Jag dissekrerade en av dem jag slängde (jula/anslut) det var bara en tunn tråd mellan anslutningarna.. kanske är uträknat som en säkring, men det såg inte proffesionellt ut..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Var den rent märkligt tunn, så var den säkert avsedd som säkring.
Jag tror att det har att göra med att ifall någon tar en sådan här och sätter i en armatur med vanliga lysrör så blir det inget bra, efter ett tag brinner väl något, då ström och spänningsbegränsningen som sker i reaktorn aldrig aktiveras.

Mikael_L Mikael_L skrev:
"LED-tändaren" har ofta (alltid?) en säkring i sig.
Har aldrig sett någon med ”säkring” i sig. Har bara sett med bygling i typ 0,5 kvmm EK. Så här ser en Philips ”original LED-tändare” ut inuti. Det är alltså en generell ”tändare” som kan köpas i bulk. Art.nr. 8719514485372

Philips LED-tändare inuti, med grön bas och metallbygling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
Z z_bumbi skrev:
En gissning är att med uttspridda hushåll så tjänar man in kostnader och miljöbelastning genom att kunna köra längre turer. Därav större bilar.
Fyrfacksystemet ger också mer sopor då det som man själv förut fick slipa iväg nu körs iväg.
Att inte undersöka konsekvenserna för infrastrukturen i förväg känns däremot som standardförfarande idag.
Precis. Mest effektivast är att en bil samlar in alla sopor i ett fack. Sedan åker allt till förbränning. Mest miljövänligt.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Precis. Mest effektivast är att en bil samlar in alla sopor i ett fack. Sedan åker allt till förbränning. Mest miljövänligt.
Har du någon källa på det? Eller är det bara en önskan från din sida?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Här är Julas...
Man ser att de tryckt ihop ledaren mitt på, vet inte om det är för att få en viss tjocklek på den, eller om de bara höll lite hårt när de klämde ihop allt..
Alla såg likadana ut..
En vit plastcylinder ligger på träbord, bredvid en grön kretskomponent med böjd metalltråd fastklämd på toppen.
Skapa konto

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Har aldrig sett någon med ”säkring” i sig. Har bara sett med bygling i typ 0,5 kvmm EK. Så här ser en Philips ”original LED-tändare” ut inuti. Det är alltså en generell ”tändare” som kan köpas i bulk. Art.nr. 8719514485372

[bild]
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Här är Julas...
Man ser att de tryckt ihop ledaren mitt på, vet inte om det är för att få en viss tjocklek på den, eller om de bara höll lite hårt när de klämde ihop allt..
Alla såg likadana ut..
[bild]
Nej det där ser inte ut som säkringar (eller att de kan ha den funktionen i alla fall).
Alldeles för grova areror för de strömmar vi har att ta hand om här.

Fast t.ex. här påstår dom att de även fungerar som säkring
https://www.clasohlson.com/se/LED-starter-for-T8-LED-lysror,-2-pack/p/51-3918
och i specifikationerna står det 1A som styrka ...

Man kan ju alltid lyssna på @GK100 , har ju typ nästan aldrig fel när han väljer att uttala sig om något
https://www.byggahus.se/forum/threads/forklara-detta-med-led-tandare-at-mig.471702/#post-4965663

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Miljöbelastning för vem? Kan tänka mig att det blir en del miljöbelastning när en massa vägar måste breddas och vändplatser byggas. Och vid nästa upphandling vinner någon med små sopbilar.

Det bästa hade givetvis varit att kommunen haft med i upphandlingen att befintlig infrastruktur ska användas. Blir ju helt absurt att folk ska bli tvungna till en massa dyra/onödiga kostnader bara för att någon som vunnit upphandlingen vill ha ett jättefordon. Men att kommunen ska ha vett att göra så kan man uppenbarligen inte förvänta sig.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Det bästa hade givetvis varit att kommunen haft med i upphandlingen att befintlig infrastruktur ska användas. Blir ju helt absurt att folk ska bli tvungna till en massa dyra/onödiga kostnader bara för att någon som vunnit upphandlingen vill ha ett jättefordon. Men att kommunen ska ha vett att göra så kan man uppenbarligen inte förvänta sig.
Även detta passar ju i den här tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ska-vi-ta-oss-till-med-kommunerna.173235/

Som handlar om hur kommunerna ser till att suga ut sin egen befolkning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej det där ser inte ut som säkringar…
Nu blev jag nyfiken och kollade upp en gammal från Classe. Den har faktiskt något säkringsliknande i sig.
Det är säkert så att man åtminstone tidigare hade ett skydd mot montering av gamla lysrör. Kanske ite aktuellt längre eller så har man helt enkelt flyttat ansvaret till konsumenten. Jämför GU10 LED och GU10 halogen. Eller tidigare än så med kallljushalogen i armatur för reflektorhalogen.

Edit: det verkar vara samma artikel som finns i sortimentet nu, men min är drygt 5 år gammal

Säkringsliknande komponent från en gammal armatur, märkt "SET 1A 250V", visar märkningar och symboler relaterade till säkerhetsstandarder.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jodå, det där är en 1A trög säkring.
Jag fann bilden på en såpass skum sida att jag inte vill länka till den här, men bilden kan jag skicka upp.
Sidan ifråga var en skum handelshemsida, lite typ Aliexpress, men med en massa konstigt som fladdrade runt överallt.

Två svarta 1A tröga säkringar med texten "SET T1A 250V".
Skapa konto

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
WAAAAAAAAGH!

Blåst + Snö gör att vägarna fyker igen med rejäla snövallar.

På grund av detta ställs skolbussen in så man får köra barnet själv.

Gissa var plogbilen tyckte var ett bra ställe att lämna en rejäl hög snö... I ena körriktningen där man kör av från landsvägen till barnets skola... Stor hög mitt mellan refugen och vägrenen...

• Arg
kashieda
  • Laddar…
Gaaaahhhh! Nu märks det att företag och weekendresenärer kommit upp till fjällen. Helt plötsligt är det 15min kö vid liftarna, jämfört med i början av veckan då det var max 1 minut.
Skulle aldrig palla att åka upp en sportlovsvecka....

• Ledsen
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Whovalley?

• Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Whovalley?
Japp

• Älska
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.