L lbgu skrev:
Självklart hjälpte de till efter förmåga, varför skulle de inte göra det? Men när de blev arbetsoförmögna så var det normala att de fick mat, boende. Eller tror du att man lät dem svälta ihjäl, tänk efter lite.
Åtminstone på 1800-talet så försökte man auktionera ut dem på bygden, den som krävde minst fick ta hand om dem.
Helt annan sak om familjen var godsägare eller motsvarande, men de flesta var inte det.

• Gilla
KariHa
  • Laddar…
L lat skrev:
Åtminstone på 1800-talet så försökte man auktionera ut dem på bygden, den som krävde minst fick ta hand om dem.
Helt annan sak om familjen var godsägare eller motsvarande, men de flesta var inte det.
Som sagt, kolla i kyrkoböckerna, det syns väldigt tydligt att flergenerationsboende var väldigt vanligt. Skulle säga att det var norm. Jag pratar inte om godsägare/adel utan det stora flertalet på landsbygden. De som var så fattiga att de inte kunde ta hand om sina föräldrar, deras föräldrar auktionerades säkert ut. Men det normala var inte att man som gamling auktionerades ut när man inte längre klarade av att arbeta eller fick bo i ett fattighus.. Tänk på att folk var vana att leva under rätt usla förhållanden. Kan även tänka mig att det vore en enorm skam att bo i en socken och låta sina föräldrar auktioneras ut till lägstbjudande, det gjorde man nog inte om det inte var helt oundvikligt.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
WAAAAAAGH!

Dag tre av förkylning med rinnande näsa och ögon. 😪

Suvi5700
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAGH!

Dag tre av förkylning med rinnande näsa och ögon. 😪
Ät mer vitaminer

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ät mer vitaminer
Jasså? Vilka och hur mycket?

Suvi5700
Jasså? Vilka och hur mycket?
C och D. Först och främst

• Gilla
Intet
  • Laddar…
I många fall är det bättre att få i sig näringsämnen naturligt via en varierad kost men i vissa fall är det rimligt med tillskott. Ett livsmedel som både är billigt och som prisas för sina positiva effekter på hälsan och speciellt immunförsvaret är rödbetor, varför inte en varm rödbetssoppa i vinterkylan.

• Rödbetor i en korg med en skylt som visar priset 8 kr/kg, med information om ursprung och jämförelsepris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
abbe_ och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
C och D. Först och främst
En snabb sökning säger att det är främst vitamin D och att det räcker med daglig dos på 10ug.
Finns risk att jag inte når upp till det, får kanske öka mängden D-vitamin i min matfettsblandning.

Rödbeta innehåller för övrigt ingen D-vitamin.

En snabb sökning säger att det är främst vitamin D och att det räcker med daglig dos på 10ug.
Finns risk att jag inte når upp till det, får kanske öka mängden D-vitamin i min matfettsblandning.

Rödbeta innehåller för övrigt ingen D-vitamin.
Nej men en hel del annat nyttigt som antioxidanter, vad gäller Livsmedelsverkets tio mikrogram d-vitamin är det i underkant och räcker endast för att undvika rena bristsymptom. Enligt många forskare är optimal dos cirka femtio mikrogram per dag för en vuxen person. Negativa effekter verkar komma först vid intag på flera hundra mikrogram om dagen över lång tid.

• Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det tillverkar kroppen själv om man har inte har extremt osunda kostvanor. Behövs inget tillskott.

[länk]
Är väl bara en del antioxidanter som kroppen själv tillverkar, många behöver tillföras via kosten.
Sedan är det komplicerat då senare års forskning tyder på att antioxidanter i större doser inte bara skyddar kroppens egna celler utan även skyddar eventuella tumörceller från kroppens naturliga försvar mot dessa.

Suvi5700
B Bitterhetsakademin skrev:
Är väl bara en del antioxidanter som kroppen själv tillverkar, många behöver tillföras via kosten.
Sedan är det komplicerat då senare års forskning tyder på att antioxidanter i större doser inte bara skyddar kroppens egna celler utan även skyddar eventuella tumörceller från kroppens naturliga
Som vi tidigare pratat om i annan tråd på detta forum, så är mycket av dagens livsmedel så fattiga på dom en gång så nyttiga mineraler och vitaminer dom fanns naturligt.

• Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Antioxidanter - blåbär
C vitamin - apelsin
D vitamin - solen, fet fisk
B vitamin - öl

En krogsväng fram till morgon timmarna?

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
K KariHa skrev:
Antioxidanter - blåbär
C vitamin - apelsin
D vitamin - solen, fet fisk
B vitamin - öl

En krogsväng fram till morgon timmarna?
Bättre med en krogsväng dagtid på uteserveringen så får man både B och D.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I många fall är det bättre att få i sig näringsämnen naturligt via en varierad kost men i vissa fall är det rimligt med tillskott. Ett livsmedel som både är billigt och som prisas för sina positiva effekter på hälsan och speciellt immunförsvaret är rödbetor, varför inte en varm rödbetssoppa i vinterkylan.
Jag är ju som bekant forumets rödbetsguru 😁.
Men på senare år har jag tagit stora doser av C o D-vitamin när jag varit på väg stt bli förkyld vilket halverat mitt snörvlande. Tidigare drabbades jag av rejäla, manliga förkylning som varader minst en vecka. Men nu är jag pigg som en lärka på några dagar. Slump eller inte? Vet ej.

• Gilla
  • Älska
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.