RoTe
GAAAAAAAh för boomers som kollar på reklam.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
C
B Bitterhetsakademin skrev:
Och Anna Borg har en månadslön på 1539000, det lönar sig att suga ut elkunderna.🤬
För helvete... Är det verkligen de signalerna staten vill sända ut med sina bolag undrar man ju?

RoTe
C cpalm skrev:
För helvete... Är det verkligen de signalerna staten vill sända ut med sina bolag undrar man ju?
Självklart, dom är ju eliten.

tommib tommib skrev:
Tja, det finns ju Freja eID som man kan använda mot t.ex. skatteverket mm. Inte mot just banken men mot väldigt mycket annat. Jag använder det själv av ren princip, just för att jag inte gillar att en så fundamental samhällstjänst som identifiering lagts ut på bankerna.

Freja är visserligen privat också men det är bra att det finns ett alternativ. Dessutom är det enkelt att skaffa om man har ett pass med RFID, då kan man göra allt hemifrån.

I Finland är eID inbyggt i det nationella ID-kortet och kan användas mot alla statliga aktörer. Dessutom är programvaran kompatibel med Linux. Så borde vi ha det i Sverige också.
Satt ju tom med ett chip på de tidiga nationella id-korten som väl var för för digitalt ID men sen kom ingen vidare på det spåret?

Velar om det är bättre att det ligger på staten med ett system eller privat så länge det finns flera som konkurrerar. Finns ju fördelar med att ha några olika om ett strular.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Redundansaspekten är förstås viktig men frågan är om det inte är ett naturligt monopol? Vad ska man erbjuda för att locka över kunder? Freja erbjuder snabbinloggning på en del ställen direkt via appen men någon annan fördel är det inte över BankID. Risken är att man tänker sig att det ska finnas flera privata leverantörer men det kokar i praktiken ner till en eller kanske två. Frågan är om det blir bättre? Jag tror att BankIds existens utgör ett signifikant hinder för att starta upp nya tjänster. Här kanske lagstiftning skulle kunna hjälpa, genom att kräva att bankerna accepterar "den statliga" lösningen? Å andra sidan så försvinner då helt incitamentet att driva BankID vidare. Varför ska de driva sin lösning om de ändå måste ha en annan också?

Jämför t.ex. situationen med betalkort. Det finns i praktiken tre leverantörer men en av dem straffas ut av en hel del handlare (Amex) så i många fall finns bara två. Ok, nu finns swish också men det är svårt om man inte är bosatt i Sverige med ett personnummer (eller kanske samordningsnummer, jag vet inte). Det finns inget som hindrar en leverantör från att börja erbjuda betaltjänster via kort, förutom den magnifika tröskeln som man måste komma över för att det ska vara någon mening med det. Att introducera ett nytt betalkortssystem idag skulle kräva enormt djupa fickor och en väldigt långsiktig strategi.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Redundansaspekten är förstås viktig men frågan är om det inte är ett naturligt monopol? Vad ska man erbjuda för att locka över kunder? Freja erbjuder snabbinloggning på en del ställen direkt via appen men någon annan fördel är det inte över BankID. Risken är att man tänker sig att det ska finnas flera privata leverantörer men det kokar i praktiken ner till en eller kanske två. Frågan är om det blir bättre? Jag tror att BankIds existens utgör ett signifikant hinder för att starta upp nya tjänster. Här kanske lagstiftning skulle kunna hjälpa, genom att kräva att bankerna accepterar "den statliga" lösningen? Å andra sidan så försvinner då helt incitamentet att driva BankID vidare. Varför ska de driva sin lösning om de ändå måste ha en annan också?

Jämför t.ex. situationen med betalkort. Det finns i praktiken tre leverantörer men en av dem straffas ut av en hel del handlare (Amex) så i många fall finns bara två. Ok, nu finns swish också men det är svårt om man inte är bosatt i Sverige med ett personnummer (eller kanske samordningsnummer, jag vet inte). Det finns inget som hindrar en leverantör från att börja erbjuda betaltjänster via kort, förutom den magnifika tröskeln som man måste komma över för att det ska vara någon mening med det. Att introducera ett nytt betalkortssystem idag skulle kräva enormt djupa fickor och en väldigt långsiktig strategi.
Håller med om mycket.

Är som sagt kluven. Innan Freja var jag helt på den linje du inledde med.

För betalningar är det väl främst Apple Pay och Google wallet som kommer konkurrera med visa & MC internationellt. Skulle gärna se några europeiska alternativ där.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BankID är som jag förstår det även bankernas andrahandsalternativ. Men eftersom staten var så långsam gick de före.

Så är det att bo i Västeuropas innovationshub.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
BankID är som jag förstår det även bankernas andrahandsalternativ. Men eftersom staten var så långsam gick de före.

Så är det att bo i Västeuropas innovationshub.
När de förstod hur det skulle hjälpa de traditionella storbankerna att sitta kvar centralt blev det snabbt förstahandsalternativets.

Som jag förstod det kring när de hände och jag lyssnade på en del bank-IT folk.

tommib tommib skrev:
Att introducera ett nytt betalkortssystem idag skulle kräva enormt djupa fickor och en väldigt långsiktig strategi.
Och utvecklingen går åt andra hållet då SEB för kanske tio år sedan dödade Diners på den svenska marknaden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
För betalningar är det väl främst Apple Pay och Google wallet
Kanske en dum fråga men är de så mycket mer än förlängningen av ett kreditkort?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske en dum fråga men är de så mycket mer än förlängningen av ett kreditkort?
När de har en tillräcklig andel av transaktionerna kommer de bli det. Möjligtvis kommer de även bli banker men inte säker där.

B Bitterhetsakademin skrev:
Och Anna Borg har en månadslön på 1539000, det lönar sig att suga ut elkunderna.🤬
Sedan ett betydande antal miljoner i pensionsavsättningar varje år då hon livet ut ska kunna leva på den standard hon vant sig vid.
Inte heller de lägre cheferna i Vattenfall går lottlösa, har siffrorna för 2021 och då delade de på 359 miljoner i bonus.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du behöver inte kämpa emot. Prova att kämpa för pappersräkningar och kuvertgiro. Det är "häftigt" att betala 39 spänn för en pappersräkning, var det någon som nästan sa för bra många år sen. 🙃
Handelsbanken tar 25kr när man betalar 8st pappersinbetalningskort...

Gahhhh har varit typ +9 grader hela dec och så när jag äntligen fått arslet ur och köpt en ny borrhammare (behöver spräcka sten) så är det -9 idag!

T TypRätt skrev:
Gahhhh har varit typ +9 grader hela dec och så när jag äntligen fått arslet ur och köpt en ny borrhammare (behöver spräcka sten) så är det -9 idag!
Det är som när man låter snöslasket ligga kvar på uppfarten ”för det har ju smält bort tills imorgon” 😄🙄

• Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.