[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Själv körde jag Storvreta - Söderköping igår (E4), bara mellan Stockholm/Uppsala mötte vi 3 plogtåg med 3 bilar i varje, på Essingeleden hamnade jag bakom ett, strax efter Järna bakom ett annat. Plogning och saltning.
Man får ju hoppas att det pushas för plogning, men man ska nog inte bli förvånad över nått tyvärr

GAAAAH! Ytterligare en decimeter i natt och snöslungan ville inte starta nu på morgonen. Får felsöka efter jobbet.
2026 har varit ett jävla år hittills.

• Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Gaaaahhh för villaägare som gnäller över att de får en plogkant vid sin infart när det snöat. Det ingår i villalivet att skotta snö på samma sätt som att klippa gräs. Och Bah för de som tror att snöröjarna försöker djävlas. För er finns avdelningen konspirationsteorier på Flashback.

• Gilla
  • Haha
breakman och 15 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det ingår i villalivet att skotta snö på samma sätt som att klippa gräs.
Men det kommer inte några gräsröjare och lägger gräs på ens gräsmatta......🙃

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
S
M Myckling skrev:
Gaaaahhh för villaägare som gnäller över att de får en plogkant vid sin infart när det snöat. Det ingår i villalivet att skotta snö på samma sätt som att klippa gräs. Och Bah för de som tror att snöröjarna försöker djävlas. För er finns avdelningen konspirationsteorier på Flashback.
Nja, har ju själv sett hur de har vinklat bladet mot bilarna istället för att vinkla mot andra sidan där de kan lägga snösträngen. Många snöröjare gör ett kanonjobb men när man ser sådan brist på känsla blir jag och många andra less.

Samma sak som ni nämner ovan, det kostar för mycket med slitaget på stålet. Ja?

Så är det bättre för Tragikverket att ha stillastående trafik pga att man inte får röja på rätt sätt?

Redigerat:
ClasseClas
GAAAAHHHH!!!
Vattenläcka i en lödskarv. Givetvis under värmepumpen och givetvis längst in mot väggen. Går inte att komma åt utan att riva bort värmepumpen.

• Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
hsd
Oftast är det beställaren som inte vill ha asfalten uppriven när stålet ligger för lågt

S
Men det är ju vanligt underhåll...

Det är pappa Statens kassa, två olika konton.

S Saelen skrev:
Men det är ju vanligt underhåll...

Det är pappa Statens kassa, två olika konton.
Hur menar du nu?
De vägar som är statliga bekostas av staten och kommunerna betalar för de kommunala vägarna. Dock alltid av oss skattebetalare.

K Kane skrev:
Men det kommer inte några gräsröjare och lägger gräs på ens gräsmatta......🙃
Där har du rätt. Borde vi skattebetalare skotta våra gator själva istället?😀 Då kunde vi sänka skatten med motsvarande. I min kommun skulle det göra ca 25 öre på skatten, i Stockholm avsevärt mindre.

M Myckling skrev:
Där har du rätt. Borde vi skattebetalare skotta våra gator själva istället?😀 Då kunde vi sänka skatten med motsvarande. I min kommun skulle det göra ca 25 öre på skatten, i Stockholm avsevärt mindre.
Jag betalar skottningen via en vägförening. Kommunen är inte inblandad.

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Skottning? 🤔

13th Marine 13th Marine skrev:
Skottning? 🤔
Ja, svar på inlägg #15775 med den vokabulären.
Snöröjning används annars som benämning kanske.

K Kane skrev:
Ja, svar på inlägg #15775 med den vokabulären.
Snöröjning används annars som benämning kanske.
Äh, jag försökte bara göra mig lustig som sydskåning som knappt får snö och därmed nästan aldrig skottar.

Har vägförening men snöröjning är en väldigt liten post där.

Med det sagt händer det att vi får snö, och med lite tur får minstingen prova sin snowracer de kommande dagarna.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Fast ni missar en del här, man snöröjer men har satt i system att ploga in bilar, infarter mm. Det kan banne mig inte stå i något upphandlingsdirektiv. Därför kvsrstår grundfrågan; gör man det på rent jävulskap?

GAAAAHHH!
Jo, i Stockholms upphandling står det "bilar plogas in"
Jag kollade upp det för några år sen vid samma frustration som du.
Folk flyttade sina bilar vid städdagen och blev istället inplogade, gamlingar höll på att dö av hjärtstopp i att försöka få ut sin bil.
För att få bort denna idioti behöver ledningen i Stockholm bytas ut, men det kommer nog inte att hända.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.