1 653 899 läst ·
17 700 svar
1654k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Kan ju fortfarande vara ett Renault fel... dom kan ju specat annan olja eller service intervall än IVECO tycker.hsd skrev:
Lite som den 5-petade automatlåda från Aisin, dom rekommendera oljebyte var 8000mil. SAAB specade oljebyten var 6000mil och Volvo "livstidssmörjd".
Får jag gissa att du tog bort den för att den smärtade? Jag tog bort två liknande ur hälen i höstas och mina smärtor minskade kraftigt. De försvann inte helt, men det blev mycket bättre. Läkarna säger att man inte får några biverkningar av skruvar i fötterna. Sköterskorna säger att det är jättevanligt att folk kommer in för att ta bort dem, de har till och med en egen benämning på fenomenet - "skrot i fot".blackarrow skrev:
Även jag fick en svårbemästrad infektion efter att de tagit ur skruvarna, men jag klarade mig undan penicillin. Fick dock åka in till en sköterska på ett sjukhur fyra mil ehmifrån var tredje dag i två veckor för omläggning och kontroll. Numera har jag en krater i hälen där den satt, med ett ytligt blodkärl som ibland går sönder (och då jag har blodförtunnande så rinner det på bra). Men det vill de inte göra något åt.
Ett tips till er alla, om det går att undvika att operera fötterna så gör det. Det är stor sannolikhet att det blir värre istället för sämre efter en operation. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag hellre gått med de smärtor jag hade än med de smärtor jag fick.
GAAAAHHHH!
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 830 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 830 inlägg
Kanske TS i nedan tråd kan tipsa om en bra håltagningsfirma 😅[SKPG]Zamora skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/utseende-pa-installation-yrkesheder.561454/
Jag räddade min Volvolåda, likaså Mercedes som misshandlar sina egna lådor numera genom att skriva att det bara behöver bytas olja på taxi o liknande..svesse84 skrev:
Nja. Mest för att skruvskallen var för nära fotleden och förbereda för att byta fotledpacman42 skrev:
Sen gick jag med ortos/ hylsa för att stödja/minska rörelsen i fotleden (och smärtan).
Men vad det kliade, GAaaahh
Antihistaminpiller hjälpte lite,
Jag borradd 6 st 8mm ventilationshål rakt i genom läder och plast. Det hjälpte mycket att huden kunde andas och fukten kunde ta sig ut. 😀 (Men vården löser hellre problem med piller. Använda sina kunskaper, tänka och utvecklas, är inte vårdens starka sida).
Jag bar ut en tvättmaskin från en källare (vi var två). Efter det för svann smärtan. Ben är levande. De spricker och läker och förnyas långsamt hela tiden.pacman42 skrev:
Frun står i kö för att ta bort 2 skruvar efter ett benbrott. Hon har ätit smärtstillande i 2 år.
🤔pacman42 skrev:
Svårläkt pga vätska. Tillslut fick jag grejer så jag kunde pilla på nån gel och förband själv. 😬pacman42 skrev:
Även jag fick en svårbemästrad infektion efter att de tagit ur skruvarna, men jag klarade mig undan penicillin. Fick dock åka in till en sköterska på ett sjukhur fyra mil ehmifrån var tredje dag i två veckor för omläggning och kontroll. Numera har jag en krater i hälen där den satt, med ett ytligt blodkärl som ibland går sönder (och då jag har blodförtunnande så rinner det på bra). Men det vill de inte göra något åt.
Har även haft Picoförband med en liten batteridriven pump som sänker trycket och då läcker sårområdet inte så mycket vilket gör att det läker snabbare. En fantastik uppfinning. (Kan vara lite ovant på natten med det finns ljuddämpande låda som tillbehör). Fick sån från start när jag väl bytte fotled. Då läkte stygnen fort.
👍pacman42 skrev:
Nöjd med en fotled i stål och plast byte jag även den andra. Ja, jag var varken för ung eller för gammal.
Men vid andra fotleds.op fick jag en nervskada. Rent mekaniskt lyckat med bra rörlighet, men det känns som en korsning mellan en pannbiff och en igelkott under foten. Känner jag efter med handen finns där dock inget, mer än att det sticker som nålar vid punktberöring. Med formgjutna sulor , extra mjuka , som fördelar trycket funkar dock bra. Sover med strumpor året runt. ---- Ghhaaaah
Fötter har mycket nerver och sämre cirkulation vilket ökar risken för komplikationer.
Jag har ångrat min sista operation, men inköpet av skor och kängor halverats. 😳 (Nu har båda fötter "samma storlek" igen).
Kliva på stege är lite farligt eftersom jag inte känner hur jag sätter foten.
