1 639 568 läst ·
17 542 svar
1640k läst
17,5k svar
GAAAAHHHH!!!
Gaaaaahhhh… snöelände… och trots att vi hjälpte till genom att skotta ut all snö mellan parkerade bilar på gatan så tryckte plogbilen upp 3 gånger så mycket direkt framför vår uppfart.
La skiten i häcken och bakom brevlådan.
Dessutom upptäckte jag att membranet i vårt expansionskärl till CTC:n är trasigt, vilket förklarar de konstiga tryckförlusterna jag upplevt under vintern.
Hittade nytt kärl för 1200 spänn på nätet så jag hoppas det kommer nästa vecka.
La skiten i häcken och bakom brevlådan.
Dessutom upptäckte jag att membranet i vårt expansionskärl till CTC:n är trasigt, vilket förklarar de konstiga tryckförlusterna jag upplevt under vintern.
Hittade nytt kärl för 1200 spänn på nätet så jag hoppas det kommer nästa vecka.
GAAAAHHH
Är snöröjare dumma i huvudet? Låt mig förklara.
När jag växte upp för några decennier sedan så kom det snö. Ibland mycket. Man tryckte ihop snön i gigantiska högar som sedan hämtades med lastbilsr och dumpades.
Vad jag minns så satte man en ära i att ploga rent dvs inte ploga in bilar, infarter mm i möjligaste mån.
Men nu: man gör en jävla sträng i mitten och så envisas man med att lägga snösträngen mot bilar och uppfarter när man lika gärna hade kunnat vinkla bladet åt andra hållet.
Har man sedan en cykelbäg att ploga och stannar två meter framför en 60 cm hög in till en antal garageinfarter, då skiter man fullständigt i det.
Var är yrkesstoltheten?
Eller är det så illa att det är viten inblandade och att boven i dramat är någon jävla snorhyvel på kommunen som har suttit med kartan utan någon som helst kunskap eller känsla. Hade jag gjort det bättre? Kan ni ger er fan på...
Då har jag ändå inte nämnt hjälten som körde plogbil på E18 norr om Stockholm och saltade... Utan att fälla ner plogbladet och det var runt 10 cm snö..,
GAAAHHH!
Är snöröjare dumma i huvudet? Låt mig förklara.
När jag växte upp för några decennier sedan så kom det snö. Ibland mycket. Man tryckte ihop snön i gigantiska högar som sedan hämtades med lastbilsr och dumpades.
Vad jag minns så satte man en ära i att ploga rent dvs inte ploga in bilar, infarter mm i möjligaste mån.
Men nu: man gör en jävla sträng i mitten och så envisas man med att lägga snösträngen mot bilar och uppfarter när man lika gärna hade kunnat vinkla bladet åt andra hållet.
Har man sedan en cykelbäg att ploga och stannar två meter framför en 60 cm hög in till en antal garageinfarter, då skiter man fullständigt i det.
Var är yrkesstoltheten?
Eller är det så illa att det är viten inblandade och att boven i dramat är någon jävla snorhyvel på kommunen som har suttit med kartan utan någon som helst kunskap eller känsla. Hade jag gjort det bättre? Kan ni ger er fan på...
Då har jag ändå inte nämnt hjälten som körde plogbil på E18 norr om Stockholm och saltade... Utan att fälla ner plogbladet och det var runt 10 cm snö..,
GAAAHHH!
Det är nog mer upphandlarna av snöröjningen som är dumma i huvudet än de som utför själva arbetet.
Fast det beror också på i vilken kommun snöröjningen utförs. Där jag bor fungerar det ganska bra, även om det är lite sämre i min kommuns centralort.
I andra kommuner man besöker vintertid varierar det ganska mycket. Större städer verkar emellertid ha större problem.
Så i det här ämnet så säger jag bara GAAAAH! om kommunernas budgetar för snöröjning, inte om snöröjarna.
Fast det beror också på i vilken kommun snöröjningen utförs. Där jag bor fungerar det ganska bra, även om det är lite sämre i min kommuns centralort.
I andra kommuner man besöker vintertid varierar det ganska mycket. Större städer verkar emellertid ha större problem.
Så i det här ämnet så säger jag bara GAAAAH! om kommunernas budgetar för snöröjning, inte om snöröjarna.
Förrutom att de försöker spara pengar på alla sätt.
Många kommuner har stora problem att hitta någonstans att dumpa snön. Röjd snö som transporteras bort är nämligen avfall så fort den hamnat på lastbilen.
Många kommuner har stora problem att hitta någonstans att dumpa snön. Röjd snö som transporteras bort är nämligen avfall så fort den hamnat på lastbilen.
Fast ni missar en del här, man snöröjer men har satt i system att ploga in bilar, infarter mm. Det kan banne mig inte stå i något upphandlingsdirektiv. Därför kvsrstår grundfrågan; gör man det på rent jävulskap?
GAAAAHHH!
GAAAAHHH!
Om något går att förklara med ordet ”pengar”, så är det oftast så.S Saelen skrev:
Nu kan jag förstås inte veta om det är så i just det här fallet, men uppdragsgivaren (Trafikverket, om det var E18) har oftast möjlighet att följa eller iaf få reda på var plogbilarna kört, genom GPS, så att entreprenören kan få betalt för sina körda sträckor. Men det går inte att veta om de kört med plogbladet i marken eller ej, och slitstålet längst ner på bladet är dyrt. Alltså mycket bättre vinst för entreprenören att köra med bladet uppe.
Här brukar de inte göra så. Möjligen kan bilar som är felparkerade bli inplogade men det är okej, tycker jag. Och de som plogar gatan där jag bor har aldrig plogat igen infarten, inte så länge jag bott här i alla fall.S Saelen skrev:
Det kan såklart se annorlunda ut på andra orter men jag har svårt att tro att alla snöröjare har "satt det i system" att ploga in bilar, infarter m.m.
Det är nog återigen en ekonomisk fråga. Har kommunens upphandlare bara betalat för billigast tänkbara snöröjning så blir det billigt utfört också.
Jag är övertygad om att ordern var salta bara, för blir det stor snösträng som fryser blir problemet tillslut att det behövs grävmaskin för att ta bort isvallarna som gör vägräcken till ramper ist. för avkörningsskydd = markant högre snöröjningskostnad. 3-4 TMA-bilar bakom en grävmaskin på Europaväg = skitdyrt
Hos oss plogar dom vägen. Då blir det en plogvall över infarten som jag får ta bort själv.Keiller skrev:
Enda gången de tar bort vallen är när vägen hyvlas.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 265 inlägg
Själv körde jag Storvreta - Söderköping igår (E4), bara mellan Stockholm/Uppsala mötte vi 3 plogtåg med 3 bilar i varje, på Essingeleden hamnade jag bakom ett, strax efter Järna bakom ett annat. Plogning och saltning.Tokslut skrev:
Jag är övertygad om att ordern var salta bara, för blir det stor snösträng som fryser blir problemet tillslut att det behövs grävmaskin för att ta bort isvallarna som gör vägräcken till ramper ist. för avkörningsskydd = markant högre snöröjningskostnad. 3-4 TMA-bilar bakom en grävmaskin på Europaväg = skitdyrt
Redigerat: