påpekade att det skulle såpsvabbas. Inte då. De drog på med något standardmedel som lämnade en strimmig och klibbig yta efter sig. Som tur var kunde en stark såpaskurning lösa den skiten och golvet blev fint som innan. Detta fick jag göra själv efter en veckas påtryckning. ”Oj! Vi kan komma och slipa om golvet och lacka det.” var städfirmans förslag till åtgärd.

Jag putsar hela husets fönster själv på en heldag. Sa jag att det var frugan som ville ha städhjälp? Det talas inte om städhjälp mer i vår bekantskap. 😁

GAH!

• Gilla
  • Ledsen
Intet och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Första gången jag provar att välja leverans med Instabox.
Gaaaahhhhh, ska det ta 8 dagar för det att komma fram?
(9 dagar ifrån bokad frakt).

Det kändes inte speciellt "insta" det här ,,,

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Tack! till alla som svarade på mitt lite hjälplösa Gaaaahhh! @hsd @Alfredo @13th Marine @NyKarin @Myckling @pacman42 @Stefan Bengtsson

Det var mycket riktigt en toalettstol som var boven i förbrukningsdramat. Nej, den har inte gett mer ljud från sig än ett, ibland, svagt sus.

Då det är en IFÖ som är 25 år gammal/ung, och därmed passerat sin livslängd... så kommer vi skaffa en ny porslinstron.

Trevlig helg till er alla, och som alltid, fint engagemang i detta forum. ❤️

• Gilla
hapazard och 17 till
  • Laddar…
25 år är inte mycket. Det finns säkert reservdelar. Gaaaahhhhhh åt mig själv ifall jag har fel.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Intet Intet skrev:
25 år är inte mycket. Det finns säkert reservdelar. Gaaaahhhhhh åt mig själv ifall jag har fel.
Det finns reservdelar, inte helt enkla att få tag i och ett reparationskit kostar strax under 600 spänn. Så, visst kan vi reparera men tycker vi kan kosta på oss en ny toalett.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.