Instämmer till fullo. Detta förbannade jaget som alltid är drabbat när det blir lite arbetskrävande. Hur skulle det se ut om ALLA skulle få prioriterat att det skulle vara skottat vid egna utfarten. Hur i svartsvedda djävlar tänker man att det skulle finansieras??? Har man bosatt sig på ett ställe där det förekommer snö får man väl inse att det också innebär arbete med att själv ta reda på mojset.
Gaaaahhhhh!

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Hur skulle det se ut om ALLA skulle få prioriterat att det skulle vara skottat vid egna utfarten.
Ja, du. Hur många meter utfart tror du att en normal villatomt har? Fem av tjugo meter? Att snösvängen med sina fina moderna vikplogar inte skulle kunna låta bli att ploga upp en vall som vanligt folk ska röja själva med plastspadar från Jula är förstås ingen utopi, utan ett rimligt alternativ.

Det är klart att det kostar mer för kommunen än att inte göra så, men då lämpar den som sagt bara över arbetet på den enskilde, varav vissa kanske är långt ifrån i skick att hantera problemet alls, och alla gör det mindre effektivt än vad plogbilen hade gjort.

Det här är en rimlig sak att störa sig på som villaägare.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
J
Kanske kommun ska ge en julklapp till alla husägare en snöskyffel med ett julkort lycka till med ett stort ❤️

Det med plogning beror helt på för plog dom har, traktor har bara ett håll att ploga åt. Det finns dom som har hydralik och kan ställa in vinklar och ändra vid varje infart. Men så har inte dom som plogar på villavägar/gator. Bara lite större maskiner. Hos mig med parkering mot vägen, så ändrar plogis så det inte blir en vall bakom bilarna. Plogis är en stjärna i vårat område, glesbyggd.

• Gilla
KariHa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
traktor har bara ett håll att ploga åt.
Det har väl inte varit sant de senaste 30 åren i alla fall.
J jonaserik skrev:
Det finns dom som har hydralik och kan ställa in vinklar och ändra vid varje infart. Men så har inte dom som plogar på villavägar/gator.
Det är inte en naturlag. Tveksam till om det rns är sant särskilt ofta.

Det plogas som det görs för att det är billigast för kommunen och i viss mån för att man alls ska hinna med med de ofta begränsade resurser som finns vid sporadisk nederbörd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, du. Hur många meter utfart tror du att en normal villatomt har? Fem av tjugo meter? Att snösvängen med sina fina moderna vikplogar inte skulle kunna låta bli att ploga upp en vall som vanligt folk ska röja själva med plastspadar från Jula är förstås ingen utopi, utan ett rimligt alternativ.

Det är klart att det kostar mer för kommunen än att inte göra så, men då lämpar den som sagt bara över arbetet på den enskilde, varav vissa kanske är långt ifrån i skick att hantera problemet alls, och alla gör det mindre effektivt än vad plogbilen hade gjort.

Det jag har främst i åtanke är att de som plogar är tvungna att se till att vara så effektiva som möjligt. Och då är det att få åkbar väg för alla så snart som möjligt. Att det innebär att vissa får förhinder med en vall är något som man bör räkna med. Om alla skulle prioriteras med den hanteringen du förespråkar innebär ju att andra längre bort får vänta på att få farbar väg med den risken det innebär att bli fast vid nästa stopp. Vikbar plog är ett underlättande verktyg som man kan använda men med mera tid som åtgår likväl.

Att det innebär att vissa får förhinder med en vall är något som man bör räkna med.
Det är något man räknar med, ja. Det betyder dock inte att man måste vara nöjd med det.
Om alla skulle prioriteras med den hanteringen du förespråkar innebär ju att andra längre bort får vänta på att få farbar väg med den risken det innebär att bli fast vid nästa stopp.
Om du läser vad jag skriver ser du att jag inte förespråkar något alls. Jag har bara sagt att klagomålen är legitima.

Det finns många sätt att röja snö på. I Stockholm hade vi något för 10–15 år sedan kallades feministisk snöröjning. Den gick (delvis) ut på att röja trottoarer och gångbanor före vissa vägar. Det gick sådär vill jag minnas. Även kvinnor visade sig ha en preferens för att exempelvis polis och ambulans skulle kunna komma fram. Men visst lever kvar, som att cykelbanor har relativt hög prioritet; trots att fler går än cyklar i snöglopp.

Så allt är inte svart eller vitt. Snön, bland annat, är vit. Eller gul.

I centrala Stockholm måste man ju ha fyrhjulsdriven SUV för att ta sig fram en snöig vinterdag. Det syns ju på valet av bilar...

Helt allvarligt, snöröjarna har ingenstans att lägga snön så det blir stora drivor lite varstans som man måste ta sig igenom. Med en stor terrängbil kan man parkera i nästan vilken snödriva som helst.

E Eld skrev:
Helt allvarligt, snöröjarna har ingenstans att lägga snön
Jodå, vi har historiskt sett dumpat snön i Mälaren. Att man gör det i mindre omfattning än förr är ett politiskt val.

Gaahhh! För alla defaitister som tror att det aldrig finns alternativ.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Hos oss kör dom lastbil med front- och sidovinge. Dom varken kan eller vill ta hänsyn till några infarter.

Jo, så har jag det också (där jag måste göra något själv), samt en km till allmän väg att bli inplogad vid till att börja med. Men det är ju något annat än att defaitistiskt säga att det inte kunde vara på andra sätt än det är i många villaområden.

RoTe
E Eld skrev:
I centrala Stockholm måste man ju ha fyrhjulsdriven SUV för att ta sig fram en snöig vinterdag. Det syns ju på valet av bilar...
Samma i Uppsala nu, det är tvättbräda och puckelpist eftersom man inte plogat utan låtit trafiken packa ihop snön. Jag har faktiskt ställt av min BMW nu för jag var ute och körde en sväng och det går bara inte, blir att promenera nu i ett par veckor framöver.

• Wow
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Samma i Uppsala nu, det är tvättbräda och puckelpist eftersom man inte plogat utan låtit trafiken packa ihop snön. Jag har faktiskt ställt av min BMW nu för jag var ute och körde en sväng och det går bara inte, blir att promenera nu i ett par veckor framöver.
Är det nåt icke BMW ägare också gör?
Vad har du för Beamer som inte klarar mindre bra vinterväglag?
Det är tvättbräda här och låter illa med takbox på Polestaren, men att ställa av den eller annan vardagsbil finns inte häromkring.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
snaggletooth och 4 till
  • Laddar…
Jodå, vi har historiskt sett dumpat snön i Mälaren. Att man gör det i mindre omfattning än förr är ett politiskt val.

Gaahhh! För alla defaitister som tror att det aldrig finns alternativ.
Jo det är ju smart att dumpa avskrapet från gatorna i dricksvattentäkten.

• Älska
Jansson69
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jo det är ju smart att dumpa avskrapet från gatorna i dricksvattentäkten.
Kallas väl kretslopp. 😱🤓

• Arg
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.