I gaaahhh!!!-tråden pågår en diskussion om snöröjning (med början här och pågår minst till hänvisningen till den här tråden, om man kan begära mer av kommunen samt vad det för för konsekvenser om man gör olika saker, som att dumpa snön i sjön från närmsta kaj.

Snötipp-skylt vid en snötäckt väg nära vattnet i Stockholm med människor som går i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Norr Mälarstrand, en av Stockholms mälardumpar

Jag har en kompis som när han bodde i Solna brukade säga att man kunde se gränsen till Sundbyberg genom snöröjningen. Högskattekomnunen Sumpan lade mer resurser än hans lågskattenommun Solna. En kommun han ändå medvetet valt, mycket pga. skattetrycket. Så i någon mån får man vad man betalar för, men vad är skäligt att begära?

Som villaboende i en förort, vad är rimligt då? Hur mycket sparar kommunen på att lägga snövallar mot uppfarter och ingångar? Vad kostar det istället den enskilde att ta hand om snön? Och hur distanserad från medborgarna är den tjänsteman som bara räknar offentliga kostnader?

Jag har ett hus i obygden där jag röjer snö själv. Närmsta allmänna väg är dock stor och den förväntar jag mig att den mer eller mindre alltid är körbar. I lägenhetsboendet i stan förväntar jag mig att både vägar och trottoarer är röjda. Och den snön måste ta vägen någonstans som inte är närmsta gräsmatta. Vilka avvägningar måste göras då?

Var kan man göra av snön? Får man dumpa den i sjön? Hur smutsig är den? Och om den som i Stockholm underskrider diverse gränsvärden, hur stort är problemet?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
att dumpa förorenad snö i en vattentäkt är inte smart!

Och det är väl stoppat i alla kända fall vad jag vet..
Det kanske inte är smart, men det är i flera fall den bästa lösningen vi har. Och den används i allra högsta grad fortfarande. Tydligen är inte ens snön särskilt smutsig, i förhållande till de gränsvärden som finns.

• Gilla
BillyT och 2 till
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kanske inte är smart, men det är i flera fall den bästa lösningen vi har. Och den används i allra högsta grad fortfarande. Tydligen är inte ens snön särskilt smutsig, i förhållande till de gränsvärden som finns.
Hur kan det vara bästa lösningen? Är det inte bättre att dumpa snön på ställen där den absolut inte gör någon skada?

• Haha
Dodgen66
  • Laddar…
Som var då, stadshusets innergård femhundra meter bort? Eller några mil bort med lastbilstransport?

Och vilka ställen finns ens där den inte gör någon skada (om den nu är farlig, vilket den inte verkar vara)?

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
J
Som var då, stadshusets innergård femhundra meter bort? Eller några mil bort med lastbilstransport?
Känner inte till Stockholm lokalt så lite svårt att svara på med det borde finns öppna ytor i närheten, alternativt lägga det komprimerat i parkerna för skidåkning kanske vore något..

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
det borde finns öppna ytor i närheten, alternativt lägga det komprimerat i parkerna för skidåkning kanske vore något
Ju tätare stad desto mindre öppna ytor. Så man måste köra en ansenlig sträcka. Och det du betraktar som miljöfarligt avfall vill nog inte parkbesökarna ha så att deras barn och hundar äter på det. För att inte tala om hur mycket vårgrönskan skulle försenas av att man fyller parkerna med extra snö.

Min huvudsakliga poäng är dock främst att alla val får konsekvenser. Både att tippa snö i sjön och att låta bli.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
LennartMimmi och 9 till
  • Laddar…
J
Ju tätare stad desto mindre öppna ytor. Så man måste köra en ansenlig sträcka. Och det du betraktar som miljöfarligt avfall vill nog inte parkbesökarna ha så att deras barn och hundar äter på det. För att inte tala om hur mycket vårgrönskan skulle försenas av att man fyller parkerna med extra snö.

Min huvudsakliga poäng är dock främst att alla val får konsekvenser. Både att tippa snö i sjön och att låta bli.
Vad är skillnaden när barnen och hundarna äter det där det ligger mot att om man flyttar det från punk A till punkt B?

Att problemet är annorlunda i en park än på gatan torde vara uppenbart. I alla fall vsd gäller barn. Men det är nog oavsett inte det stora problemet, utan mängden tippmassor som det skulle bli i parkerna.

Här kör man snön på snötippar som är strategiskt placerat så rinner genom marken ner till älven och försvinner ut till havs.
Vi har 2 kommunala vad jag vet. En lite mindre där man förlitar sig enbart på att marken tar emot allt vatten.

Men när det kommer till våran kommun där vi endå har vinter ungefär 5-6 månader om året där vi har snö. Så är jag lika fascinerad varje år hur dåligt det fungerar!

