RoTe
Fotografen Fotografen skrev:
Då blir det ju mer jox, helt klart. 🙂
Inte direkt, bara åka in på en annan å få dom bytta, irriterande kostnad dock.

Gaaaahhhh!!
Boken är bättre än filmen! Boken är bättre än filmen! Boken är bättre än filmen!
Varför går det aldrig in?

• Haha
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
S
GAAAAHHHH!!!
Har suttit med min mor och hållit på med framtidsfullmakter... Klokt att göra det medan det går och hon är helt med på varför...

Notera att hon inte har BankId vilket jag och hon är väldigt glada för pga riskerna för äldre.

Låt oss massera ämnet lite...

Telia - blankett som laddas ner, skrivs på och med svarsadressen föredömligt skriven på framsidan. Bara att skicka in.

Fortum - blankett som laddas ner, skrivs på och som behöver bevittnande av en person. OK, inga problem. Men, ingen jäkla adress i sikte någonstans. Efter lite letande och Googlade så hittade jag något som ska funka. Fnins det info på dera hemsida? Nej!

Ellevio - blankett som kan laddas ner, med ett flertal stavfel, typ FÖRDYLIGANDE. Inte en svarsadress i sikte och hemsidan ska vi inte tala om. Slutade med att vi skickade eländet till Borlänge till den adress som är angiven på elnätsräkningen.

If - har ingen blankett på hemsidan. Rekommenderar att ta hjälp av jurist eller att hitta någon fullmaktsblankett på nätet. Eller så ska den det gäller ringa till kundtjänst om man inte har BankId.

Jag citerar: "Om du inte har bank-id kan du antingen kontakta en jurist eller så kan du använda en fullmaktsmall hos någon av de tjänster som finns på internet. Tänk på att en mall inte ersätter kunskapen hos en advokat eller annan jurist. De flesta fullmakter kan mejlas till oss men en del behöver skickas i original för att vara giltiga."

Alltså... GAAAAAAAAHHHHHH!

• Gilla
  • Arg
Bäckström92 och 2 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
If - har ingen blankett på hemsidan. Rekommenderar att ta hjälp av jurist eller att hitta någon fullmaktsblankett på nätet. Eller så ska den det gäller ringa till kundtjänst om man inte har BankId.

Jag citerar: "Om du inte har bank-id kan du antingen kontakta en jurist eller så kan du använda en fullmaktsmall hos någon av de tjänster som finns på internet. Tänk på att en mall inte ersätter kunskapen hos en advokat eller annan jurist. De flesta fullmakter kan mejlas till oss men en del behöver skickas i original för att vara giltiga."
IF är väl bäst då de accepterar vilken standardiserad fullmakt som helst? Något som bankerna borde ta efter...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
IF är väl bäst då de accepterar vilken standardiserad fullmakt som helst? Något som bankerna borde ta efter...
Jadå, jodå... eller kanske inse att 15% av Sveriges befolkning inte har BankId, företrädesvis äldre människor och att vid kontakt med kundtjänst av försäkringstagaren kunna skicka ut den typ av fullmakt som man vill ha som uppfyller deras formkrav...

GAAAAHHHH!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller så kan man skicka in vilken som helst men man har ingen aning om ifall de kommer acceptera den när den behövs.

• Haha
Saelen
  • Laddar…
S Saelen skrev:
eller kanske inse att 15% av Sveriges befolkning inte har BankId
Av den rättskapabla delen av befolkningen är andelen betydligt lägre än så. Att barn saknar BankID är rätt naturligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
WAAAAAAAAAAGH!

Satan vad dyrt det blivit att ta bron+färjan till tyskland, närmare 4000kr för tur och retur.
Färjan är billigare med sina ~1600kr men tar 10h istället för lite över 4h med bilen.

• Ledsen
  • Arg
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Gaaaaah! Jag blev tvungen att sätta på el-patronen... Värmepumpen har jobbat på max ok flera veckor, men den orkar inte riktigt när det blir under -10, framförallt när barnen ska duscha och ha sig...

Stängde av den 2022, så det kanske var dags 🤔

RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAAAGH!

Satan vad dyrt det blivit att ta bron+färjan till tyskland, närmare 4000kr för tur och retur.
Färjan är billigare med sina ~1600kr men tar 10h istället för lite över 4h med bilen.
Ja svenska staten har väl bestämt att Öresundsbron ska vara en vinstmaskin.

RoTe RoTe skrev:
690kr för en enkel resa, 620 om jag prenumererar på deras nyhetsbrev..
Det är galet att det är billigare att teckna "brobizz" för 545kr om året och betala 268kr per enkeleresa (1081kr totalt)...

Sen kostar Rödby-Puttgarten med sina 45min mer än Trelleborg-Travemunde som tar 10h...

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
W-T-F...

Man kan boka en dagsbiljett på rödby puttgarten för 579kr, dvs tur och retur, detta är billigare än en enkelresa,
MEN! Om man bokar den så vill de ha 1030kr till som man får tillbaka om man åker tillbaka..

Vilken soppa...

• Haha
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
690kr för en enkel resa, 620 om jag prenumererar på deras nyhetsbrev..
Det är galet att det är billigare att teckna "brobizz" för 545kr om året och betala 268kr per enkeleresa (1081kr totalt)...

Sen kostar Rödby-Puttgarten med sina 45min mer än Trelleborg-Travemunde som tar 10h...
Det är en fråga om framförhållning. Den tiden då man körde till hamn och löste biljett där, är inte förbi men extremt dyrt.
Brobizz lönar sig redan vid första turen, alltså köp! Man kan även ansluta Själlandbron.
Rödby-Puttgarden drivs av ett gäng förbrytare. Bokar man 30 dagar i förväg kan man komma ned rejält men fortfarande dyrt.

Jag har testat och jämfört alla varianter att ta sig till Tyskland. Det varierar mellan extremt dyrt och vansinnigt dyrt. Kanske billigare att sätta sig på en bussjävel med 38 törstiga Svenssons.

RoTe RoTe skrev:
jag tror att danska staten har större skuld till det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.