B
L LaT skrev:
Är väl oftast garagen som gäller där?
Ja, det brukar bli de små garagen. "Nya" stora parkeringshuset är oftast fullt. De mindre garagen är ganska trånga, och där står det ofta två bilar på tre rutor, så antalet lediga platser är betydligt mindre än vad skylten utanför visar.

M Myckling skrev:
Du skulle såklart köpt ett snabbgashandtag från Hobbex "för hypersnabba och riviga starter""
Det handtaget hade ett namn. "Snabbgashandtaget xxxxx". Men vilket?

Intet Intet skrev:
Det handtaget hade ett namn. "Snabbgashandtaget xxxxx". Men vilket?
Tänker du på "Snabbgashandtaget Tomasselli, för snabba och riviga starter"?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du på "Snabbgashandtaget Tomasselli, för snabba och riviga starter"?
useless useless skrev:
[bild]

[länk]
Det är också möjligt att jag blandar ihop det med "trimmningljuddämparen Thomos".

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Maria T
GAAAAAAHHHHH!

Och, nu är jag oroligt på riktigt och vet inte var jag ska börja.

Misstänker att vi har "nånting" som läcker vatten då vi fått en onormalt hög vattenförbrukning, detta upptäcktes när jag skulle rapportera SVoA och får en varning.
Vi har in märkt nånting, har inte en aning om var jag/vi ska börja söka. Får börja med att ringa SVoA imorgon samt söka här på forat.

Vad, om något kan bara hända utan att det märks?

(Två vuxna, ingen förändring i tvätt/disk/dusch).

hsd
Kolla på vattenmätaren , Screenshot_2026-04-27-20-20-15-064_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då brukar de se ut, och det lilla svarta hjulet ska stå stilla om alla förbrukare är avstängda
Exempelvis en toastol kan dra mycket vatten om den inte stänger som den ska

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
då vi fått en onormalt hög vattenförbrukning,
Vad brukar ni ha för förbrukning per tidsenhet (dag, månad, kvartal, år eller vad du jämför med)?
Vad hade ni denna period?

Jag skulle läsa av mätaren nu omedelbart och sedan igen samma tid imorgon. Det borde ge en indikation på om förbrukningen är onormal.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hos oss hade övertrycksventilen till varmvattnet börjat läcka.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
GAAAAAAHHHHH!

Och, nu är jag oroligt på riktigt och vet inte var jag ska börja.

Misstänker att vi har "nånting" som läcker vatten då vi fått en onormalt hög vattenförbrukning, detta upptäcktes när jag skulle rapportera SVoA och får en varning.
Vi har in märkt nånting, har inte en aning om var jag/vi ska börja söka. Får börja med att ringa SVoA imorgon samt söka här på forat.

Vad, om något kan bara hända utan att det märks?

(Två vuxna, ingen förändring i tvätt/disk/dusch).
Kolla toaletten. Min vattenförbrukning gick ner från 6 kubik/månad till 2 när jag bytte till ny. Hade inte min modell slutat tillverkas ca -83 hade det gått att hitta reservdelar till den.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
GAAAAHHHH!!!

För parkeringen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, och framförallt för den dåliga tillgången på parkeringsplatser om man anländer efter klockan 07.30.
Gör som maken, ta helikoptern! 😜

13th Marine 13th Marine skrev:
Hos oss hade övertrycksventilen till varmvattnet börjat läcka.
Ja, värt att kolla. Hos svärföräldrarna läckte den så pass mycket att VA-bolaget varnade att de hade onormal förbrukning. Syntes eller hördes inte eftersom röret går direkt ner i golvbrunnen.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hos min mor läckte en toalettstol, inte så mycket att det syntes - annat än på vattenräkningen.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Maria T
hsd hsd skrev:
Kolla på vattenmätaren , [bild]
Då brukar de se ut, och det lilla svarta hjulet ska stå stilla om alla förbrukare är avstängda
Exempelvis en toastol kan dra mycket vatten om den inte stänger som den ska
Misstänker en toastol.. hjulet rör sig hela tiden 😔

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Misstänker en toastol.. hjulet rör sig hela tiden 😔
Så stäng av kranarna till toastolarna. Det går ju snabbt att identifiera

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.