Det röjs för sällan så det hinner tryckas fast vilket är helt okey om lastbilarna kör med underbettet så dom skrapar men icke då får man hålla ner farten och då kostar det förmycket.

Då det hyvlas så kör dom I regel på kilometertaxa vilket gör att det blir bara 1 vända i lite högre fart och det blir inte bra det heller. 2 vändor behövs, första för att slå hål och andra för att skrapa bort.

I år är andra eller om det är 3e året då våran kommun har bestämt att det inte ska köras ut snö från stan vilket skapar höga vallar som skymmer sikten och gör att gatusopningen blir senare vilket i sin tur gör att man upplever våren och sommaren kortare.

Sen att det trycks plogvallar in på uppfarten är surt, speciellt om man redan hunnit skotta och traktorn dundrar förbi sent på kvällen/natten.
Men att dom kör portöppning eller vinklar om bladet hela tiden är inte riktigt hållbart i längden.

J

Vägledning om dumpning av snö i hav, sjöar eller vattendrag​

Dumpning av avfall från land till vattenområden är förbjudet enligt miljöbalken men det finns möjlighet att i enskilda fall söka dispens från förbudet. Dispens får bara ges, om det kan ske utan olägenhet för människors hälsa eller miljön.

Snö bör i så stor utsträckning som möjligt läggas upp på mark i närområdet för smältning. Den smälta snön med innehåll av partiklar med mera tas omhand i jorden på naturligt sätt. Kommuner, verksamhetsutövare med flera, bör se till att snöuppläggningsplatser finns i tillräcklig omfattning.

Uppläggning som innebär att avledning sker till kombinerat dagvattensystem (det vill säga spill- och dagvatten i samma ledning) bör undvikas, då det är onödigt att belasta det kommunala avloppsreningsverket med extra flöden.
https://www.havochvatten.se/arbete-...g-och-hantering-av-sno---fragor-och-svar.html

• Gilla
  • Haha
uuu och 4 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Dispens får bara ges, om det kan ske utan olägenhet för människors hälsa eller miljön.
Något som alltså exempelvis Stockholm har, eftersom det anses vara det minst dåliga alternativet. Eller som kommunen själv skriver:

Innerstaden

• Innerstadens snö körs till Riddarfjärden, Stadsgården, Blasieholmen och Värtan. Det är det miljömässigt bästa alternativet som finns i nuläget.
  • Snö som forslas bort från gator och torg klassas som avfall enligt Naturvårdsverkets definition. Det innebär att det krävs dispens för att tippa snö i vattnet. Stockholms stad har fått dispens fram till april 2031 för sjötippning av snö från innerstaden och i undantagsfall från ytterstaden.
  • Om snön istället skulle köras till snöupplag i ytterstaden skulle belastningen på miljön öka i och med längre transporter. Det skulle också innebära mer buller och det skulle bli svårare att upprätthålla framkomligheten eftersom det skulle ta längre tid att köra bort snö vid mycket stora snöfall.

• Gilla
  • Arg
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
J
Något som alltså exempelvis Stockholm har, eftersom det anses vara det minst dåliga alternativet. Eller som kommunen själv skriver:

Innerstaden

• Innerstadens snö körs till Riddarfjärden, Stadsgården, Blasieholmen och Värtan. Det är det miljömässigt bästa alternativet som finns i nuläget.
  • Snö som forslas bort från gator och torg klassas som avfall enligt Naturvårdsverkets definition. Det innebär att det krävs dispens för att tippa snö i vattnet. Stockholms stad har fått dispens fram till april 2031 för sjötippning av snö från innerstaden och i undantagsfall från ytterstaden.
  • Om snön istället skulle köras till snöupplag i ytterstaden skulle belastningen på miljön öka i och med längre transporter. Det skulle också innebära mer buller och det skulle bli svårare att upprätthålla framkomligheten eftersom det skulle ta längre tid att köra bort snö vid mycket stora snöfall.
Ja då har dom dispans är glad att jag inte bor på en ort där det dumpas snö i vattentäkten som man tar vattnet ifrån..

• Gilla
Tchar och 1 till
  • Laddar…
Jag som bor ett par enskilda vägar in från en av Trafikverkets vägar betalar för min snöröjning själv. Jag ser hellre att den sker enbart när det behövs och inte för minsta lilla snöfall. Så tycker bonden som röjer vägarna också...

• Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
Låter kanske bättre att säga att det inte är det bästa sättet, utan kanske det minst dåliga?

Vill minnas att i Sundsvall så spar man snö i stora mängder för att kyla sjukhuset på sommaren. Ingen dum idé, problemet i Sthlm är väl bara att hitta platsen för det.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
hsd
Dagvattnet går väl ut i samma vattendrag ,orenat

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.