Att c-vitamin skulle finnas mest av i citrusfrukter är ett påhitt från citrusfruktodlare. Det är betydligt högre halt c-vitamin i en paprika.

Gaaaaahhhh för lobbyism som blir sanningar längs vägen.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Att c-vitamin skulle finnas mest av i citrusfrukter är ett påhitt från citrusfruktodlare. Det är betydligt högre halt c-vitamin i en paprika.

Gaaaaahhhh för lobbyism som blir sanningar längs vägen.
Ja nästan fyra gånger mer c-vitamin i paprikan än i apelsinen, jag blev faktiskt förvånad.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nyare forskning visar också att rödbetor innehåller aminosyran betain och metionin som båda skyddar levern vid riktigt alkoholintag.
Perfekt i Ryssland där de är förtjusta i både rödbetor och vodka.😆

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Att c-vitamin skulle finnas mest av i citrusfrukter är ett påhitt från citrusfruktodlare.
Nej, det är ett missförstånd eftersom man motarbetade skörbjugg (som i allt väsentligt är c-vitaminbrist) med citrusfrukter.

Arrgh!!! 😉

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill förtydliga två saker här:
1) ättestupan är till stor del en lögn
2) enligt legenden så var det den gamle själv som valde självmord för att inte vara släkten till last
Fick berättat och utpekat senast jag var i Göteborg var de kastade ut gamlingar, Kelliers park utmed Lundbyleden tror jag det var.

Isakare Isakare skrev:
Fick berättat och utpekat senast jag var i Göteborg var de kastade ut gamlingar, Kelliers park utmed Lundbyleden tror jag det var.
En myt, det finns inga historiska bevis för användande av ättestupa i Sverige.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Japp. Man har numera satt upp en kätting och en förbudsskylt mot att slänga ner gammalt folk.

Bergsklippa med träd nedanför och människor på toppen, samt en vägskylt och bil i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

© Självgod och Bitter

• Haha
  • Älska
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bättre med en krogsväng dagtid på uteserveringen så får man både B och D.
Komplettera med ett par drinkar och du har fått dem alla.

B Bitterhetsakademin skrev:
Nyare forskning visar också att rödbetor innehåller aminosyran betain och metionin som båda skyddar levern vid riktigt alkoholintag.
Perfekt i Ryssland där de är förtjusta i både rödbetor och vodka.😆
Rödbeta och närbesläktade växter har halvhög mängd med oxalsyra, vilket också förvånade mig lite att även morötter har. Det är framförallt bladen som har höga halter (på samma sätt som rabarberblad) men längre nivå i rot-delen - syftet är i grunden, som de flesta olika växtgifter - insektsbekämpning så att larver inte käkar upp blad och frön, eller i alla fall försvårar det.

Växtätare och allätare som människan så har man tillräcklig stor lever som hanterar dessa olika växtgifter mer eller mindre bra, dock inte oxalsyra som mer eller mindre går rätt igenom kroppen och bortforslas ut med urinen. Den andra för, att inte säga är dominerande källan till oxalsyra i mänsklig kosthållning är kaffe och te.

- mjölk i kaffe/te så binds en del av oxalsyran med mjölkens kalknivå, nackdelen är att kalket i mjölken inte tillgodogörs längre av den som dricker då kalket är för hårt bundet och för somliga så kan dessa små hårda och vassa kristallerna som bildas när det blir kalciumoxalat också irritera magen.

För mycket oxalsyra och underskott av korresponderande mineraler (som kalk, vilket är ett förhållande som tex. med rabarberstjälkar att kalkmängden är bara hälften av oxalsyremängden) gör att det hindrar mineralupptag av framför allt kalcium, magnesium och andra 2-värda mineraler samt personer som misstänks ha problem med njursten eller har det i släkten skall vara mer försiktiga med dessa, mindre mängder och att man kokar och kastar bort kokvätskan efter för att minska nivåerna av oxalsyra i rotfrukterna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Rödbeta och närbesläktade växter har halvhög mängd med oxalsyra, vilket också förvånade mig lite att även morötter har. Det är framförallt bladen som har höga halter (på samma sätt som rabarberblad) men längre nivå i rot-delen - syftet är i grunden, som de flesta olika växtgifter - insektsbekämpning så att larver inte käkar upp blad och frön, eller i alla fall försvårar det.

Växtätare och allätare som människan så har man tillräcklig stor lever som hanterar dessa olika växtgifter mer eller mindre bra, dock inte oxalsyra som mer eller mindre går rätt igenom kroppen och bortforslas ut med urinen. Den andra för, att inte säga är dominerande källan till oxalsyra i mänsklig kosthållning är kaffe och te.

- mjölk i kaffe/te så binds en del av oxalsyran med mjölkens kalknivå, nackdelen är att kalket i mjölken inte tillgodogörs längre av den som dricker då kalket är för hårt bundet och för somliga så kan dessa små hårda och vassa kristallerna som bildas när det blir kalciumoxalat också irritera magen.

För mycket oxalsyra och underskott av korresponderande mineraler (som kalk, vilket är ett förhållande som tex. med rabarberstjälkar att kalkmängden är bara hälften av oxalsyremängden) gör att det hindrar mineralupptag av framför allt kalcium, magnesium och andra 2-värda mineraler samt personer som misstänks ha problem med njursten eller har det i släkten skall vara mer försiktiga med dessa, mindre mängder och att man kokar och kastar bort kokvätskan efter för att minska nivåerna av oxalsyra i rotfrukterna.
Annars är väl det mest kända problemet med rödbetor den något höga nitrathalten som gör den olämplig i allt för stora mängder i alla fall till barn.

B Bitterhetsakademin skrev:
Annars är väl det mest kända problemet med rödbetor den något höga nitrathalten som gör den olämplig i allt för stora mängder i alla fall till barn.
Min syster hade röd urin efter att ha knaprat färska rödbetor som liten. Något nervösa föräldrar.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jasså? Vilka och hur mycket?
De som eventuellt förekommer i cognac skulle jag föreslå 3cl av nu.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De som eventuellt förekommer i cognac skulle jag föreslå 3cl av nu.
3 cl vitaminer låter extremt mycket.

kashieda kashieda skrev:
3 cl vitaminer låter extremt mycket.
Skrev jag inte 3cl?

F fribygg skrev:
Skrev jag inte 3cl?
Jo, du missade alltså mellanslaget mellan siffra och enhet. Gaaahhhh!!!

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.