Ghhhhhhaaashh
En slutkläm om detta bara, jag fick mina problem för att vården valde att operera mitt hjärta med en metod som hade 70% sannolikhet att lyckas när det finns en annan metod som har 97% sannolikhet att lyckas. Jag tillhörde de 30% som misslyckades. Jag blev mycket sämre i hjärtat och fick vänta ett år på att de skulle göra ett nytt försök, nu med den bra metoden. Under denna tid fick jag mediciner som sänkte min maxpuls till 100 och som gjorde att jag konstant hade kalla fötter och händer oavsett hur mycket jag bultade på dem. Detta ledde till inflammationer i ena foten som senare ledde till en operation och en operation till...blackarrow skrev:
Nja. Mest för att skruvskallen var för nära fotleden och förbereda för att byta fotled
Sen gick jag med ortos/ hylsa för att stödja/minska rörelsen i fotleden (och smärtan).
Men vad det kliade, GAaaahh
Antihistaminpiller hjälpte lite,
Jag borradd 6 st 8mm ventilationshål rakt i genom läder och plast. Det hjälpte mycket att huden kunde andas och fukten kunde ta sig ut. 😀 (Men vården löser hellre problem med piller. Använda sina kunskaper, tänka och utvecklas, är inte vårdens starka sida).
Jag bar ut en tvättmaskin från en källare (vi var två). Efter det för svann smärtan. Ben är levande. De spricker och läker och förnyas långsamt hela tiden.
Frun står i kö för att ta bort 2 skruvar efter ett benbrott. Hon har ätit smärtstillande i 2 år.
🤔
Svårläkt pga vätska. Tillslut fick jag grejer så jag kunde pilla på nån gel och förband själv. 😬
Har även haft Picoförband med en liten batteridriven pump som sänker trycket och då läcker sårområdet inte så mycket vilket gör att det läker snabbare. En fantastik uppfinning. (Kan vara lite ovant på natten med det finns ljuddämpande låda som tillbehör). Fick sån från start när jag väl bytte fotled. Då läkte stygnen fort.
👍
Nöjd med en fotled i stål och plast byte jag även den andra. Ja, jag var varken för ung eller för gammal.
Men vid andra fotleds.op fick jag en nervskada. Rent mekaniskt lyckat med bra rörlighet, men det känns som en korsning mellan en pannbiff och en igelkott under foten. Känner jag efter med handen finns där dock inget, mer än att det sticker som nålar vid punktberöring. Med formgjutna sulor , extra mjuka , som fördelar trycket funkar dock bra. Sover med strumpor året runt. ---- Ghhaaaah
Fötter har mycket nerver och sämre cirkulation vilket ökar risken för komplikationer.
Jag har ångrat min sista operation, men inköpet av skor och kängor halverats. 😳 (Nu har båda fötter "samma storlek" igen).
Kliva på stege är lite farligt eftersom jag inte känner hur jag sätter foten.
Ghhhhhhaaashh
Jag är så sjukt besviken på att man i vården fattar dåliga beslut pga att den som fattar beslutet inte får fatta det utifrån hela kostnadsbilden. 70% sannolikhet är ett bra beslut enbart om man slipper betala eftervården för de 30% som misslyckas. Läkaren på privatkliniken som jag gjorde andra hjärtoperationen på sade att han aldrig skulle kunna göra den första metoden, det har han inte råd med eftersom han lovar att betala för eftervården också...
Så ett jätte-GAAAAHHH för ineffektiva beslut i vården.
De är jätteduktiga på själva vårdbiten (oftast), men man fattar helt fel beslut ur ett samhällsperspektiv. Jag var sjuk i ett helt år extra (inlagt på sjukhus tre veckor), fick ytterligare en operation på privatklinik och opererade dessutom foten två gånger med 8v och 4v återhämtning - allt för att hjärtkliniken på Sahlgrenska fattar beslut om att använda en billigare metod för att operera hjärtat - för att den är billigast för deras budget. Den är inte billigast för regionens budget. Den är inte billigast för staten. Den var inte billigast för min arbetsgivare. Den är definitivt inte billigast eller bäst för mig. Men hjärtklinikens budget klarade sig...
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Ben har väldigt dålig blodcirkulation, svårt att få upp vettiga koncentrationer av antibiotika där och då har bakterierna smörgåsbord.blackarrow skrev:
Finns en anledning till att vi är väldigt rädda för ”ben i dagen”, dvs exponerat ben och vid behov knipsar bort de yttersta benbitarna i tex fingertoppar för att kunna sluta såret.
Skönt att det ordnat sig!!! Och jag instämmer i ditt råd, men utökat det till att undvika operationskrävande skador överallt, inte bara i fötterna….
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Sånt har SKR tipsat dem om...pacman42 skrev:
Läkaren på privatkliniken som jag gjorde andra hjärtoperationen på sade att han aldrig skulle kunna göra den första metoden, det har han inte råd med eftersom han lovar att betala för eftervården också...
Så ett jätte-GAAAAHHH för ineffektiva beslut i vården.
De är jätteduktiga på själva vårdbiten (oftast), men man fattar helt fel beslut ur ett samhällsperspektiv. Jag var sjuk i ett helt år extra (inlagt på sjukhus tre veckor), fick ytterligare en operation på privatklinik och opererade dessutom foten två gånger med 8v och 4v återhämtning - allt för att hjärtkliniken på Sahlgrenska fattar beslut om att använda en billigare metod för att operera hjärtat - för att den är billigast för deras budget.