S
Hade en Citroen C5 för ett antal år sedan. Bra bil men...

Att byta halvljus på aset kostade mig x antal timmar svärandes. Ibland blev det verkstan där de beklagade sig att tjejen med de små händerna inte var på plats.

På ena sidan var behållaren för hydrauloljan ivägen. På den andra sidan fick man koppla loss batteriet ELLER vinkla handen i 90 graders vinkel och så med fingertopparna, helt utan visuell möjlighet försöka få loss kabelskor, som man nästan nådde.

Enligt verkstadens instruktion skulle man ta bort hela fronten. För ett jävla lampbyte....

GAAAAAAAHHHHH!

• Gilla
  • Ledsen
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hade en Renault Scénic (gen I) en gång.
Det gick sönder en sak i veckan typ, jag hann inte ens riktigt börja reparera innan jag istället lät den gå på skroten efter 4 månaders ägande.
Jag höll ett tag på och förtvivlat försökte få lite värme i kupén, luftade och hade mig, det kunde funka några tiotals minuter, sen försvann värmen igen.
Tutan lade av, motorhuven gick plötsligt inte att öppna (den gick på skroten tillsammans med den finessen, jag orkade inte längre bry mig) näst sista veckan började något klonka bak någonstans, jag misstänker att en stötdämpare hade lossnat, men då hade jag redan bestämt mig för skrotning, så jag iddes inte ens gå ner på knä i något snöslask för att kolla.

Jag har tyvärr glömt bort vilka alla fel på den bilen var, idag tycker jag att det är lite synd att jag inte skrev upp det - bara för minnes skull.

En helt otrolig bilupplevelse.

Men det var väl bara en typ 5-6000 som rök där, det hade ju kunnat varit värre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade en Renault Scénic (gen I) en gång.
Det gick sönder en sak i veckan typ, jag hann inte ens riktigt börja reparera innan jag istället lät den gå på skroten efter 4 månaders ägande.
Jag höll ett tag på och förtvivlat försökte få lite värme i kupén, luftade och hade mig, det kunde funka några tiotals minuter, sen försvann värmen igen.
Tutan lade av, motorhuven gick plötsligt inte att öppna (den gick på skroten tillsammans med den finessen, jag orkade inte längre bry mig) näst sista veckan började något klonka bak någonstans, jag misstänker att en stötdämpare hade lossnat, men då hade jag redan bestämt mig för skrotning, så jag iddes inte ens gå ner på knä i något snöslask för att kolla.

Jag har tyvärr glömt bort vilka alla fel på den bilen var, idag tycker jag att det är lite synd att jag inte skrev upp det - bara för minnes skull.

En helt otrolig bilupplevelse.

Men det var väl bara en typ 5-6000 som rök där, det hade ju kunnat varit värre.
Det låter som den Ford Mondeo en kollega hade... Köptes ny som tjänstebil.

Min frus vännina hade en Volvo V70 med 4-hjulsdrift som hon fick punktering på 1däck, hon fick rådet att byta alla 4 däcken då nån sak 4-hjulsdriften inte fixade om det var olika slitna däck.

Satsuki
Gaaaaaahhhhhh för virus, bakterier, hosta och feber. Inte nog med att sjukhuset och akuten svämmar över av dem, nu har jag också drabbats. Lyckligtvis inte så illa att jag behövde uppsöka sjukhus, men tvingades sjukskriva mig för första gången sedan covid för 3 år sedan. Hatar att vara sjuk 😩😪🤧

• Ledsen
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
RoTe
L lat skrev:
Min frus vännina hade en Volvo V70 med 4-hjulsdrift som hon fick punktering på 1däck, hon fick rådet att byta alla 4 däcken då nån sak 4-hjulsdriften inte fixade om det var olika slitna däck.
Det är nackdelen med fyrhjulsdrift

Mikael_L
S Saelen skrev:
Hade en Citroen C5 för ett antal år sedan. Bra bil men...

Att byta halvljus på aset kostade mig x antal timmar svärandes. Ibland blev det verkstan där de beklagade sig att tjejen med de små händerna inte var på plats.

På ena sidan var behållaren för hydrauloljan ivägen. På den andra sidan fick man koppla loss batteriet ELLER vinkla handen i 90 graders vinkel och så med fingertopparna, helt utan visuell möjlighet försöka få loss kabelskor, som man nästan nådde.

Enligt verkstadens instruktion skulle man ta bort hela fronten. För ett jävla lampbyte....

GAAAAAAAHHHHH!
Pappa hade en C5, den modellen har ett seriefel, något med luftreglagen, ett plastspjäll som nöts ur i sin lagring eller nåt sånt.
Och trots ett väl känt fel så har inte Citroen förbättrat konstruktionen, vare sig i serietillverkning, eller på reservdelarna.
Men pappa lät i alla fall byta detta (det var nog tvunget för att alls få det hela att fungera) och det gick loss på 14.000:-

Han hade dock Parkinsson och sjukdomen började ungefär i den vevan få ett snabbare förlopp, så han körde troligen inte mer än 1-200 mil efter det verkstadsbesöket.

Men nåja, bilen fortsatte sitt liv i "släkten", på pappas sambos sida förvisso, så jag hoppas att den blev till glädje och nytta och inga eller nästan inga fel ...
Jag har inget minne av att den bilen i övrigt var något problembarn, jag tror att han körde utan tråkiga oväntade verkstadsbesök under många år.

Det är nog med de flesta bilar att man kan råka ut för måndagsexemplar.
Jag tror om det är något som är bra med t.ex. Mazda och Toyota så är det väl att just mängden måndagsex kanske är lite lägre.
Toyota har haft en lång riktigt bra period, men sen från år 2000 ca, och framåt så blev flera modeller alldeles för rostbenägna.
Det var ju länge sedan, så det kan ju vara annat idag, och kanske redan från 2010 års modeller.

Bilmärken brukar ha sin dalar, Opel blev ju kända som extrema rostburkar, ledningen i företaget såg behovet att rycka upp sig från sitt dåliga rykte, så plötsligt var Opel enormt obenägna till rost i ett antal årsmodeller, och jag gissar att sen började det gå utför igen ...

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Om nån vill prata mer bil, tycker jag vi tar det i Allt om bilen.
Och fortsätter med GHHHAAA här.

• Gilla
bygg_katt och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vågar du säga ”Vad var det jag sa?” 😂
GAaaahhh, jag tror jag är ett spöke.

Sånt som i den där filmen. Hör men kan inte kommunicera till de levande. Det känns lite så iaf.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Om nån vill prata mer bil, tycker jag vi tar det i Allt om bilen.
Och fortsätter med GHHHAAA här.
GAAAAAHHHHHH!!!!! Jag som just skulle berätta min bilresa och värdeminskningar med dessa bruksisar de senaste 18 åren........
/Workingclasshero

• Haha
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill tycka att jag hört det talas mer positivt om fransoserna på senare år 🤔
Det är väl specifikt Renault som är skit. Men även där har de lyckats få till några år utan katastrofer i ADAC:s årliga listor över haverier...

• Haha
Maria T
  • Laddar…
L lat skrev:
Många 4Wd är så känsliga, men inte alla, inte Mercedes tex.

pacman42 pacman42 skrev:
En kompis hade C5, det var den sämsta bil han ägt. Jämt på verkstaden, efter det gick han över till leasing...
Pappa hade också en sådan. När han bröt armen fick jag äran att ta den till verkstaden för att se om det gick att få i ordning den inför besiktning. MINST 25 000. Och flera av reservdelarna gick inte att få tag på, utan behövde specialtillverkas, då årsmodell 2008 var för gammal. Jag sänkte iallafall prisförslaget med 5000 efter idén att det går att använda montageband i stål att sätta fast bensintanken och avgassystemet med istället för att köpa band för en nyare årsmodell och modifiera. Det blev skroten för den.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
GAAAAAH för utländska budgivare! Jag och mäklaren har varit arga ihop efter att tredje köparen lagt bud på pappas hus, funderat en vecka och sedan dragit in budet. Tydligen lägger de bud på en hel massa hus och går sedan vidare med ett av dem. En schweizare, en tysk och en holländare.

Men var fan är Bellman?

• Haha
  • Gilla
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men var fan är Bellman?
Minnesstenen är iaf på Klara kyrkogård.

• Älska
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.