E Eld skrev:
Jo det är ju smart att dumpa avskrapet från gatorna i dricksvattentäkten.
Vart tror du allt dagvatten hamnar annars?

Det är som sagt ett politiskt val. Och det är inte ens binärt, utan det finns fler alternativ än att låta snön ligga kvar på gatorna och att dumpa den i Mälaren. Men det är alltjämt ett val.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fick testa att dra loss mig själv igår. Trixigt när ingen i bilen styr.
På ämnet så har det blivit två svängar idag med traktor + slunga, inga vallar att prata om 😉

J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vart tror du allt dagvatten hamnar annars?

Det är som sagt ett politiskt val. Och det är inte ens binärt, utan det finns fler alternativ än att låta snön ligga kvar på gatorna och att dumpa den i Mälaren. Men det är alltjämt ett val.
Dagvatten filtreras oftast via marken!
Att dumpa förorenad snö ifrån city i en vattentäkt är inte speciellt smart..

Redigerat:
GAAAHHH!
När jag redan har taggarna utåt mot Axfood så får jag se det här på granolan.
Mer kartong men samma innehåll, visserligen samma pris än så länge men så onödigt med mer förpackningsmaterial 😕
Två förpackningar av Granola Paleo från Garant på ett träbord, med etiketter och innehållsdeklaration synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Dagvatten filtreras oftast via marken!
Att dumpa förorenad snö ifrån city i en vattentäkt är inte speciellt smart..
Dagvatten i städer samlas upp i dagvattenledningar som leder till sjöar eller hav.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med plogning beror helt på för plog dom har, traktor har bara ett håll att ploga åt. Det finns dom som har hydralik och kan ställa in vinklar och ändra vid varje infart. Men så har inte dom som plogar på villavägar/gator. Bara lite större maskiner. Hos mig med parkering mot vägen, så ändrar plogis så det inte blir en vall bakom bilarna. Plogis är en stjärna i vårat område, glesbyggd.
Nu är du fast på 1800-talet. Senaste två åren kör man med STORA John Deere traktorer här på de små villagatorna. Det är maskiner som väger runt 13 ton utan plog. Givetvis använder man vikplogar som man kan styra åt alla möjliga håll.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dagvatten i städer samlas upp i dagvattenledningar som leder till sjöar eller hav.
Inte direkt i alla fall där jag bor får man inte göra sådana lösningar utan man använder sig av dammar eller diken som fångar upp föroreningar..
Men att dumpa förorenad snö i en vattentäkt är fel och tror inte att några nya rör eller ledningar får direkt ledas till vattentäkter utan filtrering..
Att det har gjorts och finns gamla är ju för att föroreningarna inte var alltid kända förr i tiden samt att mängden var inte lika påtaglig som den är nu..

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Inte direkt i alla fall där jag bor får man inte göra sådana lösningar utan man använder sig av dammar eller diken som fångar upp föroreningar..
Men att dumpa förorenad snö i en vattentäkt är fel och tror inte att några nya rör eller ledningar får direkt ledas till vattentäkter utan filtrering..
Att det har gjort och finns gamla är ju för att föroreningarna inte var alltid kända före i tiden samt att mängden var inte lika påtaglig som den är nu..
Ja det gäller ju nybyggda områden. Men det mesta av Sveriges städer är långt ifrån nybyggda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det gäller ju nybyggda områden. Men det mesta av Sveriges städer är långt ifrån nybyggda.
Ja det får vi leva med tills dessa renoveras men återigen att dumpa förorenad snö i en vattentäkt är inte smart!

Och det är väl stoppat i alla kända fall vad jag vet..

E Eld skrev:
I centrala Stockholm måste man ju ha fyrhjulsdriven SUV för att ta sig fram en snöig vinterdag. Det syns ju på valet av bilar...

Helt allvarligt, snöröjarna har ingenstans att lägga snön så det blir stora drivor lite varstans som man måste ta sig igenom. Med en stor terrängbil kan man parkera i nästan vilken snödriva som helst.
Ja det är lite konstigt att det år ut och år in ifrågasätts varför man kör fyrhjulsdriven bil.

Var tvungen att ta en sväng på stan igår för att se på ”kaoset” det skrivs om. Visst ligger det lite snö här och där och det är normalt halt (det är ju vinter) men ingenstans är det problem att ta sig fram med en vanlig fyrhjulsdriven bil (en Audi, ingen SUV i mitt fall), man bara kör som vanligt.

Iprincip ingen av SUVarna är speciellt lämpliga som terrängbilar, men de är utmärkta i svenskt vinterföre.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Här kring så brukar det vara skillnad på när det är akutplogning dvs under eller direkt efter kraftigt snöfall eller när det är mer av underhållsarbete. För det senare tar sig plogen ofta tiden att vinkla om bladet vid vår infart/parkering vi har bara dike på motsatta sidan så det är ju med fördel dit man plogar men alla infarter ligger ju varannan sida så det kräver framför allt att man kör långsamt så man hinner vrida bladet mellan varje tomt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Allt detta snack om snöröjning påminner mig om där jag växte upp.
Ena sidan av gatan hade gångbana och där förväntades den som hade fastigheten innanför skotta även gångbanan.
Givetvis skickade plogen upp snön från vägen upp på gångbanan.
Ena grannen på gångbanesidan envisades med att slänga ut snön på vägen igen, sedan plogades den tillbaka, och slängdes tillbaka, osv osv.

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Allt detta snack om snöröjning påminner mig om där jag växte upp.
Ena sidan av gatan hade gångbana och där förväntades den som hade fastigheten innanför skotta även gångbanan.
Givetvis skickade plogen upp snön från vägen upp på gångbanan.
Ena grannen på gångbanesidan envisades med att slänga ut snön på vägen igen, sedan plogades den tillbaka, och slängdes tillbaka, osv osv.
Har ni ingen snö i Danmark?😉
Här på västkusten uppe kring Göteborg har vi stadiga minusgrader sedan nyår och nästan 2 decimeter snö och snöar till och från hela tiden..

J Jansson69 skrev:
Har ni ingen snö i Danmark?😉
Här på västkusten uppe kring Göteborg har vi stadiga minusgrader sedan nyår och nästan 2 decimeter snö och snöar till och från hela tiden..
Vi har haft minusgrader några dagar, och det var väl kommit någon cm, den stannar dock sällan på plats eftersom det blåser fritt över åkrarna.

Var ute på småvägarna nyss, det var intressant, snödrivor och bar mark om vartannat.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.